:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
اونس طلا 1899 دلار / دلار در کانال 32 هزار

همتی: فشار بر ایران در سه هفته آینده افزایش می‌یابد / افزایش نرخ ارز در شرایط تزریق 73 میلیون دلاری

در بازار طلا قیمت اونس جهانی طلا روز شنبه 26 مهر 99 به 1899 دلار و قیمت دلار به 32350 تومان رسیده است. براین اساس، آخرین قیمت سکه و طلا نشان می دهد که سکه گرمی 3 میلیون و 100 هزار، ربع سکه 6 میلیون و 100 هزار، نیم سکه 9 میلیون و 100 هزار، سکه قدیمی 15 میلیون و 480 هزار، سکه طرح جدید 16 میلیون و 650 هزار تومان معامله شده است.همچنین هر گرم طلا 1 میلیون و 504 هزار و مظنه مثقال طلای آبشده 6 میلیون و 518 هزار تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۶۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
بانک مرکزی بار دیگر، اعلام کرد که روز 23 مهر 99  و در سومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ های حاشیه بازار عرضه کرد اما به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که حدود 134 میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.


اما همچنان این پرسش وجود دارد که به چه دلیل این تزریق ارز توسط بانک مرکزی نتوانسته نرخ ارز را کاهش دهد و همچنان نرخ دلار روبه افزایش بوده و در هفته اخیر حدود 8 درصد رشد کرده و به بالای 32 هزار تومان رسیده است. نرخ دلار در روزهای اخیر بازهم افزایش یافته و در عصر روز 25 مهر 99 به 32350 تومان و سکه 16 میلیون و 550 هزار معامله شد.
فعالان بازار معتقدند که واکنش بازار به این تحولات به دلیل تحولات بین المللی و اخبار انتخابات آمریکاست که عده ای این تصور را دارند که بعد از انتخابات، روند بازار و نوسان ارز ادامه خواهد داشت و لذا کاهش نرخ ارز را پیگیری نکرده اند. رئیس کل بانک مرکزی نیز بعد از سفر عراق، و امکان تامین برخی کالاهای اساسی و دارو در مقابل پول برق و گاز ایران، به این نکته اشاره کرد که در سه هفته آینده، فشارهای حداکثری ادامه خواهد داشت و فشار بر ایران در سه هفته آینده افزایش می‌یابد. اما در عین حال مردم توجه داشته باشند که بازار ارز بازار پر ریسک است.
براین اساس به نظر می رسد که بازار فعلا به تزریق ارز واکنش نشان نمی دهد اما در عین حال احتمال کاهش نرخ ارز بعد از انتخابات نیز وجود دارد. زیرا ممکن است که بعد ازانتخابات، دولت آمریکا به دنبال  پیشنهاد کاهش تحریم ها و مذاکره باشد. بانک مرکزی روز (99.7.22) و در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد.به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، صرفا حدود 1.5 میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است.
همچنین گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که حدود ١٨٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است. این میزان عرضه ضمن رشد ١٠ درصدی نسبت به روز کاری گذشته، حاکی از استقبال صادرکنندگان به عرضه ارزهای خود در نیمه دوم سال است.با توجه تجارب سالیان قبل که در نیمه دوم سال عرضه ارز صادرکنندگان بیشتر می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده عرضه ارز صادرکنندگان رشد معناداری یافته و بدین‌ترتیب تقاضای واردکنندگان برای ارز را تامین کند. با وجود عرضه 78 میلیون دلاری اسکناس و 180 میلیون دلاری حواله ارزی، این پرسش وجود دارد که چرا تقاضای زیادی برای این عرضه ارز وجود ندارد و تنها 1.5 میلیون دلار تقاضا داشته است.

همتی: فشار بر ایران در سه هفته آینده افزایش می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.در وضعیت فعلی، شرایط بازار ارز به دلیل اتفاق‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، فشار حداکثری دولت آمریکا، اعمال و عملیاتی کردن تحریم‌ها که در ۶ ماه نخست امسال رخ داد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که این مسایل باعث شکل‌گیری انتظارات منفی در جامعه شده است.
وی با بیان اینکه همه تلاش خود را می‌کنیم تا این وضعیت کنونی بازار به ثبات برساند و تعدیل‌هایی در بازار انجام شود، افزود: برخی از نقل‌قول‌ها از من درباره کاهش قیمت دلار مطرح می‌شود که در این زمینه باید گفت شرایط در حال تغییر و محدودیت‌هایی بر روی منایع ایران اعمال شده است، به دنبال این اتفاق، ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ارزی در خارج از کشور را مسدود کرده‌اند و حتی بسیاری از کشورها که از رابطه خوبی با ایران برخوردارند به دلیل فشار آمریکا اجازه استفاده از آن منابع را نداده‌اند.
همتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بهره‌برداری از درآمدهای ارزی در سال جاری بود، گفت: اقدام‌های خوبی برای ایجاد ثبات در بازار ارز آغاز شده و به آینده این بازار خوشبین هستیم. در روزهای آخر فعالیت رییس جمهوری فعلی آمریکا فشار به ایران افزایش یافته که ما هم باید مقاومت خود را در برابر این فشارها افزایش دهیم و امیدوار به رفع مسایل موجود در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول‌های ایران در آنجا مسدود شده یکی از اقدام‌های مهمی است که آن را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: در دو روز گذشته سفری را به عراق داشتم که این سفر با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.همچنین برخی دیگر از کشورها جواب مثبت را برای استفاده از درآمدهای ارزی اعلام کرده‌اند، در این زمینه به تدریج تجار و وارد کنندگان متوجه می‌شوند که به منابع خود در کدام مناطق دسترسی پیدا کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در بحث اسکناس در حال عرضه های کافی به بازار هستیم، گفت: بخش سامانه نیما با وضعیت خوبی همراه بوده و روز گذشته رشد معقولی را تجربه کرده است.با اقدام هایی که در دست اجرا داریم شاهد ثبات بیشتری در بازار خواهیم بود اما باید قبول کنیم تا سه هفته آینده فشارها به ایران بیشتر خواهد شد.مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.
کارشناسان مالی مهم‌ترین دلیل عدم توجه جدی فعالان بازار به عرضه روزانه اسکناس توسط بازارساز را انتظار تورمی ایجاد شده در جامعه می‌دانند که در پی اعمال تحریم‌های بی‌سابقه دولت آمریکا و البته بازی تبلیغاتی که از سوی ترامپ و متحدانش علیه ایران در ماه‌های اخیر ایجاد شده، شکل گرفته است. این گروه‌ها با قطعی پنداشتن پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و ترسیم فشارهای اقتصادی بیشتر در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، با همراهی سفته‌بازان و نوسان‌گیران بازار ارز به دنبال ایجاد التهاب و تقاضای کاذب در بازار هستند.
دلالان بازار در هفته‌های اخیر توانسته‌اند با سواستفاده از این انتظار تورمی ایجاد شده به نفع مقاصد خود استفاده کنند و بازار ارز را ملتهب سازند. «میثم رادپور»  کارشناس پولی و بانکی، در همین خصوص به ایرنا توضیح داد: با وجود تلاش‌های انجام شده برای ایجاد التهاب در بازار،  نباید فراموش کنیم که با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا و اینکه طبق نظرسنجی‌های انجام شده احتمال پیروزی بایدن بسیار بیشتر از پیروزی ترامپ است، به زودی انتظارات تورمی هم در بازار داخلی کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین در این شرایط که قیمت ارز به قله قیمتی خود رسیده است، بانک مرکزی با انجام این عرضه روزانه می‌تواند فشار فروش را در بازار ایجاد کند. به اعتقاد بنده تجمیع این اقدامات در نهایت منجر به فروکش قیمت ارز خواهد شد.
پیش‌بینی کارشناسانی مانند رادپور بر پایه داده‌هایی از بازار است که نشان می‌دهد،  تقاضای شدید برای خرید ارز، از میان رفته است. در همین راستا بانک مرکزی پس از عرضه به ترتیب ۸۵، ۷۳ و ۴۹ میلیون دلار در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در بازار، اعلام کرد درصد عمده‌ای از ارز ارائه شده، فاقد خریدار بودند. به عنوان مثال در روز سه‌شنبه تنها ۱.۵ میلیون دلا از ۷۳ میلیون عرضه شده، خریداری شد. این آمار در حالی که با تعیین سقف ۵۰۰ هزار دلاری برای هر صرافی یا کارگزاری بانکی، امکان خرید تمامی اسکناس‌های عرضه شده به راحتی فراهم است، نشان دهنده شکسته شدن فشار تقاضا در بازار ارز طی هفته گذشته است.
کاهش تقاضا در هفته گذشته،  دلایل متعددی از افزایش اختلاف آرای میان بایدن و ترامپ در نظرسنجی‌های انجام شده تا رشد نجومی قیمت ارز در هفته‌های اخیر دارد.  در نتیجه همزمانی این دلایل با عرضه‌های روزانه بازارساز، باعث شده است کارشناسان پیش‌بینی کنند، به تدریج با کمرنگ شدن انتظار تورمی شکل گرفته در جامعه، شرایط کاملا برای سقوط قیمت ارز در بازار مهیا است.در این میان البته سفته بازان و نوسان‌گیران بازار همچنان در حال مقاومت هستند و باید دید در هفته آینده نتیجه جدال میان میان بازارساز و دلالان بازار چه روندی را بر بازار از حاکم می‌سازد.
در هفته گذشته در سامانه سنا هم قیمت ارز روندی مشابه بازار آزاد داشت. در این بازار قیمت دلار در میانگین قیمت ۲۹ هزار  و ۷۳۹ تومان کار خود را آغاز کرد، اما در ادامه به نزدیکی ۳۱ هزار تومان افزایش یافت و پس از کاهشی هزار تومانی مجددا در مسیر صعود قرار گرفت و در نهایت با قیمت ۳۱ هزار و ۱۵۸ تومان کار خود را به پایان برد.
در سامانه نیما نیز قیمت میانگین حواله دلاری که در روز ابتدایی هفته با قیمت ۲۳ هزار و ۲۰۸ تومان کار خود را آغاز کرده بود، کف قیمتی ۲۲ هزار و ۷۸ تومان را در روز دوشنبه و سقف قیمتی ۲۶ هزار و ۴۹۹ تومان را در روز سه‌شنبه تجربه کرد. اما در نهایت در روز آخر هفته، قیمت میانگین فروش حواله دلار در سامانه سنا با قیمت ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان ثبت شد.

 
افزایش قیمت ارز در صرافی ها

به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به کانال 32 هزار تومان، روز پنج شنبه قیمت فروش دلار در صرافی‌ها ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با قیمت ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش قیمت، معادل ۳۷ و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین شد
در بازار طلا قیمت اونس جهانی طلا روز شنبه 26 مهر 99 به 1899 دلار و قیمت دلار به 32350 تومان رسیده است. براین اساس،   آخرین قیمت سکه و طلا نشان می دهد که سکه گرمی 3 میلیون و 100 هزار، ربع سکه 6 میلیون و 100 هزار، نیم سکه 9 میلیون و 100 هزار، سکه قدیمی 15 میلیون و 480 هزار، سکه طرح جدید 16 میلیون و 650 هزار تومان معامله شده است.همچنین هر گرم طلا 1 میلیون و 504 هزار و مظنه مثقال طلای آبشده 6 میلیون و 518 هزار تومان اعلام شد
ادامه روند نزولی قیمت طلا
قیمت طلای جهانی از بالاترین رقم ماهانه افت می‌کند. به گزارش دیلی فاکس، قیمت طلا از بالاترین قیمت ماهانه (۱۹۳۳ دلار) عقب‌نشینی می‌کند زیرا عدم فوریت برای تصویب بسته محرک مالی ایالات متحده اعتماد سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد و ارز را تقویت می‌کند.با خروج شاخص مقاومت نسبی (RSI) از روند نزولی، این فلز گرانب‌ها ممکن است دوباره روند نزولی را از بالاترین سطح (۲۰۷۵ دلار) ادامه دهد.ممکن است شمش همچنان از پایین‌ترین سطح ماهانه (1873 دلار) بازگردد.موضوعات کلیدی بازار ممکن است با نزدیک شدن به اوج ترازنامه بانک فدرال رزرو از ژوئن، قیمت طلا را حفظ کنند.به نوبه خود، طلا ممکن است همچنان یک رابطه معکوس با دلار آمریکا را نشان دهد زیرا کمیته بازار آزاد فدرال به ابزار غیر استاندارد خود برای حمایت از اقتصاد ایالات متحده متکی است.
تمایل به خرده فروشی نشان می دهد که موضوعات اصلی بازار ناشی از همه گیری COVID-19 احتمالاً ادامه خواهد داشت زیرا بانک های مرکزی تا حد زیادی بهبود وی شکل را رد می‌کنند و شرایط نرخ بهره پایین ممکن است قیمت طلا را همچنان حفظ کند. یک هدایت رو به جلو مبتنی بر نتیجه صریح تر.با این اوصاف، ممکن است قیمت طلا پیشروی کند و از پایین ترین ماهانه (۱۸۷۳ دلار) به عنوان شاخص مقاومت نسبی (RSI) از روند نزولی منتهی به ماه آگوست، خارج شود.
هر اونس ۱۸۹۹ دلار و ۲۹ سنت شد
در حالی که احتمال توافق بر سر بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا قبل از انتخابات روز سوم نوامبر کاهش یافته و این مسئله سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است، قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت. به گزارش  رویترز، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.49 درصد کاهش به 1899 دلار و 29 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه دسامبر با 0.13 درصد کاهش به 1906 دلار و 40 سنت رسید. شاخص ارزش دلار با 0.2 درصد کاهش مواجه بود، اما در مسیر ثبت افزایش هفتگی قرار گرفت. همین مسئله سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند. انتشار آمارهای قوی تر از حد انتظار از میزان خرده فروشی در آمریکا موجب بالا رفتن اشتها برای حضور در بازارهای پرریسک شده اما میزان تولیدات کارخانه ای در ماه سپتامبر افت غیرمنتظره ای داشته است.به نظر می رسد که دموکرات ها و جمهوری خواهان بعید است بتوانند تا قبل از روز انتخابات بر سر بسته محرک مالی جدید توافق کنند. در عین حال موارد ابتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است و روند ترمیم بازار کار آمریکا متوقف شده است