:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

مترو تهران-پردیس در انتظار مصوبه هیات دولت

آخرین خبرها از پروژه مترو تهران-پردیس حاکی از آن است که مطالعات امکان سنجی مسیر، نقشه های اجرایی و تفاهم نامه ساخت انجام شده و به زودی مصوبه هیات وزیران برای آغاز عملیات اجرایی گرفته می شود.
کد خبر: ۱۶۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
اقتصادگردان- احداث حدود ۸۲ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس و پیش بینی اسکان ۴۰۰ هزار نفر در آینده نزدیک در کنار وجود فقط ۲ راه جاده ای به این شهر، از حدود ۲ سال قبل مسئولان را بر آن داشت تا برای پردیس به دنبال احداث یک خط مترو باشند،  هرچند به دلیل خشکی منابع دولتی و مشروط کردن اجرای پروژه مترو پردیس به بعد از اتمام مترو هشتگرد، کارها مقداری دچار وقفه شد،  البته در این مدت مطالعات طرح شامل مسیریابی و نقشه های اجرایی به طور کامل انجام شد.

۱۳ اسفندماه سال گذشته تفاهم نامه اجرای پروژه بین شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید. همچنین حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به تازگی خبر داده که فرآیند مذاکرات و تعیین برآوردها و چارچوب مشارکت پروژه مترو تهران ـ پردیس در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است و به زودی با اخذ مصوبه هیات وزیران وارد مرحله اجرا می شود. علاوه بر این وی زمان‌بندی اجرای مترو را چهار ساله عنوان و اعلام کرد که عملیات اجرایی این پروژه از امسال با هزینه ۴۳۰۰ میلیارد تومان و منابع آن نیز از طریق آورده شریک، منابع شرکت عمران و اعتبارات دولتی آغاز خواهد شد.

ساخت ۱۴ هزار مسکن ملی پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز، بیان کرد که اغلب واحدهای این طرح ملی در شهر جدید پرند ساخته خواهد شد،  برخی واحدهای این طرح نیز بر اساس طرح جامع و محدوده‌های مصوب قبلی در پردیس جانمایی شده و به اجرا خواهد رسید.

مدتی قبل نیز، محسنی بندپی، استاندار تهران گفته بود که به دلیل وجود گسل در پردیس، واحدهای اقدام ملی این شهر به پرند منتقل خواهد شد. با این حال مهدی هدایت، مدیرعامل شرک عمران پردیس بعد از آن به ایسنا گفت که طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید پردیس به قوت خود باقی است و  ۱۴ هزار واحد در این شهر ساخته می شود که ۱۱ هزار واحد توسط تعاونی ها و ۳۰۰۰ واحد نیز توسط شرکت عمران احداث می شود.

دست سازندگان بدعهد کوتاه شد

درخصوص زیرساخت ها و خدمات شهر جدید پردیس هم طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید مطرح کرده است که علی‌رغم اینکه تامین زیرساخت‌ها و خدمات مسکن مهر پردیس، دارای ویژگی‌های خاص، توپوگرافی ویژه و نیازمند صرف هزینه‌ و زمان زیادی است، خوشبختانه فعالیت‌ها با تمام توان در حال انجام است تا پروژه‌ها امسال به پایان برسد.

طاهرخانی با بیان اینکه سازندگان بدعهدی که در پردیس فعالیت نمی‌کردند را به ساختار قضایی برده و خلع کردیم تا پیمانکاران جدید جایگزین شوند، افزود که امسال افتتاح بزرگی در شهر جدید پردیس خواهیم داشت و بخش زیادی از واحدهای مسکونی را به مردم تحویل خواهیم داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت بالایی در حال انجام است، اظهار کرد که در برخی پروژه‌ها که به‌دلیل بی‌توجهی پیمانکاران، اشکالاتی وجود داشت نیز ایرادات در حال رفع هستند تا واحدهای مسکونی با کیفیت به مردم تحویل شود؛ اقدامات مربوط به محوطه‌سازی، پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری نیز با با توجه به حساسیتی که وجود دارد در حال انجام است و در مجموع یک کار بزرگ در پردیس در حال انجام است.

بنابراین گزارش، حدود ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس جانمایی شده که تاکنون ۴۵ هزار واحد افتتاح شده، ۲۱ هزار واحد تا پایان آبان ماه تحویل خواهد شد، از ۱۶ هزار واحد باقی مانده ۱۰ هزار واحد تا پایان سال جاری و ۶۰۰۰ واحد که دارای معارض حقوقی بوده و البته مشکلشان حل شده در سال آینده افتتاح می شود. بدین ترتیب تا پایان امسال ۹۵ درصد واحدهای مسکن مهر پردیس تحویل می‌شود.