:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در نشست مجازی فعالان اقتصادی ایران و هند ترسیم شد

مسیر همکاری‌‌ها برای ورود به بازارهای سوم

فعالان اقتصادی ایران و هند در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در یک رویداد مجازی با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو با هدف توسعه مراودات تجاری پرداختند.
کد خبر: ۱۶۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
اقتصادگردان- در ابتدای این رویداد مجازی سفیر هند در سخنانی دولت متبوعش در دهلی‌نو را متعهد به حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ایران اعلام کرد و یادآور شد که سفارت این کشور در تهران نیز آماده است با همکاری اتاق بازرگانی تهران ضمن برقراری مناسبات تجاری میان بنگاه‌های دو کشور چالش‌های بانکی و نقل و انتقالات مالی میان تجار و شرکت‌ها را نیز با مشارکت طرف ایرانی برطرف کند «گدّام درمندرا» با بیان اینکه بخش اقتصادی دو کشور باید به دنبال فرصت‌های جدید و بیشتری در عرصه مشارکت‌های اقتصادی باشند، گفت: موقعیت جغرافیایی و استقرار ایران در منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ارتباط و پیوند تجاری هند با کشورهای حوزه CIS و شرق دریای خزر و نیز اروپای شرقی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر بازار خود را در این کشورها گسترش دهند.

سفیر هند همچنین با اشاره به گسترش اپیدمی کرونا در جهان بر لزوم توسعه مبادلات محصولات کشاورزی و غذایی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی هند به ایران نزدیک به ۲ میلیارد دلار است که این میزان می‌تواند افزایش یابد.

   بازیگران اصلی آینده اقتصاد جهان

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز در این رویداد مجازی حجم ۱۵ میلیارد دلاری تجارت میان ایران و هند در نقطه اوج آن را کمتر از توان و ظرفیت اقتصادی این دو کشور برآورد کرد و با اشاره به استقرار جمعیت بسیار زیادی از جهان در دو کشور هند و چین، نزدیکی این دو کشور به مرزهای جغرافیایی ایران را فرصتی برای همکاری‌های سه‌جانبه این کشورها برای توسعه بازارهای اقتصادی و تجاری خود عنوان کرد.

بهمن عشقی با بیان اینکه توان و ظرفیت دولت‌ها در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و هند محدود است، افزود: بخش خصوصی دو کشور وظیفه دارد به عنوان گشایش‌گر درهای تجارت، دولت‌های دو طرف را به تبعیت از تصمیمات توسعه‌گرایانه دعوت کند. وی با بیان اینکه ایران از جمله پنج کشور اصلی صادرکننده مواد غذایی در غرب آسیاست، به تنوع اقلیمی سرزمین ایران اشاره کرد و افزود: در ایران می‌توان از تجارب ارزنده هند در توسعه روستایی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در انسجام و تولید ملی بهره برد.  عشقی سپس بر آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با سفارت هند در ایران در راستای کمک به بخش‌ خصوصی دو کشور برای برقراری همکاری‌های بیشتر اقتصادی و برداشتن دیوارهای شکل گرفته در مناسبات تجاری دو طرف ناشی از تحریم‌ها تاکید کرد. وی در پایان سخنان خود از آسیا به عنوان آینده جهان یاد کرد و افزود: ایران، چین و هند سه بازیگر اصلی آینده نزدیک مناسبات اقتصادی در جهان هستند.  سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل اداره آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز در سخنانی از هند به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان و ایران به عنوان قدرت منطقه یاد کرد و افزود: این دو کشور می‌توانند در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر باشند. وی، گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برنامه‌هایی را برای ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر میان بخش‌های خصوصی دو کشور در دست دارد. او همچنین برقراری نظام تعرفه‌های ترجیحی و نیز مشوق‌ها برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور را گامی در راستای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور دانست. همچنین در این وبینار تخصصی «دیواکار نات میسرا» رییس سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند، به نمایندگی از طرف‌های هندی با اشاره به ظرفیت دو کشور برای پررنگ‌تر کردن مناسبات اقتصادی گفت: در حال حاضر «چای و برنج» دو محصول عمده صادراتی هند به ایران است در حالی که می‌توان کالاهای بیشتری را در سبد مبادلات کالایی دو کشور اضافه کرد.