:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل دفتر نوآوری معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد

۱۲ استان در لیست اجرای برنامه صدور گواهینامه انطباق محصولات دانشی، شرایط استاندارد کالای نوآور

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای برنامه صدور گواهینامه انطباق محصولات دانشی در ۱۲ استان خبر داد و گفت: علاوه بر آن دو استان دیگر به این فهرست اضافه شدند.
کد خبر: ۱۶۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
اقتصادگردان- دکتر مریم ملونی امروز در وبینار تبیین نقش استاندارد در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به نسل‌های سیاستگذاری در معاونت علمی ریاست‌جمهوری، افزود: نسل اول سیاستگذاری که در دهه ۸۰ است، به ایجاد زیرساخت فناوری در کشور متمرکز شد که طی آن پارک‌های فناوری و مراکز رشد راه اندازی شدند.

وی نسل سوم سیاستگذاری را توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان در کشور عنوان کرد و یادآور شد: استانداردسازی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که از این طریق می‌توان گامی در جهت توسعه هدفمند برداشت.

ملونی، اضافه کرد: بر این اساس در سال ۱۳۹۵ بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی معاونت علمی، همکاری با سازمان ملی استاندارد با امضای تفاهم نامه‌ای آغاز شد و طی آن نسبت به تدوین و اجرایی کردن برنامه تدوین شده برای استانداردسازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام شد.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در ادامه این برنامه از سال ۹۷ اقدام به صدور گواهینامه انطباق محصول شد که با تدوین آیین‌نامه و شیوه نامه‌ای در این زمینه فاز پایلوت آن در ۱۲ استان کشور اجرایی شد.

به گفته وی، این آیین‌نامه صدور گواهینامه انطباق ابتدا در تهران اجرایی شد و پس از آن در ۱۲ استان تسری یافت و در حال حاضر در تلاش هستیم این طرح در سایر استان‌ها اجرایی شود.

ملونی، استان‌های البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی، قم، قزوین، فارس، مرکزی، ایلام و همدان را از استان‌های فاز پایلوت این طرح نام برد و خاطر نشان کرد: در ابتدا در ۸ استان و بعد از آن در ۱۲ استان اجرایی شد و در حال حاضر استان‌های زنجان و گلستان که در این فهرست نبوده است، به این فهرست اضافه شد تا شرکت‌های این استان‌ها قادر به دریافت گواهینامه انطباق باشند.

مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان را عاملی برای تحریک تقاضا و عرضه و توسعه بازار دانست و ادامه داد: استانداردسازی فعالیتی برای ایجاد شرایط بهینه است؛ از این رو رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان برای استانداردسازی محصولات خود شامل مواردی چون کاهش عدم قطعیت در بازار، انتقال دانش، دسترسی به بازارها، انطباق با سیاست‌های دولتی است.

وی با تاکید بر اینکه صدور گواهینامه انطباق حتی بدون راه‌اندازی خط تولید و تولید نمونه اولیه محصول قابل دریافت است، افزود: اعتبار این گواهینامه‌ها ۳ ساله است و بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند توسعه دائمی محصول خود را داشته باشند.

ملونی، گواهینامه انطباق را برای محصولات مبتنی بر مهندسی معکوس دانست و یادآور شد: در صورتی که محصولی از طریق مهندسی معکوس تولید شده باشد، ولی نوآوری آن به اندازه‌ای زیاد است که قابل انطباق با استانداردهای موجود نباشد، شرکت‌ها باید برای صدور گواهی KBCOP اقدام کنند.

ملونی اضافه کرد: تا کنون ۲۰۴ درخواست برای دریافت گواهینامه انطباق ارسال شده که از این تعداد ۱۴ درخواست رد و ۵۶ محصول تایید شدند و برای آنها گواهینامه انطباق صادر شد.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت این گواهینامه می‌توانند از تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی بلاعوض بهره‌مند شوند و این گامی در جهت توسعه بازار این شرکت‌ها است.