:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نمایندگان صنایع استان مرکزی گفتند:

از منتظر ماندن مشتری خارجی هپکو تا بایکوت مواد اولیه صنایع در گمرک

برخی مسئولان صنعت استان مرکزی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به بیان مشکلات و مسائل واحدهای خود در شرایط جنگ اقتصادی پرداختند.
کد خبر: ۱۶۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
اقتصادگردان- حمیدرضا مالکی روز چهاشنبه 23 مهر ماه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی اظهار کرد: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جهت اختصاص وام ۵۰ میلیارد تومانی به شرکت ماشین سازی از سال 95 تاکنون اجرا نشده است.

عضو هیئت مدیره شرکت ماشین سازی افزود: برنگرداندن ارز نیمایی از سوی واحدها به بانک مرکزی، سبب می شود ماشین سازی و شرکت‌هایی مانند آن قربانی عدم دریافت ارز برای ثبت سفارش شوند. از سال گذشته ارزی به شرکت تخصیص نیافته است. این شرکت تولیدات خود را به مناطق آزاد می رساند ولی صادراتی ندارد.

وی ادامه داد: تغییر نظامنامه صندوق توسعه ملی به منظور ارائه ضمانت نامه ارزی و اختیارات محدود بانک‌های استان و مراجعه به شعب بانک‌ها در تهران از دیگر مشکلات و مسائل پیش روی این شرکت است.

مشتری خارجی منتظر و هپکو بلاتکلیف است

عضو هیات مدیره هپکو نیز گفت: علیرغم مدیریت مثبت فعلی هپکو، مشکلات این شرکت هنوز پابرجاست، طی یک ماه گذشته پرداخت حقوق پرسنل هپکو به روز شده ولی راه اندازی هپکو نیازمند برنامه ریزی جامع‌تر و همکاری ارکان مختلف است.

میقانی ادامه داد: علیرغم انعقاد قرارداد جهت تولید دامتراک، مشکل کارت بازرگانی هنوز پابرجاست. طرف خارجی منتظر و هپکو بلاتکلیف است.در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز بابت تامین دامتراک از کشور خارج شده است در حالی که این شرکت می‌تواند با تولید این محصول مانع خروج ارز از کشور بابت خرید دامتراک شود.

آذرآب گرفتار نبود دسته چک!

باباخانی، معاون شرکت آذرآب و عضو هیئت مدیره این شرکت نیز ادامه داد: در خصوص مشکلات مرتبط با بیمه تامین اجتماعی، با توجه به مصوبات ستاد تسهیل استان، کارگروه ملی، هیئت وزیران و مصوبه معاون اول رئیس جمهور مقرر شده بود اصل بدهی های آذرآب 60 ماهه تقسیط و جرائم نیز بخشیده شود اما تامین اجتماعی منع قانونی دارد و می‌گوید مصوبات مجلس و سران سه قوا مورد پذیرش است و مصوبات دیگر پذیرش نمی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار سال است که شرکت آذرآب نتوانسته مفاساحساب بگیرد و این در حالی است که با اخذ این مفاسا حساب از سازمان تامین اجتماعی حداقل 70 درصد از بدهی های آذرآب پرداخت می‌شود.

معاون شرکت آذرآب اضافه کرد: با عنایت به مصوبه شماره 50432 سال 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت حسابرسی 10 ساله سازمان تامین اجتماعی، این موضوع به صراحت اتفاق می‌افتد و موجب ایجاد بدهی بیشتر برای شرکت می‌شود.

باباخانی تاکید کرد: علیرغم مصوبه شورای تامین، اما دسته چک برای شرکت صادر نمی‌شود، همچنین در بانک توسعه صادرات، شرکت گسترش صنایع انرژی که زیرمجموعه آذرآب است جهت بازسازی نیروگاه بانیاس سوریه‌ قراردادی منعقد کرده که آذرآب ضمانت آنرا متعهد شده ولی با توجه به شرایط حال حاضر سوریه این پروژه به اتمام نرسیده و آذرآب همچنان ضامن است و تمام درآمدهای آذرآب توسط بانک ضبط می‌شود، در حال حاضر نیز هشت میلیارد توسط بانک ضبط شده است.

وی بیان کرد: مشکلات مربوط به دریافت ضمانت‌نامه ارزی برای عقد قراردادها نیز از مواردی است که شرکت را با مشکل و معضل مواجه کرده است. بانک اقتصاد نوین 4.7 میلیارد تومان ضمانت نامه ارزی از شرکت ضبط کرده و در بانک مرکزی این شرکت به عنوان مشتری بدحساب شناخته شده که تقاضا داریم این ضمانت نامه به تسهیلات تبدیل شود که تاکنون با این مهم موافقت نشده است.

پیروزی در جنگ اقتصادی نیازمند حمایت از صنایع

مهدی‌نیا، مدیرعامل شرکت لجور نیز در این نشست افزود: خودتحریمی موضوعی تکراری، اما بسیار مهم است. تولید نقش مهمی در گردش اقتصادی، ایجاد اشتغال و پیشرفت تکنولوژی و جذب ارز و جلوگیری از خروج آن دارد و موجب رونق اقتصادی هر کشور خواهد شد. توجه به تولید یک مسئله ملی و موضوع استراتژیک است. حمایت از تولید از دیدگاه مسئولین نباید به گونه‌ای باشد که تنها به مشکل قشر خاصی از تولیدکنندگان رسیدگی شود بلکه باید مشکلات اساسی و زیربنایی کشور رسیدگی شود.

وی ادامه داد: امروز تولید گرفتار مشکلات زیادی است که در راس آن تحریم قرار دارد، این رزوها خصوصا تحریم به بالاترین درجه خود رسیده و در حد قفل کردن مسیر، کار را پیش برده است، در کنار آن کمبود مواد اولیه و کاهش فروش و درآمد و مشکل کرونا و... به وضوح دیده می‌شود که تولید را ضعیف کرده است.

مدیرعامل شرکت لجور بیان کرد: همگان از جنگ اقتصادی صحبت می‌کنند. به مدت 8 سال درگیر جنگ سرزمینی بودیم، اما همه مسئولان و مردم رزمندگان را به منظور رسیدن به موفقیت مجهز می‌کردند. امروز سربازان جنگ اقتصادی، تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی هستند که نیاز است مسئولان حمایت لازم از آنها را نیز داشته باشند تا بتوان در این جنگ نیز پیروز شد.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه امروز برای تولیدکنندگان وضعیت جنگی پیش آمده و با طرح این سوال که چرا امروز سازمان های دولتی به شرایط سخت موجود بی توجه هستند و در شرایط جنگی نیستند؟ گفت: دستگاه‌های دولتی می‌گویند قانون و مقررات به ما اجازه نمی‌دهد، پس لازم است این گره‌ها باز شود تا دستگاه‌های دولتی بتوانند در این شرایط جنگی به تولیدکنندگان کمک کنند. برخی از قوانین و مقررات اجازه عمل به تعهدات را به شرکت‌ها نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: مدتی است که تحت عنوان مسئله تعیین منشاء ارز، مواد اولیه و قطعات تولیدکنندگان از جمله آذرآب در گمرکات کشور و استان بایکوت شده است و این در حالی است که تمام اقدامات برای ورود کالا قانونی بوده، اما بانک مرکزی امروز اجازه خروج این کالاها را نمی‌دهد.

کلانشهر شدن اراک، مانع توسعه و پیشبرد روند تولید در استان شده

قاری، مدیرعامل شرکت اکسیرپویان نیز در این جلسه اضافه کرد: دستور یا تصمیم برای کلانشهر شدن اراک گرفته شد که سنگی جلوی توسعه و تخصیص و پیشبرد روند تولید در استان را ایجاد کرد.

وی افزود: قانون فاصله 30 کیلومتری صنایع از کلانشهرها به کارخانجات و واحدها اجازه نمی‌دهد که در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کنند، اکثر صنایع در شعاع 30 کیلومتری شهر اراک هستند و لازم است که همسویی برای تسهیل امور این واحدها برداشته شود.

مدیرعامل شرکت اکسیر پویان گفت: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی، نیاز است مدیران با درک این شرایط حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان و صنایع را پیشه کنند. سیستم خشک بروکراسی، استان و شهر را به سمت سقوط سوق می‌دهد. بازرسی خشک سبب محدودیت اختیارات مدیران دولتی شده که ظلمی به حوزه تولید است.