:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
استاندار مرکزی:

واگن پارس از یک گذر تاریخی عبور کرد، تامین ضمانتنامه، مشکل هپکو و آذرآب

استاندار مرکزی گفت: پس از پیگیری های صورت گرفته، واگن پارس به شرکت مپنا واگذار و از یک گذر تاریخی در طول دوره تاسیس خود عبور کرد.
کد خبر: ۱۶۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
اقتصادگردان- سیدعلی آقازاده روز چهارشنبه 23 مهر در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی اظهار کرد: صنعتگران با وجود سختی‌ها و مشکلات بسیار در تلاش برای تولید هستند. تا حدود چهار سال پیش عمده‌ترین مشکلات صنعتی استان مربوط به چند شرکت صنعتی بزرگ با بیش از12 هزار نفر پرسنل بود که امروز برخی از آن مشکلات حل شده و این واحدها در شرایط بهتری به سر می‌برند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: واگذاری واگن پارس به مپنا پس از پیگیری‌های بسیار زیاد حاصل شد که این مهم یکی از دستاوردهای خوب و نتیجه پیگیری‌های مسئولان استان است. واگذاری هایی همچون واگذاری به مپنا، پرداخت حقوق و مفاساحساب از بیمه و بانک، آرزوی شرکت هایی مثل هپکو است، آرزویی که برای واگن پارس محقق شد و این شرکت از یک گذر تاریخی در طول دوره تاسیس خود عبور کرد.

آقازاده در خصوص شرکت هپکو بیان کرد: امروز هپکو هیچ مشکلی جز تامین ضمانت‌نامه ندارد، 230 میلیارد تومان پول به حساب سازمان راهداری واریز شده و تنها مشکل هپکو در این خصوص تامین ضمانت نامه است، همچنین آذرآب نیز می‌تواند 30 میلیون دلار قرارداد خارجی و داخلی منعقد کند که این شرکت نیز مشکل تامین ضمانت نامه دارد.

وی ادامه داد: میزان حقوق معوقه شرکت هپکو در پاییز سال 96، هفت ماه بود که اعتراضات کارگران را نیز به همراه داشت از طرفی کارگران آذرآب نیز به سبب همین معوقات، سال گذشته و ابتدای امسال دست به اعتراض زدند اما امروز بخشی از این چالش‌ها رفع شده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه تورم و گرانی در کشور به تمام تولیدات تسری می‌کند، گفت: تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به همه تولیدات تسری یافته است و باید حاکمیت و نظام برای آن چاره ای بیندیشند ولی علیرغم همین شرایط اقتصادی واگذاری واگن پارس به مپنا اجرایی شد.

آقازاده با بیان اینکه قیمت تمام شده یک دستگاه گریدر هپکو سال گذشته ۹۰۰ میلیون تومان بود، اما اکنون به ۶ میلیارد تومان رسیده و باید از این شرایط سخت تاریخی گذر کرد، اضافه کرد: هیچکس حتی رئیس جمهور فکر نمی‌کرد که یک روز هپکو به دولت بازگردد و از یک پیچ سخت تاریخی عبور کند. در حال حاضر شرایط واحدهای نیمه خصوصی شرایط بهتری نسبت به واحدهای کاملا خصوصی است و ما نیز در خصوص این شرکت ها نگران هستیم.

وی در خصوص ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 30 کیلومتری کلانشهرها، گفت: این قانون کلانشهر اراک را دچار مشکل کرده است. در چهار سال اخیر هرسال میزان آلایندگی اراک رو به کاهش بوده بنابراین باید پیگیری لازم جهت برگرداندن این مصوبه دولت را انجام داد که با رفع آن سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحدهای صنعتی با مانع مواجه نشوند. قانون ممنوعیت استقرار صنایع در 120 کیلومتری شعاع استان تهران نیز برخی شهرستان‌های استان از جمله زرندیه را با مشکل و چالش مواجه کرده است.