:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
به مناسبت روز جهانی استاندارد مطرح شد:

تامین ۵ درصد از بازار حلال دنیا، دو برابر نیاز کشور ارزی آوری دارد

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به مناسبت روز جهانی استاندارد موضوعات مختلفی از جمله ارتباط استاندارد با توسعه پایدار و محیط زیست و همچنین جایگاه ایران در نظام جهانی استاندارد را بررسی کرد و از پتانسیل صادرات حلال برای تامین دو تا سه برابر نیاز ارزی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۶۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
اقتصادگردان- استاندارد به معنی قوانین و مقرارت برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا است که البته امروزه علاوه بر کالا، بخش‌های گسترده‌تری از خدمات تا حتی مسئولیت‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد . ۱۴ اکتبر به عنوان روز جهانی استاندارد انتخاب شده که وسیله‌ای برای ادای احترام به تلاش‌های مشترک هزاران متخصص در سراسر جهان است که قراردادهای فنی را که به عنوان استانداردهای بین المللی منتشر می‌شود، تهیه می‌کنند. روز جهانی استاندارد ۲۰۲۰ با مضمون "محافظت از کره زمین با استانداردها" انتخاب شده است.

به مناسبت این روز وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - درباره مفهوم استاندارد اظهار کرد: استانداردها سال‌ها است به عنوان تنها ابزار علمی مقابله با چالش‌ها به کمک جوامع بشری آمده‌اند. این مفاهیم در هر یک از شعارهای ملی و بین المللی موید لزوم وحدت رویه و الزام به رعایت توافقات و پروتکل‌هایی است که در سطح ملی و بین المللی تبیین می‌شوند تا برای ساختن زندگی امن تر و بهتر برای مردم مووفق باشیم. در راستای تحقق این چشم انداز اهدافی چون بهبود تغذیه، توسعه کشاورزی سالم، مدیریت بهینه مصرف آب و انرژی، تأمین زیرساخت‌های مناسب و مدیریت صحیح و به موقع بحران‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی را می‌توان نام برد که هریک نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و تعریف فرآیندهای مرتبط و از همه مهم تر هم افزایی و هماهنگی در اجرا است.

وی همچنین با اشاره به وجود ۳۴ هزار استاندارد ملی برگرفته از استانداردهای بین المللی در حال حاضر، تصریح کرد: در شرایط فعلی به کارگیری سیستم‌های مجازی، تولیدات محلی و خانگی، آموزش مجازی،دورکاری، استفاده صحیح از فــضای مجازی از جمله اموری هستند که می‌توانند برپایه استاندارد ملی یا بین المللی استوار شوند و منجر به نوآوری شوند.

جایگاه استاندارد ایران در نظام بین‌المللی

درباره جایگاه استاندارد ایران در مجامع بین‌المللی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران با وجود همه مشکلات و تحریم‌های بین المللی در دو سال اخیر توانست همچنان رتبه ۲۱ خود را در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد حفظ کند. عضویت در هیأت مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد، عضویت در هیـات مدیره موسسه استانداردسازی و اندازه شناسی کشورهای اسلامی، عضویت در مجامع سه سازمان بین المللی اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه، اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی و مجمع بین المللی تایید صلاحیت از افتخارات بین المللی سازمان است. همچنین نقطه عطف تلاش‌های بین المللی سازمان استاندارد، انتخاب مژده روشن طبری، نماینده جمهوری اسلامی ایران به سمت ریاست کمیته کشورهای در حال توسعه ایزو با بیش از ۱۳۰ عضو که نه تنها در ساختار ایزو بلکه در تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سازمان و کشور تاثیرگذار است.

وی همچنین درباره تاثیر عضویت در مجامع بین المللی بر بخش صادرات، تصریح کرد: موافقتنامه‌هایی در زمینه‌های سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت انرژی، ایمنی غذایی و زیست محیطی، همچنین ایمنی و بهداشت شغلی با مجامع یاد شده امضا شده و گواهینامه‌های صادره از سوی ایران در ۸۰ کشور جهان قابل پذیرش خواهد بود. از طرفی امضای تفاهمنامه‌های متعدد همکاری بین سازمان با کشورهای منطقه و همسایگان به تسهیل صادرات به این کشورها کمک می‌کند.

ارتباط استاندارد و توسعه پایدار

این مقام مسئول در ادامه استانداردسازی، اندازه‌شناسی و ارزیابی انطباق را سه رکن فنی در توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: توسعه پایدار جامعه در گرو سلامت اجتماعی آن است و امروزه شاخص‌های اجتماعی نظیر حقوق شهروندی، مسئولیت اجتماعی، سلامت اجتماعی و کدهای اخلاقی در سازمان‌ها بیش از پیش اهمیت یافته است. از این رو استانداردهای جدیدی در کنار استانداردهای صنعتی برای تولیدات و خدمات تعریف شده است. به عنوان نمونه ایزو ۲۶۰۰۰ برای استانداردهای مسئولیت اجتماعی تعریف و طراحی شده که سازمان ملی استاندارد نیز می‌تواند با بومی‌سازی آن‌ها توجه همه دستگاه‌ها را به امور انسانی، اجتماعی و حقوق مردم جلب کند.

گردش مالی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلاری حلال در دنیا

مرندی مقدم در ادامه گردش مالی صنعت حلال در دنیا را بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم حتی پنج درصد از این بازار را هدفگذاری کنیم، حدود ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی یعنی دو تا سه برابر نیاز ارزی کشور ارزآوری خواهیم داشت.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران از اواخر دهه ۸۰ به شکلی منسجم در تدوین استانداردهای حلال و ایجاد ساختار انطباق در سطح ملی و به ویژه در سطح کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی مشارکت فعال داشته است. امروز گواهی حلال از سوی بسیاری از کشورها از جمله روسیه، ارمنستان و ازبکستان از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشورمان مطالبه می‌شود و در نظر داریم تا با سرعتب خشی به آن، به توسعه صادرات غیرنفتی کشور سرعت بخشیم تا بتوانیم سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهیم.

حفاظت از زمین با استانداردها؛ شعار امسال سازمان بین‌المللی استاندارد

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه سازمان بین المللی استاندارد شعار امسال را «حفاظتاز زمین با استانداردها» عنوان کرده، اظهار کرد: در سازمان ملی استاندارد ایران برای زمین استانداردهایی در بخش‌های مختلف  استانداردهای کیفیت آب، کیفیت هوا و کیفیت خاک تدوین کرده است. همچنین بیش از ۱۳۰ استاندارد ملی در حوزه پسماندها و زباله سوزها، ۹۱ استاندارد برای تجهیزات انرژی‌بر مانند انواع یخچال، کولر، اتو، بخاری، اتومبیل سواری و در مورد سامانه ها و صنایع انرژی‌بر از جمله در مورد تعیین معیار مصرف انرژی کارخانجات سیمان، فولاد، شیشه، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و ... تدوین شده است.

به گفته وی بر اساس مطالعاتی که طی چهار سال گذشته صورت گرفته، آلاینده‌های زیادی از صنایع مختلف انرژی‌بر منتشر می‌شود که بـه زمیـن آسیـب می‌رساند. به عنوان مثال از تـعدادی از کـارخانجات پر مصرف صنعت سیمان بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن آلاینده هیدروکربوری، شش هزار تن آلاینده نیتروژنی و هشت هزار تن آلاینده سـولفوری منتـشر می‌شود که تقریباً معادل چهار میلیون بشکه نفت است. بنابراین ضرورت دارد برای حفاظت از زمین و هوای پاک با کمک وزارت نیرو و نفت، کاهش آلاینده‌ها را داشته باشیم.

مرندی مقرم با اشاره به اهمیت اقتصادی کاهش مصرف سوخت و تدوین استاندارد موتورخانه‌ها در این راستا، گفت: در فاز اول بیش از هزار دستگاه دولتی به لحاظ انتشار آلاینده‌ها و مصرف انرژی مورد بازرسی قرار گرفت و امید است در آینده بتوانیم موتورخانه‌های منازل شخصی و ساختمان‌های مسکونی را نیز کنترل کنیم. اما تاکنون بازرسی و آزمون دوره‌ای موتورخانه‌های گرمایش مرکزی با هدف کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش کارایی سیستم موتورخانه‌ها در ساختمان‌های دولتی منجر به کاهش ۹۰ درصدی آلاینده‌های منتشر شده از موتورخانه‌ها شده است.