:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد

طرح تعطیل کردن موقت صید ترال در آستانه تصویب در فراکسیون محیط زیست

رئیس فراکسیون محیط زیست از طرح آیش دریا و تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر داد و گفت: سازمان شیلات در مسئله ترال هم سیاست‌گذار و ناظر است و هم منتفع است.
کد خبر: ۱۶۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
اقتصادگردان- سمیه رفیعی در مورد آخرین جلسه صید ترال در فراکسیون محیط زیست گفت: ما از بدو شروع مجلس یازدهم اولین اقدام محیط زیستی قوه مقننه را بررسی مساله صید ترال قرار دادیم. صید ترال به شکل کنونی، آسیب‌های جدی و عمیقی را به محیط زیست دریا وارد کرده و می‌کند. این آسیب‌ها بعضا غیرقابل جبران است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه تا کنون دست کم هفت جلسه برگزار کردیم، گفت: ما در سه جلسه رسمی و چهار جلسه کارشناسی از یک طرف از کارشناسان حرفه‌ای دعوت کردیم و هیچ حرف غیرکارشناسی را قبول نکردیم. از طرف دیگر، از مسئولان ذی ربط شیلات کشور، مؤسسه تحقیقات شیلات، کنسرسیوم کشتی‌های صنعتی و همه ذی نفعان صید ترال دعوت کردیم. از اتحادیه صیادان بومی هم دعوت کردیم که متأسفانه حضور نداشتند. بعضی نمایندگان مجلس مثل نمایندگان محترم چابهار و میناب و سایر نمایندگان و البته آقای نیکزاد نایب رئیس در جلسه حضور داشتند.

رفیعی در مورد نتایج جلسات فراکسیون محیط زیست گفت: متوجه شدیم که خلاءهای بارزی در مسئله ترال وجود دارد. سازمان شیلات در مسئله ترال، سیاست‌گذار، ناظر و حتی منتفع است. یک سیکل کاملا معیوبی در این زمینه وجود دارد که باعث می‌شود کشتی‌ها در یک فضای‌ بدون نظارت جانداران دریایی را به صورت غیراستاندارد صید کنند. البته برخوردهای صورت گرفته از طرف قوه قضائیه و نیروی دریایی سپاه پاسداران قابل تقدیر می باشد که در خلاء نظارتها و کنترلهای تخصصی بر این کشتی ها، به نفع مردم بومی و حفظ محیط زیست به میدان آمدند.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: عدم نظارت باعث شده است که کشتی‌ها به آب‌های ساحلی بیایند؛ با اینکه قرار بوده فقط صید میان ِآب‌زی داشته باشند اما صید کف‌زی می‌کنند. در واقع این کشتی‌ها کف دریا را جارو می‌کنند و رسما چیزی باقی نمی‌ماند. قرار بر این بوده که صید ترال خارج از ۱۲ مایل انجام شود اما بارها مشاهده شده که این کشتی‌ها در ۸ مایلی هم صید می‌کردند و تخلفاتی مثل خاموش کردن دستگاه جی پی اسی که به این کشتی‌ها وصل بوده، را بعضی اوقات انجام داده اند.

رئیس کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با استناد به مشاهدات و بررسی سبد صید صیادان بومی گفت: مقدار سبد صیادان بومی، جارو شدن منابع دریا را تأیید می‌کند. صدها هزار نفر در حاشیه دریاهای جنوبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صید سنتی و بومی وابسته هستند که متأسفانه طی سالهای اخیر، به صورت مکرر بیکار و نتیجتاً دچار آسیب‌های اجتماعی متعددی شدند.

وی افزود: عمده منافع صید ترال، متوجه تعدادی محدود می‌شود. اولویت برداشت باید با صیادان محلی باشد. ما بنا به درخواست مردم منطقه و نمایندگان بومی این مسئله را پیگیری کردیم و یک کمیته فنی تشکیل دادیم. ما از همه ارگان‌های ذی ربط خواستیم که نماینده‌شان را به ما معرفی کنند. در جلسه دیروز، اولین تصمیم مربوط به این کارگروه عنوان شد که آیش دریا بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست از تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر داد و گفت: این صید باید برای مدتی تعطیل شود تا دریا بتواند به لحاظ اکولوژیک خود را بازیابی کند. اگر این اتفاق نیفتد، بی‌شک آینده صیادی کشور سخت می‌شود. به محض امضاء شدن این صورت جلسه همه تصمیمات جزء به جزء رسانه‌ای خواهم کرد. این کارگروه جلسات خود را متوقف نمی‌کند و با برگزاری جلسات راه‌حل‌های متقن و علمی برای صید پایدار در دریا و در نظر گرفتن همه منافع ذی نفعان خصوصاً مردم بومی پیش‌بینی خواهد کرد.

رفیعی ضمن انتقاد از عدم نظارت بر شیلات کشور گفت: تا کنون نظارت خاصی روی شیلات از سمت مجلس نبوده است. از این پس، این نظارت دقیق‌تر و عمیق‌تر صورت خواهد گرفت. شیلات باید به خاطر همه مواضعی که تاکنون گرفته و از این پس خواهد گرفت، مسئول باشد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه قدر تصمیمات فراکسیون عملیاتی می‌شود، گفت: برای اینکه صیادی دریا مقطعی نباشد، گریزی جز آیش دریا نداریم. مسئولان و کارشناسان تحقیقات شیلات ایران به این مسئله اذعان دارند. ما هم‌اکنون در مورد زمان آیش دریا اختلاف نظر داریم. نظرات کارشناسی مدت توقف موقت صید ترال را بیشتر از نظرات سازمان شیلات می‌داند. امیدوارم که این مذاکرات به سرانجام ثابتی برسد تا اخبار دقیقی را در اختیار مردم قرار دهیم.