مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از ۱۰۴ هزار خودرو به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی خبر داد.
اقتصادگردان- حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تهران در ۶ ماهه نخست سال جاری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۶۲۳ هزار و ۵۱ برای بار اول به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که با توجه به رد شدن برخی خودروها و مراجعه برای بار دوم، ۸۶۹ هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته است.
او افزود: از ۶۲۳ هزار خودرویی که به مراکز ما مراجعه کردند، ۱۰۴ هزار و ۹۸۱ خودرو، معادل ۱۷ درصد به علت انتشار بیش از حد گازهای خروجی مردود شدند. ۸۵ هزار و ۱۹۶ دستگاه خودروی سبک، معادل ۱۴ درصد، تنها به دلیل نقص در ترمز در مراکز معاینه فنی مردود شدند. در زمینه بررسی سیستم تعلیق خودرو ۵ درصد و هم راستایی محور ۱۱ درصد مردود شدند.
او در پاسخ به این سوال که این اعداد در مقایسه با سال گذشته چه تغییری داشتند؟ گفت: تقریبا تغییری نداشتند و نمیتوانیم بگوییم کیفیت خودروها بدتر یا بهتر شده است. سال گذشته نیز در همین رنج بوده است و تغییرات نقص فنی این خودروها از سال گذشته تاکنون قابل قضاوت نیست. مقدم اظهار داشت: از بین رفتن نقص این تعداد خودرو بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش میدهد و شناسایی آنها اقدام مهمی است که منجر به اصلاح و از بین رفتن خطر آلایندگی آنها میشود. در ۶ ماهه اول سال این تعداد خودروی آلوده شناسایی شدند که اصلاحات را انجام و معاینه فنی را دریافت کردند.
او ادامه داد: ۴۰ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند، مردود میشوند که از این میان ۹۶ درصد پس از اصلاح و رفع ایراد میتوانند معاینه فنی خود را دریافت کنند و ۴ درصد دیگر نمیتوانند معاینه بگیرند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در پاسخ به اینکه برخی خودورها برای اخذ معاینه فنی کاتالیست نصب میکنند، اظهار کرد: کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت و همراهی همه شهروندان است بدون تردید همه ما نسبت به سلامتی خود، خانواده و سایر شهروندان دارای یک مسوولیت اجتماعی هستیم و رویکرد ما باید به نحوی باشد که حداقل از یک خودرو با آلایندگی کم و ایمن استفاده کنیم. پرواضح است این مساله زمانی تحقق مییابد که در تکریم به قانون، انجام به موقع معاینه فنی دورهای، نگهداشت صحیح خودرو و استفاده از لوازم یدکی استاندارد کوشا باشیم. وظیفه ما به عنوان معاینه فنی این است که شرایط کنونی خودرو را در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار دهیم و اینکه خودرویی قطعه را از کجا دریافت میکند در حیطه مسوولیت ما نیست. مرکز معاینه فنی وظیفه و اجازه این را ندارد که بپرسد قطعات خودور کجا بسته شده است و چگونگی تعمیر خودرو به صاحب آن بستگی دارد.