:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلایل رای منفی کمیسیون حمل و نقل به رشد 25 درصدی کرایه ناوگان عمومی در نیمه دوم سال تشریح شد

قیمت بلیت مترو و اتوبوس گران نمی‌شود

اگر چه یک فوریت لایحه افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس در 13 مهر ماه جاری در پارلمان شهری پایتخت تصویب شد، اما این لایحه پس از بررسی در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر، از سوی این کمیسیون رد شد.
کد خبر: ۱۶۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
اقتصادگردان- دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی شهرداری درباره نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی را رد کردند و صرفا با تصویب یک فوریت این لایحه، آن را با هدف بررسی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دادند.  به گزارش «تعادل»، به موجب این لایحه، در صورت تمایل مودیان به پرداخت نقدی و یک جای بدهی خود مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان ۲۵درصد خواهند شد.

    دلایل رد افزایش دوباره نرخ حمل و نقل عمومی

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در حاشیه نشست علنی دیروز این شورا با اشاره به رد لایحه افزایش مجدد نرخ حمل و نقل عمومی پایتخت، دلایل آن و راهکار جایگزین را تشریح کرد. او در پاسخ به اینکه افزایش کرایه حمل و نقل در کمیسیون حمل و نقل رای نیاورد و آقای شهردار از افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها گلایه داشتند، شورا چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد، گفت: در کمیسیون این مساله مطرح شد. اولا براساس بخشنامه دولت افزایش نرخ نمی‌تواند بیشتر از ۲۵ درصد باشد و سازمان تعزیرات نیز نسبت به این مصوبه حساس است. در نتیجه این مصوبه می‌تواند در هیات تطبیق رد شود.او ادامه داد: البته می‌توانیم بگوییم چون بخشنامه است و قانون نیست به آن تمکین نمی‌کنیم اما با دولت در اینگونه موارد هماهنگی می‌کنیم. از طرفی درآمدی که از این افزایش نرخ به دست می‌آمد مشکلات حمل و نقل عمومی را حل نمی‌کرد. در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در این حوزه کمبود داریم و این مصوبه به صورت خیلی خوشبینانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان درآمد سیستم را تامین می‌کرد. از طرفی بازتاب بدی در جامعه داشت و برمبنای همه این موارد قرار بر این شد که در صحن مطرح و پیشنهاد جدیدی مطرح شود.

     درخواست مجدانه از دولت

هاشمی در پاسخ به اینکه پیشنهاد جدید چیست؟ گفت: باید از دولت مجدانه بخواهیم که یارانه حمل و نقل عمومی را که دچار مشکل شده است به فوریت تامین کند. به ویژه باید این مساله در ستاد کرونا مطرح و از بودجه‌های موجود استفاده شود.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه قرار نیست بسته محرک اقتصادی متفاوتی تهیه شود و به این شرایط اقتصادی شهرداری کمک کند تصریح کرد: بسته محرک اقتصادی اثر خود را گذاشت و تاکنون توانستیم حقوق‌ها را به موقع پرداخت کنیم، بعضا اکنون مشکل ما تامین بودجه از منابع غیر نقد است چرا که بودجه نقد بیش از ۷۰ درصد تامین شده است، اما از آنجایی که 10 هزار میلیارد تومان از بودجه غیر نقد است و با گذشت شش ماه از سال باید حداقل ۵ هزار میلیارد تومان به دست می‌آمد که در آن دچار مشکل هستیم.

او با بیان اینکه اعضا توقع دارند در بودجه غیر نقد شهرداری اقدامی انجام دهد تصریح کرد: باید پروژه‌های عمرانی فعال شوند و نباید به رکود کشیده شود که برای این منظور حتما باید بودجه غیر نقد فعال شود. گله اعضای شورای شهر نیز بیشتر روی عدم اجرای بودجه غیر نقد است و بعضا گفته می‌شود چون به مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌ها اختیار نمی‌دهید، دست آنها از اینکه بتوانند بودجه را تامین کنند بسته شده است.

هاشمی ادامه داد: از طرفی سازمان‌های بازرسی و نظارتی نیز نگاه ویژه‌ای دارند و به قول معروف مو را از ماست می‌کشند بیرون، در نتیجه نگرانی در مدیران وجود دارد که اگر شجاعت و جسارت به خرج دهند و مشکلی را حل کنند، باید جای دیگر پاسخگو باشند. او افزود: قیمت‌ها نیز بر شرایط بی تاثیر نیست و این مساله باعث کندی در تامین بودجه غیر نقد شده است که به جسارت و تمرکز بر قوانین و تصمیم‌گیری‌ها نیز باز می‌گردد و باید برای آن چاره‌ای شود. باید کمیته‌ای تشکیل و با هم تصمیم بگیرند تا در آینده نیز مشکلی پیش نیاید. البته با سیستم‌های دولتی و خصولتی نیز می‌شود کار کرد تا مشکلی پیش نیاید.

    انتظار تحمل سختی با وجود رفاه مسوولان!

رییس شورای شهر تهران همچنین در ابتدای جلسه دیروز این شورا در نطق پیش از دستور خود گفت: پیامبر در شعب ابیطالب در همان شرایط دشوار مردم زندگی کرد، نمی‌شود مسوولان از رفاه و آسایش برخوردار باشند و از مردم انتظار مقاومت و تحمل سختی را داشته باشند. هاشمی گفت: در آستانه سالروز رحلت رسول خدا (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام قرار داریم. جامعه ما امروز در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و تحت شدیدترین تحریم‌هاست، در عصر پیامبر این فشار حداکثری در دوران شعب ابیطالب رقم خورد و مسلمانان با تحمل فشار با سربلندی از تحریم‌ها خارج شدند که امیدواریم به زودی با رفتن ترامپ، این دوره سختی هم به گشایش برای مردم تبدیل گردد. او با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی حمایت مسلمانان از پیامبر در دوران سختی‌های صدراسلام، همراهی رسول خدا (ص) با مردم در تحمل مشکلات بود ادامه داد: پیامبر در شعب ابیطالب در همان شرایط دشوار مردم زندگی کرد، نمی‌شود مسوولان از رفاه و آسایش برخوردار باشند و از مردم انتظار مقاومت و تحمل سختی را داشته باشند. رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در جامعه شاهد تعمیق شکاف و افزوده شدن احساس تنفر و جدایی میان سلیقه‌ها و رویکردهای مختلف فرهنگی، مذهبی، سیاسی و قومی هستیم افزود: بخشی از این چالش‌ها از عملکردهای جناحی و سلیقه‌ای در مسوولیت‌های رسمی سرچشمه می‌گیرد و متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی و مسوولان مربوطه بجای تلاش در جهت ترمیم شکافها بعضا به تعمیق اختلافات دامن می‌زنند. هاشمی تاکید کرد: باید بدانیم بدون فراگیری ارزش‌های اخلاقی و افزایش وحدت ملی، قادر به عبور از این شرایط سخت نخواهیم بود، اگر مسوولان و جناح‌های سیاسی تلاششان در جهت فرافکنی مشکلات به عهده رقبا و دیگران باشد، به زودی خواهیم دید همه مسوولان و جناح‌های سیاسی با ریزش پایگاه اجتماعی خود مواجه خواهد بود چون در جمع جبری تنفر و کینه، همه بازنده‌اند.

    نامگذاری خیابان به نام یک خودروساز

با وجود درخواست برخی از اعضای شورای شهر از اخذ عوارض و حقوق شهروندی برای نامگذاری خیابانی به نام یک شرکت خودروسازی اما این پیشنهاد کمیسیون نامگذاری به تصویب رسید. جلسه چهل و ششم کمیسیون نامگذاری به بررسی ۱۴ پیشنهاد نامگذاری از سوی حق‌شناس مطرح شد که بر طبق آن کوچه رشیدی در اختیاریه جنوبی بالاتر از خیابان شهید کلاهدوز به نام شهید امام موسوی، کوچه پوریا در اختیاریه شمالی به نام شهیدان رشیدی‌نیا، کوچه طاهری به نام زورخانه قدیمی در محله که فعال، بازار میوه خیابان شیخ بهایی به نام پیشنهادی شهرک والفجر، پل نوسازی در منطقه ۲۱ به نام کرمان خودرو، خیابان نوزدهم به نام آندرانیک مسیحی پیشنهاد شده است.به جز بندهای ۴، ۸ و ۱۳ مابقی موارد با ۱۴ موافق به تصویب رسد.