:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

چالش‌های پیش روی بانک‌های قرض‌الحسنه

دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران از چالش‌هايي مي‌گويد که در ۶ ماه گذشته عرصه را بر بانك‌هاي قرض‌الحسنه تنگ و فعاليت اين بانك‌ها را با دشواري‌هايي روبرو كرده است.
کد خبر: ۱۶۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به نقل از خبرگزاری ایلنا، پيش از اين شوراي پول و اعتبار براي سه ماه اقساط تسهيلات قرض‌الحسنه را امهال کرد، اما اين نکته مغفول ماند بانک‌هايي كه تمام تسهيلات پرداختي خود را مبتني بر عقد قرض‌الحسنه پرداخت مي‌كنند، با چالش مواجه مي‌شوند. اين‌ مسئله را بگذاريد كنار اينكه بانك‌هاي قرض‌الحسنه ابزارهاي مختلف بانكي مانند نرخ سود و... را در اختيار نداشته و اين موضوع رقابت با بانك‌هاي تجاري را برايشان سخت مي‌كند. ایلنا در این رابطه با دکتر مرتضی اکبری، مديرعامل بانک مهر ايران گفت‌وگو کرده كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.

اکبری در خصوص نوع فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: پیش از هر چيز بايد بدانيد بانک مهر ايران نمي‌تواند مانند بانک‌هاي تجاري از بسياري ابزارهاي بانكي مثل نرخ سود و صدور ضمانت‌نامه استفاده كند. حتي بانك مهر ايران از دسترسي به بازار بين‌بانكي نيز محروم است و همچنين تسهيلات كلان هم نمي‌تواند پرداخت كند.

اکبری در همین رابطه افزود: این در حالی است که تسهيلات کلان از اين جهت اهميت دارد که بسياري از اشخاص حقيقي و حقيقي زماني حساب‌شان را به يك بانك منتقل مي‌كنند كه بتوانند تسهيلات مناسبي از آن بانك دريافت كنند. بانك مهر ايران چون نمي‌تواند تسهيلات كلان پرداخت كند، طبيعتاً از جذب بسياري از منابع هم محروم مي‌شود. اما اين بانك يك حسن بزرگ دارد؛ اينكه روي عقد و بستري بنيان نهاده شده كه بر اساس شرع و اعتقادات ما، با بركت همراه است.

رشد پایدار منابع

وی تأکید کرد: بانک مهر ایران بر بستر قرض‌الحسنه فعالیت مي‌کند و خوشبختانه در سال‌هاي اخير اعتماد مردم به بانك رشد خوبي داشته است. در چهار سال گذشته، هر سال به‌طور متوسط ۷۰ درصد رشد منابع را نسبت به سال قبل تجربه كرديم و متناسب با آن مصارف بانك نيز رشد كرده است. خوشبختانه موفق شده‌ايم مطالبات غيرجاري را نيز در سطح كمتر از يك درصد نگاه داريم.

مدیرعامل بانک مهر ایران، در خصوص مشکلات یک سال اخیر اظهار داشت: سال قبل به حدود دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر بالغ بر ۲۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت کرديم. در ۵ ماه ابتدايي سال جاري تقريباً به يك ميليون نفر تسهيلات پرداخت كرديم كه مجموع مبلغ آن نيز بيش از ۱۱هزار ميليارد تومان بوده است. امسال پرداخت وام به دليل شرايط كرونا، بسيار متفاوت از سال‌هاي قبل بوده است. بانك مهر ايران حدود ۶۰ درصد وام‌هايش از محل وصولي‌ها است و ۴۰ درصد آن از محل رشد منابع است.

وی اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا، شورای پول و اعتبار مصوبه‌اي داشت مبني بر اين که مردم مي‌توانند ۳ قسط از وام قرض‌الحسنه خود را پرداخت نکنند و بانك‌ها اين ۳ قسط را به آخر اقساط انتقال دهند. اين در حالي است كه دوره بازپرداخت اقساط وام‌هاي بانك مهر ايران معمولاً ۳۰ ماهه است؛ يعني عملاً وصول اين ۳ قسط به ۳۰ ماه آينده موكول شده است.

کسی به فکر حمایت از بانک‌های قرض‌الحسنه نیست

اکبری گفت: در این ۳ ماه ما باید چیزي حدود ۴۰۰۰ ميليارد تومان وصول مي‌کرديم. از اين ميزان حدود ۷۰۰ ميليارد تومان را از طريق افرادي که با ميل خودشان اقساط را پرداخت کردند، توانستيم وصول كنيم، اما ۳۳۰۰ ميليارد تومان كسري وصولي ما باقي ماند. هزار ميليارد تومان از اين كسري را توانستيم با دو خط اعتباري ۶ ماهه از بانك مركزي تأمين كنيم، اما ۲۳۰۰ ميليارد تومان، كسري منابع باقي ماند. قطعاً اگر اين كسري ۲۳۰۰ ميليارد توماني رخ نمي‌داد، اكنون تعداد پرداخت تسهيلات ما به يك ميليون و ۲۵۰ هزار فقره رسيده بود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در یک سال گذشته رخ داد، رشد بازارهاي موازي بود. سرمايه‌هاي بسياري به سمت بازار سکه، طلا، مسكن و به‌ويژه بورس حركت كرد. تا دو سال پيش، معدود افراد جامعه به سراغ بورس مي‌رفتند، اما در يك بازه نسبتاً كوتاه بورس فراگير شد. بسياري از منابع خرد از بانك ما به سمت بورس رفت. كارگزاري‌ها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، حساب‌هايشان در بانك‌هاي تجاري متمركز است و نزد بانك ما حساب ندارند.

دست به گریبان با کرونا

وی اظهار کرد: دو عامل در ۶ ماه گذشته بر فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه تأثیر منفي گذاشته؛ يکي شيوع کرونا و ديگري اقبال نشان دادن مردم به بورس و خروج پول از بانك.. خوشبختانه پايه و اساس بانك مهر ايران به‌گونه‌اي طراحي شده كه هم از لحاظ سرمايه، هم از لحاظ ساختار مالي و ساختار نيروي انساني، آمادگي مواجه شدن و غلبه كردن بر اين قبيل بحران‌ها و پشت سر گذاشتن آن‌ها را دارد.

اکبری در پایان تأکید کرد: در حال حاضر سطح منابع بانک مطلوب است و در ۶ ماه گذشته در جذب منابع موفق عمل كرده‌ایم و در سال جاري تا كنون بيش از ۲۰ درصد رشد منابع داشته‌ايم. به‌علاوه مطالبات غيرجاري بانك را همچنان زير يك درصد نگاه داشته‌ايم. اين خيلي عامل مهمي است؛ زيرا معمولاً در شرايط بحران اقتصادي مردم قدرت پرداخت اقساط را ندارند.