:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
دلار در صرافی ها به 31300 تومان رسید سکه 16 میلیون و 460 هزار تومان شد

رکورد زنی دلار در صرافی ها / عرضه در سامانه نیما ۲۷ درصد افزایش یافت/۸۵ میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد

در بازار ارز صبح سه شنبه 22 مهر 99 قیمت دلار 31 هزار و 500 تومان، یورو 37 هزار و 100 تومان و درهم امارات 8 هزار و 700 تومان اعلام شد اما در ساعات عصر دلار تا 31800 تومان نیز معامله شده است.با افزایش قیمت دلار به قیمت 31810 تومان و اعلام اونس طلای جهانی 1916 دلار، قیمت طلا و سکه باز هم افزایش یافت و مظنه مثقال طلای آبشده یا 17 عیار در بازار تهران 6 میلیون و 458 هزار، گرم طلای18عيار1 میلیون و 491 هزار، سکه امامی 16 میلیون و 460 هزار، سکه قدیمی 15 میلیون و 350 هزار، نیم سکه 8 میلیون و 900 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 950 هزار، سکه یک گرمی3 میلیون، معامله شد
کد خبر: ۱۶۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
در بازار ارز صبح سه شنبه 22 مهر 99 قیمت دلار 31 هزار و 500 تومان، یورو 37 هزار و 100 تومان و درهم امارات 8 هزار و 700 تومان اعلام شد اما در ساعات عصر دلار تا 31800 تومان نیز معامله شده است.با افزایش قیمت دلار به قیمت 31810 تومان و اعلام اونس طلای جهانی 1916 دلار، قیمت طلا و سکه باز هم افزایش یافت و مظنه  مثقال طلای آبشده یا 17 عیار در بازار تهران 6 میلیون و 458 هزار، گرم طلای18عيار1 میلیون و 491 هزار، سکه امامی 16 میلیون و 460 هزار، سکه قدیمی 15 میلیون و 350 هزار،  نیم سکه 8 میلیون و 900 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 950 هزار، سکه یک گرمی3 میلیون، معامله شد.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 31 هزار و 300 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 300 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 37 هزار تومان و قیمت خرید یورو 35 هزار تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
نرخ لحظه ای فروش دلار در سامانه سنا به 31300 و نرخ خرید دلار به 29300 تومان رسید. همچنین فروش یورو به 37 هزار  و خرید یورو 35 هزار تومان اعلام شد. از سوی دیگر، نرخ میانگین معاملات دلار در تاریخ 21 مهر در سامانه سنا در 29906 تومان و نرخ حواله دلاری نیما به 22078 تومان کاهش یافته است کارشناسان دلیل این کاهش نیما را عرضه بانک مرکزی اعلام کرده بود که اعلام شده روزانه 50 میلیون دلار اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه خواهد کرد. براین اساس اختلاف دلار نیما و آزاد به بیش از 9 هزار تومان و اختلاف نرخ دلار نیما و دلار صرافی ها به نزدیک 8 هزار تومان رسیده است.
بانک مرکزی اعلام کرده که  حجم عرضه ارز به صورت حواله و اسکناس در روز سه شنبه افزایش یافت. بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بستر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر 168 میلیون یورو شد.  علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از 85 میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد. بر این اساس و با اهتمام جدی بانک مرکزی در تداوم عرضه ارز به صورت اسکناس و حواله در بازار دوم، پیش بینی می شود بازار ارز کشور از ثبات بیشتری برخوردار شود.
 تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
بانک مرکزی البته اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اعلام این خبر نیز دلار حدود هزار تومان کاهش یافت.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.
گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
ورود بازارساز با تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار
بانک مرکزی به عنوان بازارساز از سه شنبه روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار متشکل ارزی تزریق خواهد کرد.در پی نوسانات اخیر بازار ارز بانک مرکزی تصمیمات جدیدی را به منظور مدیریت و ثبات این بازار اتخاذ کرده که از سه شنبه اجرایی خواهد شد. بانک مرکزی در این اقدامات تازه بازار متشکل ارزی را هدف قرار داده و تلاش کرده با افزایش عرضه ارز در این بازار و باز گذاشتن دست بازیگران برای خرید در سقف‌های بالاتر بر نرخ ارز در بازار اثر بگذارد.
نخستین اقدام بانک مرکزی در این راستا افزایش عرضه به منظور تامین نیازهای متقاضیان است. به این منظور بانک مرکزی قصد دارد از سه شنبه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کند تا با این اقدام بتواند نرخ‌ها را در این بازار بشکند.
اقدام دیگر بانک مرکزی که از سه شنبه اجرایی خواهد شد، افزایش سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی است. براساس تصمیم بانک مرکزی سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها از سه شنبه در حالی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته است که تا پیش از این ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ازها بوده است.
این اقدامات بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که دکتر همتی رییس کل این بانک چندی پیش از افزایش عرضه ارز حاصل از صادرات خبر داده بود که این اتفاق می‌تواند عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش دهد. حال بانک مرکزی در اقدامی دیگر بازار اسکناس را نیز مورد هدف قرار داده و قصد دارد با افزایش عرضه در بازار متشکل ارزی بر قیمت ارز در هر دو بازار حواله و اسکناس از طریق افزایش عرضه اثرگذار باشد.
رییس کل بانک مرکزی پیش از این نیز در اظهار نظری تاکید کرده بود که نرخ‌های طرح شده در بازار ارز واقعی نیست و بانک مرکزی مصمم است که نرخ ارز را کنترل کند. همچنین در اقدامی دیگر دکتر همتی در راس هیاتی بانکی و تجاری صبح سه شنبه عازم بغداد شده تا مذاکراتی با مقامات بانکی و اقتصادی این کشور در راستای افزایش ورود ارز به داشته باشد.
یک اقتصاددان می‌گوید: بازارها در بلندمدت به سمتی می‌روند که ارزش طبیعی آن‌ها می‌گوید اما در کوتاه‌مدت در جهتی حرکت می‌کنند که معامله گران انتظار دارند. بازار سکه این روزها بر ذهنیت خریداران می‌چرخد. اشتهای عجیب معامله گران و ریسک‌های آنان موجب شده فاصله‌گیری سکه از ارزش ذاتی به محدوده دومیلیونی وارد شود. آخرین بار که سکه وارد این محدوده شد تعدیل جزئی را ثبت کرد اما این بار برای فاصله‌گیری از این حباب بزرگ نیازمند آن است که سوءتفاهم دلاری در رابطه با تزریق ارز رفع شود وگرنه این بازار منتظر بهانه در کانال جدید فعلاً جا خوش می‌کند. بازاری که در آن بدبینی بینی به آینده اقتصاد بر هر خبری که می‌توان این تصور را تغییر دهد غلبه می‌کند.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در مورد اثر تحریم های بانکی و FATF  بر رشد نرخ ارز و مشکلات تجاری گفت:در شرایط کنونی هیچ بانکی در دنیا حاضر نیست با بانک‌های ایرانی کار کند. متأسفانه در شرایط کنونی هیچ بانکی در دنیا حاضر نیست با بانک‌های ایرانی کار کند و این موضوع ارتباطی به دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت ندارد.اگر تحریم‌های شدید امریکا را مانند یک قفس فرض کنیم که بانک‌های ایرانی در آن هستند، از «اف‌ای‌تی‌اف» به عنوان بندی یاد می‌شود که دست و پای سیستم بانکی کشور را بسته است.
یکی از فعالان اقتصادی نیز در مورد اثر فضای کسب وکار بر بازار ارز و رشد قیمت ها گفت: وضعیت ایران در شاخص حاکمیت قانون اسفبار است (رتبه ۱۰۹ در میان ۱۲۷ کشور)، کشوری با چنین شرایطی حتی اگر بخواهد هم نمی تواند اقتصاد بازار به شمار آید، پیش شرط اقتصاد بازار یا همان سرمایه داری یک بستر حقوقی قدرتمند برای حفظ حقوق مالکیت و رفع تعارض هاست که فرسنگ ها با آن فاصله داریم. در نتیجه فضای کسب وکار نامناسب عامل عمده ای در رشد قیمت ها خواهد بود.
در بازار جهانی نیز  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات سه شنبه با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد.در حالی که ارزش دلار تا حدودی ترمیم شده و سرمایه گذاران همچنان امیدوار به نهایی شدن بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا هستند، قیمت طلا سه شنبه شاهد کاهش بود.به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا سه شنبه با 0.45 درصد کاهش به 1914 دلار و 7 سنت رسید. قیمت طلا در بازار معاملات آتی سه شنبه برای تحویل در ماه دسامبر با 0.43 درصد کاهش به 1920 دلار و 70 سنت رسید.
پس از آنکه کاخ سفید اعلام کرد جمهوری خواهان سنا مصوبه مورد نظر ترامپ را پیگیری خواهند کرد، سرمایه گذاران از نزدیک تحولات مربوط به بسته محرک مالی جدید را دنبال می کنند.ترامپ روز یکشبه از کنگره خواسته بود یک مصوبه محرک مالی کوچک تر را به تصویب برساند. مذاکرات بر سر یک بسته محرک مالی جامع همچنان با اختلاف نظر طرفین مواجه است.اقدامات محرک مالی گسترده دولت ها و بانک های مرکزی جهان با هدف کاستن از زیان های اقتصادی بحران کرونا سبب شده تا قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون حدود 26 درصد افزایش یابد.
در عین حال افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا و انگلیس موجب نگرانی ها از چشم انداز ترمیم اقتصاد جهانی ده و همین مسئله اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا را افزایش داده است
استراتژیست‌های گلدمن ساکس: دلار را بفروشید
توصیه استراتژیست‌های گلدمن با وجود شانس بُرد بایدن و پیشرفت واکسن کرونا، فروش دلار است.به گزارش  بلومبرگ، گروه گلدمن ساکس می گوید: دلار ممکن است در پایین ترین سطح سال ۲۰۱۸ میلادی با افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده و پیشرفت در زمینه واکسن ویروس کرونا، سقوط کند.
انتخابات در ایالات متحده و اخبار مطلوب درباره جدول زمانی واکسن می تواند دلار و شاخص دی اکس وای را به پایین ترین سطح سال ۲۰۱۸ برگرداند. شاخص دلار آیس یو اس در سال جاری بیش از ۳ درصد سقوط کرده است، در حالی که روز دوشنبه کمی بیش از سطح ۹۳ معامله شد. این در حالی است که سرمایه گذاران به محرک پولی مربوط به همه گیری بی سابقه از نرخ بهره  بانک فدرال رزرو و نرخ بهره پایین واکنش نشان دادند.
این مقیاس در سال ۲۰۱۸ زیر ۸۹ فروخته شد، سطحی که نشان دهنده افت بیش از ۴ درصد است. گلدمن پیش بینی می کند با احتمال پیشی گرفتن بایدن بر رییس جمهور دونالد ترامپ در کمتر از سه هفته تا روز انتخابات آمریکا، دلار ضعیف تر می شود.
این پیشنهاد به سرمایه گذاران توصیه می کند که دلار را در برابر سبد وزنی متشکل از پزوی مکزیک، رند آفریقای جنوبی و روپیه هند کاهش دهند. این استراتژیست ها همچنین خرید یورو، دلار کانادا و استرالیا در برابر دلار پیشنهاد می دهند. توصیه های طولانی مدت یوان از طریق اوراق قرضه اصلاح نشده دولت چین باز گذارده می شوند.
آنها نوشتند: حاشیه گسترده در نظرسنجی های فعلی، خطر به تاخیر انداختن نتیجه انتخابات را کاهش می دهد و چشم انداز دستیابی به موفقیت واکسن کوتاه مدت می تواند پشتوانه ای برای دارایی های پُرخطر باشد.

از عراق تا چین؛ تحولاتی که مسیر دلار را کاهشی می‌کند
تلاش‌های بانک مرکزی برای آزادسازی میلیاردها دلار منابع ارزی در کشورهایی نظیر عراق و کره‌جنوبی، اتفاقی مثبت برای افزایش قدرت بازارساز در سمت عرضه و تامین نیازهای ارزی کشور است.
روند افزایشی نرخ ارز در هفته های اخیر، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در باب دلایل صعودی شدن شاخص ارزی، به طور اجمالی می توان به تشدید تحریم های خصمانه دولت آمریکا، محدودیت های صادراتی در دوران کرونا و به عدم همکاری برخی از صادرکنندگان در بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی اشاره داشت. اما آنچه مسلم است، توان بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و بازارساز در حوزه ارزی، همواره باعث شکست نقشه های شوم دشمنان در برهم زدن بازار ارز شده است.
به گونه ای که جدیدترین خبرها از ساختمان شیشه ای میرداماد، حاکی از تصمیمات و توافقات مثبت در جهت تعدیل نرخ ارز در بازار است. در گام نخست، بانک مرکزی اعلام کرد از روز گذشته (دوشنبه بیست و یکم مهرماه ۹۹)، سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می یابد و همچنین این بانک روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار عرضه خواهد کرد.
در گام بعدی نیز دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته برای چندمین بار در دو سال اخیر به کشور عراق سفر داشت. تلاش هایی که همواره در جهت رفع موانع آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک های عراقی بوده است و آنگونه که دکتر همتی روز گذشته خبر داد، توافقات خوبی برای آزادسازی منابع مالی بانک مرکزی و استفاده از آن برای تامین واردات کالاهای اساسی و ضروری ایران، شده است.
این مذاکرات که روز گذشته در جلسه ای مشترک سه جانبه بین روسای بانک مرکزی کشورمان و عراق و همچنین رییس بانک تجارت عراق صورت گرفت، نشان از تلاش های بی وقفه بانک مرکزی برای دسترسی به منابع ارزی به حق ایران در کشورهایی نظیر عراق دارد.
در کنار مذاکرات مقامات بانک مرکزی ایران با طرف های عراقی، ظریف وزیر امور خارجه نیز به چین سفر کرد و آنگونه که روزنامه واشنگتن پست نوشته است: "این سفر به دعوت وزیر خارجه چین و بعد از آن صورت می گیرد که آمریکا در تحریم های تازه نام ۱۸ بانک ایران را به لیست تحریم ها اضافه کرد".
برخی خبرها نیز در حاشیه این سفر منتشر شده که صحبت از تغییر ذخایر ارزی بانک مرکزی به یوان دارد. به عنوان نمونه خبرگزاری ATF چین طی گزارشی با تیتر «ایران به خاطر یوآن، دلار را به سطل زباله می اندازد» نوشت: طبق گزارش های تلویزیون دولتی چین و ایران، بانک مرکزی ایران خبر از تغییراتی بسیار نظیر ثبت یوآن به عنوان واحد ارزی بین المللی خود به جای دلار آمریکا داده است.
آنچه مسلم است در جنگ اقتصادی بی سابقه دولت آمریکا بر علیه ملت ایران، شاهد تلاش های اقتصادی و دیپلماتیک هستیم. در این میان، میلیاردها دلار بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی نیز حالا یک گام دیگر به آزادسازی و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور نزدیک شده است.
در اینباره، ربیعی سخنگوی دولت در جدیدترین اظهار نظر خود گفته است: «قرار است هیات هایی به کشورهایی که ایران در آنها منابع ارزی دارد اعزام شوند و منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کنند». اتفاقی که به گفته کارشناسان اقتصادی، می تواند سمت عرضه ارزی را بیش از پیش تقویت کند و به تعدیل شاخص ارزی کمک کند.
هرچند برخی منابع خبری نیز از پالت های دلار از کره جنوبی در راه ایران خبر داده اند؛ سیگنالی که به سرعت با رفتار محتاطانه نوسان گیران و سفته بازان بازار ارز مواجه شده و بسیاری را در موقعیت فروش قرار داده است. زیرا این گروه تجربه سال ۹۷ را به یاد دارند که در عرض چند روز، نرخ دلار با ریزش سنگین مواجه شد.
اما در این میان، عاملی بین المللی نیز بر فضای ارزی ایران، سایه انداخته است و آن انتخابات ۱۳ آبان آمریکاست. انتخاباتی که حالا در جدیدترین نظرسنجی ها، از برتری حدود ۱۰ درصدی بایدن نسبت به ترامپ خبر می دهد.
هرچند عده‌ای وضعیت اقتصادی کشور را بیشتر ناشی از عوامل درونی می‌دانند و اهمیتی برای نتیجه انتخابات آمریکا قایل نیستند، اما بسیاری از فعالان بازار معتقدند پیروزی بایدن قطعا موجب کاهش فشارها بر اقتصاد ایران خواهد شد.به باور این گروه از فعالان، انتخاب بایدن در کوتاه مدت به مانند روزهای پس از پذیرش قطعنامه ۵٩٨ در سال ١٣۶٧، موجب کاهش شدید و سریع نرخ ارز خواهد شد و پیش بینی می‌شود نرخ دلار در حدود ١٠ تا ١٢ هزار تومان برای هر دلار کاهش یابد.

فعالان بازار، سیاست اعلام شده توسط بایدن در خصوص ورود مجدد آمریکا به برجام را مهم ترین تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران می‌دانند و معتقدند با بازگشت آمریکا به برجام شاهد کاهش سختگیری کشورهای طرف تجاری ایران و کشورهایی که منابع ارزی کشور در آنها مسدود شده است خواهیم بود که نتیجه این رویداد آزادسازی سریع منابع ارزی کشور و افزایش عرضه ارز جهت تامین نیازهای ضروری کشور است.
به نظر می رسد در شرایط کنونی، رصد تحولات داخلی و بین المللی برای فعالان بازار ارز از اهمیت به سزایی برخوردار باشد. از یکسو کشور با محدودیت صادرات نفت مواجه است و از سوی دیگر شاهد رونق گرفتن دوباره صادرات غیرنفتی و تقویت بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد هستیم.همچنین تلاش های بانک مرکزی برای آزادسازی میلیاردها دلار منابع ارزی در کشورهایی نظیر عراق و کره جنوبی، اتفاقی مثبت برای افزایش قدرت بازارساز در سمت عرضه و تامین نیازهای ارزی کشور است.
در نتیجه پیش بینی بسیاری از کارشناسان از آینده بازار ارز، روندی کاهشی در جهت تعدیل نرخ ارز خواهد بود. لازم به ذکر است که تحریم اخیر آمریکا بر ۱۸ بانک ایرانی، حدود ۴۵ روز دیگر اجرایی می شود و آنچه مهم است، برگزاری انتخابات آمریکا در حد فاصل این ۴۵ روز است و چه بسا با پیروزی جو بایدن، جو سیاسی با تحول معناداری مواجه شود که نتیجه آن، کاهش فشارهای اقتصادی و روانی بر ایران است.