:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سقف خرید صرافی‌ها و بانك ها در بازار متشکل ارزي به 500 هزار دلار در روز رسيد

واكنش بازار ارز به تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار متشكل / سكه طرح جديد 16 ميليون و 300 هزار تومان شد

در ساعات عصر بار ديگر قيمت دلار افزايش يافت و دلار به 31700 رسيد و به دنبال آن با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1926 دلار، مظنه طلا 6 ميليون و 412 هزار، گرم 18عيار 1 ميليون و 480 هزار، سكه طرح جديد 16 ميليون و 300 هزار، سكه طرح قديم 15 ميليون و 50 هزار، نيم سكه 8 ميليون و 900 هزار، ربع سكه 5 ميليون و 850 هزار، سكه گرمي 2 ميليون و 950 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري 
در بازار ارز ايران، بانك مركزي اعلام كرد كه با سياست هاي جديد از جمله تزريق روزانه 50 ميليون دلار اسكناس، و افزایش سقف خرید صرافی‌ها و بانك ها در بازار متشکل ارزي به 500 هزار دلار در روز، به ساماندهي بازار ارز كمك خواهد كرد. سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی قبلا 354 هزار دلار بوده كه اكنون به 500 هزار دلار افزایش يافته است. 

فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اعلام این خبر دلار حدود هزار تومان کاهش یافت. از سوي ديگر، سفر رئيس كل بانك مركزي به عراق نيز ممكن است با گشايش هايي در رابطه با آزاد سازي پول ايران در عراق و يا حداقل تهاتر كالا با پول همراه شود و اين موضوع مي تواند به وضعيت بازار كمك كند. 
هر چند كه رشد دوباره نرخ دلاردر ساعات عصر دوشنبه نشان مي دهد كه بازار هنوز واكنشي نشان نداده اما در روزهاي آينده مي توان اثر سياست هاي جديد بانك مركزي را بهتر مشاهده كرد. زيرا به عقيده كارشناسان بازار كنوني با رشد تقاضاي احتياطي و نگراني از رشد قيمت ها در آينده مواجه شده و تقاضا بيش از مقدار واقعي آن است. 
 به دنبال اجراي اين سياست روز دوشنبه،  در بازار آزاد ارز قیمت دلار كه به 31600 تومان رسيده بود، به 31 هزار تومان، یورو 36 هزار و 500 تومان و درهم امارات 8 هزار و 480 تومان رسيد.
قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 30 هزار و 400 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 200 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 35 هزار و 900 تومان و قیمت خرید یورو 34 هزار و 700 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در بازار طلا نيز  مظنه هر مثقال طلاي آبشده يا 17 عيار 6 میلیون و 320 هزار،  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار ، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۶ میلیون، سکه طرح قدیم 14 میلیون و 600 هزار، نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 600 هزار، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 700 هزار و سکه گرمی2 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد.
اما در ساعات عصر بار ديگر قيمت دلار افزايش يافت و دلار به 31700 رسيد و به دنبال آن با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1926 دلار، مظنه طلا 6 ميليون و 412 هزار، گرم 18عيار 1 ميليون و 480 هزار، سكه طرح جديد 16 ميليون و 300 هزار، سكه طرح قديم 15 ميليون و 50 هزار، نيم سكه 8 ميليون و 900 هزار، ربع سكه 5 ميليون و 850 هزار، سكه گرمي 2 ميليون و 950 هزار تومان معامله شد. 
نرخ لحظه اي فروش دلار در سامانه سنا نيز به 30400 تومان، خريد دلار 29200،  و فروش يورو به 35900 تومان، خريد يورو به 34700 تومان رسيد. همچنين نرخ ميانگين معاملات دلار در روز 20 مهر نيز در سامانه سنا 30834 تومان و نرخ حواله دلار در سامانه نيما 24 هزار و 31 تومان اعلام شد. براين اساس فاصله دلار نيما و صرافي ها و سنا به 6800 تومان و فاصله نيما با دلار آزاد به 7600 تومان رسيده است.   
بانک مرکزی در این اقدامات تازه بازار متشکل ارزی را هدف قرار داده و تلاش کرده با افزایش عرضه ارز در این بازار و باز گذاشتن دست بازیگران برای خرید در سقف‌های بالاتر بر نرخ ارز در بازار اثر بگذارد. نخستین اقدام بانک مرکزی در این راستا افزایش عرضه به منظور تامین نیازهای متقاضیان است. به این منظور بانک مرکزی قصد دارد روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کند تا با این اقدام بتواند نرخ‌ها را در این بازار بشکند.
اقدام دیگر بانک مرکزی  افزایش سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی است. براساس تصمیم بانک مرکزی سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در حالی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته است که تا پیش از این ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها بوده است.
این اقدامات بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که دکتر همتی رییس کل این بانک چندی پیش از افزایش عرضه ارز حاصل از صادرات خبر داده بود که این اتفاق می‌تواند عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش دهد. حال بانک مرکزی در اقدامی دیگر بازار اسکناس را نیز مورد هدف قرار داده و قصد دارد با افزایش عرضه در بازار متشکل ارزی بر قیمت ارز در هر دو بازار حواله و اسکناس از طریق افزایش عرضه اثرگذار باشد.
رییس کل بانک مرکزی پیش از این نیز در اظهار نظری تاکید کرده بود که نرخ‌های طرح شده در بازار ارز واقعی نیست و بانک مرکزی مصمم است که نرخ ارز را کنترل کند. همچنین در اقدامی دیگر دکتر همتی در راس هیاتی بانکی و تجاری عازم بغداد شده تا مذاکراتی با مقامات بانکی و اقتصادی این کشور در راستای افزایش ورود ارز به داشته باشد.
قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.
در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
همزمان با اعمال سیاست‌های جدید ارزی، قیمت ارز در بازار هرات و سلیمانیه با کاهش همراه شد و در بازار داخلی نیز ریزش قیمت آغاز شده است.افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر منجر به رکورد جدید برای دلار شد و در بازار ارز قیمت دلار برای ساعتی 31 هزار و 720 تومان ثبت شد اما این قیمت خیلی دوام نداشت و ورق بازار با اعلام سیاست‌های جدید ارزی بازگشت.
فعالان بازار ارز معتقدند: اقدام بانک مرکزی از دو زاویه دارای اهمیت است؛ اول اینکه به بازار سیگنال قوی ارسال کرد که با استفاده از اهرم‌های خود به‌دنبال مدیریت نوسان است، دوم اینکه اقدام بانک مرکزی در مقام بازار‌ساز اعلام حجم مداخله روزانه است.
تا کنون بانک مرکزی حجم مداخله روزانه خود را اعلام نکرده بود اما با اعلام رسمی این سیاست طی روز گذشته، بازار با ریزش همراه شد و قیمت‌ها یک پله کاهش داشتند. دلار  روز يكشنبه درحالی در بالاترین نرخ به 31 هزار و 720 تومان رسید که در پیش‌گشایش معاملات دوشنبه در بازار تهران به 30 هزار و 500 تومان کاهش یافته است.
ضمن اینکه در بازار هرات و سلیمانیه قیمت دلار با 31 هزار و 100 تومان بسته شد ولی در معاملات نخست دوشنبه با 900 تومان کاهش قیمت دلار به 30 هزار و 200 تومان رسید.در صرافی‌های بانکی نیز که قیمت دلار تا 31 هزار و 150 تومان بالا رفته بود، دوشنبه نرخ 30 هزار و 200 تومانی برای دلار درج شد.
فعالان بازار می‌گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز در ساعات دیگر وجود دارد چرا که احتمالاً خبرهای مثبتی هم از سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق اعلام شود.
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد. گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.

قیمت طلا اندکی کاهش یافت

در حالی که ارزش دلار اندکی تقویت شده و مذاکرات بر سر بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا با اختلاف مواجه شده است، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد کاهش بود. به گزارش رویترز، در حالی که ارزش دلار اندکی تقویت شده و مذاکرات بر سر بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا با اختلاف مواجه شده است، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد کاهش بود. این در حالی است که قیمت فلز زرد اوایل سه شنبه به بالاترین رقم 3 هفته اخیر رسیده بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.18 درصد کاهش به 1926 دلار و 94 سنت رسید. قیمت طلا به بالاترین رقم از 21 سپتامبر یعنی 1932 دلار و 96 سنت رسیده بود.قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.34 درصد رشد به 1932 دلار و 70 سنت رسید.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی با 0.1 درصد رشد مواجه بود و سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.
دولت ترامپ روز یکشنبه از کنگره خواست تا از محل اعتبار باقی مانده از یک برنامه اعطای وام به کسب و کارهای کوچک، یک بسته محرک مالی کوچک را به تصویب برساند. این پیشنهاد در حالی ارائه شده که مذاکرات بر سر یک بسته مالی جامع تر با مقاومت روبرو شده است.ترامپ دیروز گفت، بیماری کرونایش به طور کامل بهبود یافته و دیگر ناقل ویروس به دیگران نیست.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته انگلیس همه راه های ممکن برای انعقاد یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا را برسی خواهد کرد، اما باید طی روزهای آینده، پیشرفت هایی در برطرف کردن موانع کلیدی میان طرفین به دست آید.
هفته گذشته برای اولین بار از اواسط ماه اوت، طلای فیزیکی در بازار هفته گرانتر از طلای کاغذی به فروش رسید. در آستانه جشنواره های سنتی تقاضا برای خرید طلا در هند افزایش یافته است.

طلا از بالاترین سطح خود در طول سه هفته گذشته سقوط کرد. روز دوشنبه با ثبات دلار، با وجود امیدها برای بسته جدید کمکی ویروس کرونا در ایالات متحده، طلا از بالاترین سطح سه هفته گذشته سقوط کرد. هر اونس طلای  اسپات، پس از رسیدن به بالاترین سطح از ۲۱ سپتامبر در ۱۹۳۲.۹۶ دلار در اوایل این دوره، با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۹۲۸.۰۶ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۹۳۴.۱۰ دلار رسید.
پس از آنکه مذاکرات در مورد بسته محرک آمریکا با مقاومت روبرو شد و با کاهش یوان پس از اقدام مهاری بانک مرکزی چین، شاخص دلار در برابر رقبا ۰.۱ درصد افزایش یافت. روز یکشنبه دولت ترامپ از کنگره خواست تا لایحه تسکین ویروس کرونا را با استفاده از وجوه باقیمانده از برنامه وام مشاغل کوچک منقضی شده تصویب کند.
پیشنهاد محرک اقتصادی ۱.۸ تریلیون دلاری انتقادات دموکرات ها و جمهوری خواهان کنگره را به همراه داشت، با این حال به نظر می رسد سرمایه گذاران خوشبین هستند که زمانی هزینه ها از سر گرفته می شود.
استیون اینس، استراتژیست ارشد بازار جهانی بیان داشت: قرار است محرک به سرعت پس از انتخابات تحقق یابد. بازار این واقعیت را بررسی خواهد کرد که اکنون محرک نداریم اما با آمدنش از طلا حمایت می کند.
طلا که به عنوان محافظی در برابر تورم و کاهش نرخ ارز در نظر گرفته می شود، امسال تاکنون ۲۷ درصد افزایش یافته و با اقدامات محرک بی سابقه ای که در سطح جهان برای جلوگیری از عواقب اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر COVID-۱۹ رونمایی شد، تقویت شده است.