:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
"شجریان" استاد آواز از میان مردم ایران رفت

مردم ایران یکی از سرمایه های اجتماعی و فرهنگی خود را از دست داد/ پیکر استاد شجریان به طوس مشهد منتقل می شود / آخرین عکس ها قبل از درگذشت محمدرضا شجریان

پیکر زنده‌یاد شجریان طبق برنامه‌ریزی برای تدفین و خاکسپاری به زادگاهش مشهد مقدس منتقل خواهد شد. شنیده ها حاکیست که در طوس مشهد ودر آرامگاه فردوسی و کنار شاعر بزرگ ایرانی اخوان ثالث به خاک سپرده خواهد شد. استاد محمدرضا شجریان پس از یک دوره طولانی بیماری سخت امروز پنجشنبه ۱۷ مهر ۹۹ در بیمارستان جم تهران درگذشت. استاد محمد رضا شجریان آخرین بار در ۱۴ مهر ۹۹ به علت شرایط نامناسب جسمی بار دیگر در بخش آی سی یو بیمارستان جم بستری شده بود. براساس تصمیم خانواده پیکر استاد شجریان به مشهد مقدس منتقل می شود
کد خبر: ۱۶۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
اقتصاد گردان - محمدرضا شجریان سال ۱۳۹۵ در پیامی ویدئویی برای تبریک نوروز با چهره‌ای دگرگون و مو‌های بسیار کوتاه حاضر شد؛ از همان زمان بود که برخی سایت‌ها از ابتلای او به سرطان کلیه خبر دادند. مرحوم شجریان در این ویدئو درباره بیماری‌اش گفته یود:
     خود من هم با یک میهمان ۱۵ ساله‌ای سال‌هاست که آشنا هستم و دوست شدیم با همدیگر و الآن هم من به خاطر همان اینجا ایستاده‌ام و طبق دستور ایشان موهای سرم را هم کوتاه کردم و بچه حرف‌گوش‌کنی شدم و چند وقت دیگر هم در این‌جا هستم، چون آرامش خوبی دارم و خیلی راحتم این‌جا، برای این‌که با این میهمان بتوانیم به تفاهم برسیم ان‌شاءالله. به تفاهم که رسیدیم، راه می‌افتم می‌آیم به سراغ شما هم‌میهنان عزیزم و کارهای هنری‌ام را دنبال خواهم کرد.

استاد شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود.

استاد آواز ایران در ۱۴ مهر با شرایط عمومی قلبی و ریوی و تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان همچنین از ۲۵ مرداد سال جاری به مدت ۱۰ روز به دلیل افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود.

وی بهمن سال گذشته نیز به علت بروز مجدد اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم بستری شد و بامداد روز جمعه دوم اسفند ۹۸ همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علایم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد.

خسرو آواز ایران، پنجم فروردین سال جاری با حال عمومی مناسب از بیمارستان ترخیص شد و بر اساس اعلام هیات مدیره بیمارستان جم اقدامات درمانی وی زیر نظر پزشکان معالج در خارج از بیمارستان انجام گرفت.

استاد شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود.

وی نوروز ۹۵ با انتشار ویدئویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و پس از آن تاکنون تحت نظر پزشکان به مداوا مشغول است

بیوگرافی محمدرضا شجریان

شجریان زاده یکم مهرماه سال ۱۳۱۹ در مشهد مقدس است. محمدرضا از پنج سالگی در خلوت کودکانه‌اش آواز می‌خواند. وی سال ۱۳۲۶ به کلاس اول رفت و یک سال پس از آن به آموزش تلاوت قرآن‌کریم نزد پدر پرداخت.


در سال ۱۳۳۱ برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش شد و پس از آن با خواندن تصنیف‌های مشهور به قله آواز ایران رسید. به او لقب "خسرو آواز ایران" دادند. از کارهای مشهور وی می‌توان به ربنا، از خون جوانان وطن، گلچهره مپرس، مرغ سحر و دلشدگان اشاره کرد.

شجریان به گفته ونکوورسان یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان نام گرفته و دوبار نامزد جایزه گرمی، مهم‌ترین جایزه موسیقی در سطح جهان شده است. وی به غیر از پسر خود، همایون، هنرمندان بزرگی همچون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار را آموزش داده است. شجریان همینطور چندین ساز ابداعی دارد که از بین آنها می‌توان به صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه، سبو اشاره کرد.

محمدرضا شجریان در نوروز ۱۳۹۵ با انتشار یک ویدئو در صفحه اینستاگرام خود با موهای کوتاه و تراشیده خبر از یک مهمان قدیمی ۱۵ ساله داد که بعدها مشخص شد او به سرطان مبتلا شده است. بیماری که در مبارزه با آن شجریان شکست خورد و ایران خسرو آواز خود را از دست داد. این ویدئو آخرین تصویری است که از استاد شجریان منتشر شده، البته پس از آن همایون شجریان چند عکس از پدر خود منتشر کرد.

آخرین عکس از محمدرضا شجریان

پس از اینکه اعلام شد، محمدرضا شجریان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، به دستور پزشکان کمتر از خانه خارج می‌شد. آخرین تصاویری که از ایشان منتشر شده، مربوط به ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال سال ۱۳۹۶ است که همایون شجریان از پدر در باغ شخصی‌شان منتشر کرده است.

همچنین رایان شجریان، کوچک‌ترین فرزند استاد شجریان نیز عکسی از خود به همراه پدر در سال ۱۳۹۶ منتشر کرد.



آثار محمدرضا شجریان


برخی از آلبوم و آهنگ‌های محمدرضا شجریان عبارت‌اند از:

    چهره به چهره
    چاووش ۲
    چاووش ۳
    راز دل (خون جوانان وطن)
    خلوت‌گزیده
    انتظار دل
    پیوند مهر
    آستان جانان
    بیداد
    دل مجنون
    سرو چمان
    آسمان عشق
    دلشدگان
    دیلمان
    رباعیات خیام
    چشمه نوش
    گنبد مینا
    در خیال
    رسوای دل
    هم‌نوا با بم
    جام تهی
    ساز خاموش
    سرود مهر
    آه باران
    زبان آتش
    رندان مست
    مرغ خوش‌خوان
    طریق عشق