:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محمدرضا کلامی مطرح کرد

دبیرستاد تنظیم بازار: تامین ۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی در سال ۹۹

دبیرستاد تنظیم بازار از برنامه تامین ۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی در سال جاری خبر داد و گفت:‌ یک میلیارد دلار از این مبلغ از محل تامین ریال و مابه التفاوت خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
اقتصاد گردان -  محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قرار شد بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار منابع برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و یک میلیارد دلار نیز از محل تامین ریال و مابه التفاوت تامین شود که مجموع ارز اختصاص یافته به واردات کالاهای اساسی ۹ میلیارد دلار در سال ۹۹ است.

وی افزود: سهم واردات روغن خام و ۴ قلم نهاده های دامی، ۶.۴ میلیارد دلار و سهم دارو ۲.۵ میلیارد دلار و سهم کتاب دانش آموزی و نهاده های کشاورزی ۱۰۰ میلیون دلار است. کلامی گفت: برای واردات روغن خام و ۴ نهاده دامی باید در ۶ ماهه نخست سال ۴.۴ میلیارد دلار دریافت می کردیم، اما تاکنون ۳.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته و از این مبلغ ۳ میلیارد دلار تامین شده است.

کلامی افزود: بقیه برای واردات گندم و چند قلم کالای اساسی که در فروردین و اردیبهشت وارد شد اختصاص یافته و برای روغن خام و نهاده های دامی حدود ۸۰ درصد کد تخصیص دریافت شده و از این مبلغ حدود ۶۰ درصد کد تامین گرفته است.

دبیر ستاد تنظیم افزود: روند پُر نوسان تامین ارز ممکن است برنامه ها را دچار مشکل کند و ۸۰ درصد مبلغ تخصیص یافته یک ماه زمان می خواهد که تبدیل به ریال شود. اکنون روغن نباتی که واردات مواداولیه آن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته با قیمت مصوب در جامعه توزیع می شود.