:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

مجلس آماده برطرف کردن خلاء قانونی بازگشت ارزهای صادراتی

نماینده مجلس با اشاره به آمادگی مجلس برای رفع خلاء‌های قانونی بازگشت ارز،‌ افزود: باید با آن دسته از افرادی که با همه تشویق‌هایی که شده باز هم حاضر به بازگردادن ارزهای صادراتی نیستند، برخورد قاطع شود
کد خبر: ۱۶۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
اقتصاد گردان - رییس کل بانک مرکزی اخیرا در دیدار با جمعی از صادرکنندگان بخش خصوصی از لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی گفت و تاکید کرد صادرکنندگان متعهد، امین اقتصاد کشور هستند. دکتر همتی در بخشی از صحبت های خود یادور شد که از ۲۷ میلیارد دلار حاصل از صادرات که در دو سال اخیر به چرخه اقتصادی بازنگشته است، تا به امروز ۸ میلیارد دلار به چرخه اقتصادی بازگشته است.

آنچه در این میان اهمیت دارد، حمایت همه جانبه دستگاه های مختلف در قوای سه گانه برای تسریع در بازگشت حدود ۱۹ میلیارد دلار باقیمانده از تعهدات ارزی به کشور است. موضوعی که قطعا می تواند بر ثبات بازار و تعدیل قیمت ارز نقش موثری داشته باشد.

در اینباره حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس یازدهم  در گفتگو با خبرنگار ایبِنا یادآور شد: منابع ارزی متعلق به بیت المال است، از حیث اینکه صادرات ایران وقتی جواب می دهد که در کنار هنر صادرکننده شاهد هستیم که چند مولفه کلیدی به ارزان تمام شدن محصول تولید شده در کشور کمک می کند؛ مواردی همچون برق یارانه ای، گاز یارانه ای و کارگر ارزان تر نسبت به بقیه نقاط دنیا، که در مجموع منجر به تولید و صادرات کالا می شود. بنابراین ارز حاصل از صادرات کالا حق بیت المال است و ضرورت دارد که به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و صرف امور کشور شود. خصوصا در این شرایط جنگ اقتصادی که همه ایرانی ها بایستی به یکدیگر کمک کنند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: هر کسی که ارز صادراتی خود را به کشور بازنگرداند به کشور بدهکار است. بایستی با هر کسی که بخواهد این ارز حاصل از صادرات را در خارج از کشور تبدیل به خرید خاصی  کند که نتیجه و سودش به نفع کشور در این شرایط نیست، برخورد شود.

زیرا عدم بازگشت ارز حاصل از صاردات به چرخه اقتصاد، طبیعتا به نفع کشور نیست و به ضرر کشور است. متاسفانه هر صادرکننده ای که حاضر به بازگردادن ارز حاصل از صادرات نیست، یک عدم حس وطن دوستی در این شرایط دارد. شرایطی که جنگ اقتصادی بر علیه ملت ایران هست و طبیعتا انتظار هست که همه کمک کنند نه اینکه در این شرایط تازه بخواهند به نوعی سواستفاده هایی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط حساس چه کارهایی بایستی صورت بگیرد تا شاهد سرعت در بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور باشیم، گفت: اولا لازم هست که مشوق های لازم برای بازگرداندن این ارز به کشور لحاظ شود. بخشی از آن بر عهده بانک مرکزی است و اگر خلاء قانونی هم در این زمینه داشته باشیم، مجلس این آمادگی را دارد که آن را تامین و قانون مناسب تری تصویب کند.

همچنین بایستی با آن دسته از افرادی که با همه تشویق هایی که شده بازهم حاضر به بازگردادن ارزهای صادراتی نیستند، برخورد قاطع شود. عضو هیات رییسه مجلس یازدهم اظهار داشت: به نظر می رسد اصلاح قانون فعلی ضرورت دارد و یک امر اجتناب ناپذیر هست. قانونی که برای عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در قبل از انقلاب بوده، به نظر می رسد قوی تر از قانون فعلی باشد. از آن جهت هم انتظار هست که خود بانک مرکزی که بدنه کارشناسی هم در این رابطه دارد کمک بکند و اگر پیشنهاد و نکاتی دارد به مجلس ارائه شود تا در نهایت به قانون تبدیل شود.

وی تاکید کرد در شرایط جنگ اقتصادی، الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و همچنین مجازات آنهایی که تن به این کار درست نمی دهند، بایستی به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد. حسینعلی حاجی دلیگانی در خصوص تاثیر بازگشت میلیاردها دلار صادراتی به چرخه اقتصادی کشور گفت: در همه ابعاد و حوزه های اقتصادی نظیر تولید، واردات دارو، واردات کالاهای اساسی، در بحث نهاده ها و ... تاثیر مثبت خواهد داشت و در نهایت می تواند این فشار اقتصادی که الان بر مردم هست را کاهش داد.