:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سکه 14 میلیون و 700 هزار تومان شد / اونس طلا 1885 دلار شد

دلار نیمایی به بالای 24 هزار تومان رسید / هشدار استاندارد تهران: برای سرمایه‌گذاری طلای آب‌شده نخرید

بر اساس بررسی‌های بعمل‌آمده، معمولا عیار طلای ‌آب‌شده که در آزمایشگاه‌هایی غیر از آزمایشگاه‌های همکار استاندارد عیارسنجی می‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می‌شوند
کد خبر: ۱۶۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
اقتصاد گردان  – محسن شمشیری
روزچهارشنبه 16 مهر 99،  در بازار ارز نیز قیمت دلار   29 هزار و 500 تومان، یورو 34 هزار و 800 تومان و درهم امارات 8 هزار و 50 تومان اعلام شده است.  با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت و قیمت فروش دلار در صرافی ها با ثبات نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 29 هزار و 200 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 100 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 34 هزار و 200 تومان و قیمت خرید یورو 34 هزار و 100 تومان تعیین شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در سامانه سنا نیز نرخ لحظه ای فروش دلار به 29200 تومان و نرخ فروش یورو به 34200 تومان رسید. همچنین سامانه سنا برای روز معاملاتی قبل نرخ دلار را 28941 تومان و نرخ حواله نقدی نیما نیز 24144 تومان اعلام شد. براین اساس نرخ نیمایی عملا به کانال بالاتر 24 هزار تومانی رسیده است.
در بازار طلا نیز  مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آبشده 5 میلیون و 830 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون و 700 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 150 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 600 هزار تومان داد و ستد شد.
گفتنی است، قیمت طلا و سکه در بازار از ابتدای هفته نزولی شد و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه داشت؛ برهمین اساس قیمت سکه از کانال 15 میلیون تومان به 14 میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه  قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.ولی دلال‌ها و سوداگران در بازار در معاملات شبانه نسبت به کاهش قیمت طلا و ارز مقاومت کرده و مانع از ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار شدند؛ برهمین اساس قیمت‌ها در ساعات نخست معاملات امروز نسبت به دیروز با افزایش همراه بود.
گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی بود.البته از صبح شنبه و با انتشار خبرهای امیدوار کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفت و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال 29 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان، دلار رسمی از کانال 28 هزار تومان به کانال 26 هزار تومان و سکه از کانال 15 میلیون تومان به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.هرچند فعالیت دلالان و سوداگران ارزی مانع از کاهش بیشتر قیمت ارز شد و مسیر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از روز دوشنبه باردیگر صعودی شد.
تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.
سیاست های بازارساز موقتا در روز نخست اجرای طرح در بازار جواب داد و دلار با کاهش 1000 تومانی همراه شد؛ دلار از 27 هزار و 200 تومان به 26 هزار و 200 تومان در پایان معاملات کاهش یافت.
اما روند نزولی در بازار خیلی دوام نداشت و  مجدداً بازار ارز با تشدید نوسانات همراه بوده و است؛ این درحالی است که در روزهای گذشته بازارساز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی را بیش از 3 هزار تومان  افزایش داد.
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت و برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با ثبات نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 29 هزار و 200 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 100 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 34 هزار و 200 تومان و قیمت خرید یورو 34 هزار و 100 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.

هشدار استاندارد تهران: برای سرمایه‌گذاری طلای آب‌شده نخرید
از سوی دیگر،  مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به امکان تقلب در طلای آب‌شده تاکید کرد: طلای آب‌شده به هیچ وجه مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران نیست.محمودرضا طاهری در تشریح این خبر گفت: با توجه به افزایش ناگهانی نرخ طلا و استقبال گسترده مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، خرید و فروش طلای آب‌‎شده در بین عوام مرسوم‌شده و از آنجا که تنها مصنوعات طلای دارای کد شناسایی از سوی این اداره‌کل معتبر و قانونی است، ضرر و زیان ناشی از معاملات طلای آب‌شده متوجه خود خریدار است و از لحاظ قانونی امکان پیگیری و جبران زیان آن وجود ندارد.
مدیرکل استاندارد تهران ادامه داد: بر اساس بررسی‌های بعمل‌آمده، معمولا عیار طلای ‌آب‌شده که در آزمایشگاه‌هایی غیر از آزمایشگاه‌های همکار استاندارد عیارسنجی می‌شوند، دارای مغایرت بوده و مردم عادی تنها حین فروش آن و با آزمون مجدد توسط خریدار، متوجه این تقلب و ضرر می‌شوند.
طاهری در پایان ضمن تاکید بر اجباری بودن درج کد استاندارد بر روی مصنوعات طلا، از شهروندان خواست حتما مصنوعات دارای کد شناسایی استاندارد خریداری کنند.

 اونس طلا 1885 دلار شد

پس از آنکه ترامپ مذاکرات بر سر بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا را متوقف کرد و سبب تقویت ارزش دلار شد، قیمت طلا روز چهارشنبه با نوسانی اندک در نزدیکی پایین ترین رقم یک هفته اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود در نوسان بود.
به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.16 درصد افزایش به 1881 دلار و 26 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر هم با 1.23 درصد افت به 1885 دلار و 40 سنت رسید.
شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب امروز شاهد 0.2 درصد رشد بود.روز سه شنبه و پس از آنکه ترامپ تا زمان انتخابات نوامبر، مذاکرات با دموکرات ها بر سر بسته محرک مالی جدید را متوقف کرد، چشم انداز اعطای کمک بیشتر به شهروندان آمریکایی درگیر بحران کرونا و شرکت های هواپیمایی که با کاهش بی سابقه سفرها مواجه شده اند را تضعیف کرد.ارائه بسته محرک مالی می تواند موجب تقویت قیمت طلا شود، زیرا تزریق نقدینگی بیشتر به معنای ایجاد انتظارات تورمی و حرکت سرمایه گذاران به سمت بازار طلاست.
مقامات ارشد بانک های مرکزی اروپا و آمریکا روز سه شنبه خواستار ارائه بست های محرک بیشتر از جانب دولت ها برای حمایت از خانواده ها و کسب و کارها شدند.در همین حال کسری تجاری آمریکا در ماه اوت و همزمان با بالا گرفتن مجدد میزان واردات به بالاترین رقم طی 14 سال گذشته رسید.

طلای جهانی به مسیر صعود برگشت
 همچنین قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تجدید نگرانیها نسبت به احیای اقتصادی و ابهام پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، افزایش یافت.
بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در اوایل معاملات به ۱۸۷۲ دلار و ۶۶ سنت نزول کرده بود که پایینترین قیمت از ۲۸ سپتامبر بود اما اندکی بعد روند کاهشی بازار معکوس شد و با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۸۲ دلار و ۱۲ سنت رسید.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۸۸۶ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه ۱۱ دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش یافته و در ۱۹۰۸ دلار و ۸۰ سنت بسته شده بود.به گفته برایان لان، مدیر شرکت "گلد سیلور سنترال" در سنگاپور، نرخهای بهره پایین در سطح جهانی و ابهامات ناشی از انتخابات فضای مساعدی برای طلا فراهم کرده است اما اگر ارزش دلار آمریکا قویتر شود، مانع صعود این فلز ارزشمند خواهد بود.
رییس جمهور آمریکا که دوران نقاهت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را می گذراند، روز سه شنبه مذاکرات در خصوص بسته کمک مالی برای حمایت از اقتصاد این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات سوم نوامبر لغو کرد.این خبر باعث ریسک گریزی فزاینده شد و در نتیجه ارزش دلار آمریکا صعود کرد و قیمت طلا کاهش پیدا کرد.اقدامات محرک مالی جدید به نفع طلا بود و این فلز را به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم، با افزایش تقاضا روبرو می کرد.
شاخص دلار آمریکا آخرین بار ۰.۲ درصد در برابر رقیبانش صعود کرد.
تصمیم ترامپ برای لغو مذاکرات بسته کمک مالی، ریسکهای نزولی را برای اقتصاد متزلزل این کشور افزایش می دهد و احتمالا به نفع دلار به عنوان دارایی امن می شود.مقامات بانکی ارشد آمریکا و اروپا روز سه شنبه خواستار افزایش هزینه های دولتی برای حمایت از خانواده ها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا شدند.
بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر گزارش مشروح نشست سیاست پولی سپتامبر بانک مرکزی آمریکا و مناظرات معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا هستند.وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی کرد اونس طلا ممکن است تا سطح ۱۸۴۷ دلار و ۵۷ سنت که رکورد پایین ۲۴ سپتامبر است، نزول کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۵ درصد صعود کرد و به ۲۳ دلار و ۴۳ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۳ درصد افزایش، ۸۵۹ دلار و پنج سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۲۳۵۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.
حرکت رو به جلوی دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار در آستانه ورود به کانال ۹۴ واحدی قرار گرفت.به گزارش رویترز، آمارهای منتشر شده از وضعیت تجاری آمریکا نشان دهنده آن است که کسری تجاری این کشور در ماه آگوست با افزایشی ۵.۹ درصدی همراه شده و به ۶۷.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم، بالاترین کسری تجاری ثبت شده آمریکا طی ۱۴ سال اخیر بوده است.
روند افزایشی در برخی از مقاصد امن سرمایه گذاری نظیر مسکن نشان می دهد که معامله گران هنوز نسبت به پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد آمریکا و جهان نگران اند و بخشی از این نگرانی نیز به بازار ارز منتقل شده است. رشد قیمت مسکن نه تنها در آمریکا که در بسیاری از کشورهای دیگر به سطوح کم سابقه ای رسیده است تا جایی که متوسط نرخ مسکن در انگلیس و نروژ به بالاترین سطح سه سال اخیر خود و در هنگ کنگ به یکی از بالاترین سطوح ثبت شده خود در طول یک دهه اخیر رسیده است.
کریستالینا جیورجیوا- رئیس صندوق بین المللی پول با اشاره به اینکه بحران کرونا یک بحران اقتصادی و مالی تمام عیار برای اقتصاد جهانی بوده است از دشواری های مسیر پیش رو برای احیای رشد اقتصاد جهانی سخن گفت. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده بود اقتصاد جهان امسال ۴.۹ درصد کوچک شود اما به دلیل تقویت رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سه ماهه سوم احتمال بازنگری در این برآورد وجود دارد.
رئیس صندوق بین المللی پول با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن رشد اقتصادی در کشورهای مختلف به سطوح بالا گفته است دولت ها برای تقویت رشد ناچار به هزینه هنگفتی شده اند تا جایی که حدود ۱۲ تریلیون دلار در سراسر جهان برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا هزینه شده که این مساله می تواند میزان بدهی های جهانی را به دو برابر رقم سال قبل افزایش دهد. جیورجیوا افزود: اقتصاد جهانی تا حدودی از قعر دره بیرون آمده است اما این تصور نباید ایجاد شود که همه چیز تمام شده است. در واقع در میانه یک راه طولانی هستیم و باید با دقت برنامه ریزی و عمل کنیم. زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و این یک واقعیت است.  
عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.  
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر ( ۱۳ آبان) برگزار خواهد شد اما به دلیل کرونا احتمالا تغییراتی در روند رای گیری ایجاد خواهد شد.  در ادامه سیگنال دهی متناقض به بازارهای مالی، این بار یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا از احتمال طولانی شدن روند احیای اقتصادی این کشور خبر داده است. پاتریک هارکر- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در فیلادلفیا گفته است فرض غالب این است که تا اواخر سال آینده، واکسن کرونا به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
شماری از کشورهای مختلف برآورد خود از رشد اقتصادی امسال را افزایش داده اند اگرچه رشد اقتصادی بسیاری از کشورها حتی در سناریو خوش بینانه نیز منفی باقی خواهد ماند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در نیویورک گفته است روند احیای رشد اقتصادی آمریکا قوی تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد.
نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو - گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.  پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.  
به نظر می رسد کرونا روی توان بودجه ای بزرگ ترین اقتصاد اروپایی تاثیر منفی محسوسی گذاشته است تا جایی که مرکز مطالعات اقتصادی آلمان اعلام کرده مازاد بودجه ۵۲.۵ میلیار دلاری دولت در سال قبل جای خود را به کسری بودجه ۱۷۰ میلیارد دلاری در سال جاری خواهد داد. به گفته این مرکز،  امسال اقتصاد این کشور ۵.۳ درصد کوچک خواهد شد که این رقم در صورت تحقق، ۱.۴ درصد بیشتر از رقمی خواهد بود که پیشتر تصور می شد.  این موسسه با پیش بینی از سرگیری رشد اقتصادی در سال آینده، نرخ رشد سال ۲۰۲۱ را ۵.۱ درصد پیش بینی کرده است.
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۷۵۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.   در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۸ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۴ دلار رسید.در آلمان و تا پایان این ماه،  متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۴.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است تا بدین ترتیب بالاترین نرخ بیکاری آلمان از فوریه ۲۰۱۶ تاکنون به ثبت برسد.
کیوسوکه سوزوکی-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " سوسیه جنرال" گفت: فکر می کنم در بلندمدت بین یورو و دلار توازن برقرار شود و نرخ برابری هر یورو در بلندمدت  احتمالا ۱.۱۶ دلار خواهد بود. ما شاهد یک روند احیای طولانی خواهیم بود و فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، کار سختی را برای رساندن اقتصاد به سطح پیش از آغاز بحران کرونا خواهد داشت.  
ارزش یوان طی این مدت حدود چهار درصد در مقابل دلار تقویت شده است. تزریق گسترده نقدینگی به بازارهای مالی توسط بانک مرکزی این کشور و کاهش نرخ های بهره بانکی  از جمله دلایل اصلی فاصله گرفتن نرخ برابری دلار از محدوده هفت یوانی عنوان می شود. یوان در سه ماهه سوم امسال بهترین عملکرد را در مقابل دلار در بین تمامی ۱۰ ارز مهم جهانی داشته است.  
 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۱۰۵.۵۴۱  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۰۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۹ یوان چین اعلام شد.