:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بهاالدین حسینی هاشمی مطرح کرد

تصمیم درست تقویت بازار ثانویه ارز/ لزوم بازگشت ارزهای خارجی کشور

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به درستی به دنبال تقویت بازارثانویه و ایجاد تعادل در بازار حواله تجاری است، گفت: تهاتر کالا یک راهکار پیشنهادی برای بازگرداندن ارزهای خارجی کشور است
کد خبر: ۱۶۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
اقتصاد گردان - به دنبال رشد نسبی نرخ ارز در بازار، دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات به وجود آمده در بازار ارز با اشاره به اقدامات و برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، اظهار داشت: عدم تعادلی که از ابتدای سال بین عرضه و تقاضا به‌ خاطر شیوع بیماری کرونا در بخش حواله تجاری ایجاد شد، به‌ خاطر تعلل برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز و تداوم روند تقاضا در ماه‌های گذشته خصوصاً به‌ خاطر توجیه قیمت برخی کالاهای وارداتی تشدید شد.

بر اساس این گزارش، آنچه مسلم است برای تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار ارز، لزوم توجه به بازگشت هرچه سریعتر ارزهای صادراتی و همچنین منابع ارزی مسدود شده در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی به داخل کشور، بیش از هر زمانی، ضرورت دارد.

موضوعی که سید بهاالدین حسینی هاشمی؛ کارشناس اقتصادی و بانکی نیز بر آن تاکید دارد. حسینی هاشمی در خصوص ارزهای مسدود شده در برخی کشورها نظیر کره جنوبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: برای حل شدن این مشکل یعنی آزادسازی منابع ارزی خارج کشور و بازگشت آن به چرخه اقتصادی، بایستی از طریق پروتکل های سیاسی اقدام شود.

وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال ما هنوز FATF را به طور کامل نپذیرفته ایم و همین مسئله، بهانه ای برای برخی کشورها شده تا مانع از بازگشت ارزهای ایران به داخل کشور شوند. وی یادآور شد: از سوی دیگر، آثار تحریم به عنوان مانعی دیگر در برابر بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصادی، مشهود است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای آزادسازی این منابع ارزی و تاثیر مثبت بر بازار ارز و اقتصاد کشور اظهار داشت: در این شرایط می توان به عنوان پیشنهاد از طریق تهاتر کالا به دنبال بازگردان دلارهای مسدود شده در بانک های خارجی باشیم یا اگر بدهی به کشور دیگری داریم، این بدهی ها از آن بخش (منابع ارزی خارج از کشور) تهاتر شود.

حسینی هاشمی معتقد است کشورهایی نظیر کره جنوبی به دلیل مروادات اقتصادی با آمریکا، همواره به دنبال بهانه هایی برای سنگ اندازی در بازگشت منابع ارزی ایران به داخل کشور هستند و ضرورت دارد در این شرایط، مسئولان اقتصادی دولت به دنبال مذاکره با این کشورها باشند تا شاهد آزادسازی منابع ارزی باشیم.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به کاهش انگیزه صادرکنندکان برای بازگرداندن ارزهای خود به چرخه اقتصادی اظهار داشت: در این شرایط ضرورت دارد که بانک مرکزی به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت کند و از طرفی نرخ خرید ارزهای صادراتی به قیمت روز باشد تا شاهد افزایش سرعت بازگشت ارزهای صادراتی به داخل کشور باشیم.

وی همچنین به لزوم اصلاح نرخ سود بانکی اشاره داشت و تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به نوسان به وجود آمده در بازارهای موازی ارز، نیازمند تغییر در نرخ سود بانکی هستیم تا جلوی خروج حجم عظیم نقدینگی از بانک ها به سمت بازارهای مختلف از جمله بازار ارز و سرمایه گرفته شود. زیرا در ماه های اخیر، خروج نقدینگی از شبکه بانکی به بازار ارز، باعث افزایش تقاضا در بازار شده است.

حسینی هاشمی در بخش پایانی صحبت های خود به لزوم تقویت بازار ثانویه اشاره داشت و افزود: در این شرایط بانک مرکزی به درستی به دنبال تقویت بازار ثانویه و ایجاد تعادل در بازار حواله تجاری است، اما بایستی به این نکته توجه داشت که اثرگذاری در این بخش نیازمند حرکت به سوی یکسان سازی نرخ ارز و اصلاح نرخ سود بانکی و رفع موانع کسب و کار و تولید است تا در نهایت شاهد ثبات و کاهش نوسان نرخ ارز باشیم. آنچه مسلم است بایستی با هر بازاری با اصول و منطق برخورد کرد تا آن بازار به بحران نرسد.