:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
افت خفیف دلار جهانی / اختلاف دلار نیما و صرافی ها به 5500 تومان رسید

رشد ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی در شهریورماه / کاهش دلار به کانال 28 هزار و فروش سکه به قیمت ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

در بازار طلا، به دنبال کاهش قیمت دلار و اعلام هر اونس جهانی به قیمت یک هزار و ۸۶۲ دلار قیمت ها روند روز شنبه را حفظ کردند. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 5 میلیون و 445 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 12میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 150 هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۶۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
اقتصاد گردان  – محسن شمشیری
قیمت دلار که روز شنبه به بالای 29 هزار تومان رسیده بود، بار دیگر روز یکشنبه 6 مهر 99،  به کانال 28 هزار تومان کاهش یافت و ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچنین یورو 33هزار و 500 تومان و درهم امارات 7 هزار و 900 تومان اعلام شده است. بازار ارز روز یکشنبه شاهد توقف روند افزایش قیمت‌ها بود و تلاش دلالان بازار برای افزایش قیمت دلار با شکست مواجه شده است. صرافی‌های بانکی دلار را به قیمت ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رساندند. اگرچه قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی به خود نگرفته‌اند، اما تحولات در این بازار نشان می‌دهد تلاش دلالان این بازار برای گذر از مرز ۲۹ هزار تومان برای هر دلار با مقاومت بازار مواجه است.
همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ها با 150 تومان افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 550 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با 50 تومان افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 350 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 250 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.
در بازار سنا نیز نرخ لحظه ای  فروش دلار به  28650 و فروش یورو به 33350 تومان رسید و قیمت خرید دلار و یورو نیز 100 تومان پایین تر از نرخ فروش بوده است. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در روز شنبه 5 مهر را برای دلار 28461 و یورو 33228 و درهم 7595 تومان اعلام کرد. در سامانه نیما نیز نرخ حواله دلار 22951 و نرخ حواله درهم 6204 و حواله یورو 28690 تومان اعلام شده است. براین اساس اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد به 6 هزار رسیده است. اختلاف دلار نیما و سنا و صرافی ها نیز به 5500 تومان رسیده است.
در بازار طلا، به دنبال کاهش قیمت دلار و اعلام هر اونس جهانی به قیمت یک هزار و ۸۶۲ دلار قیمت ها روند روز شنبه را حفظ کردند.  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 5 میلیون و 445 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 12میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 150 هزار تومان داد و ستد شد.
قیمت سکه و طلا یکشنبه شیب ملایم رو به افزایش خود را حفظ کرد و سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.در ساعت ۱۴ به بهای ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در حال معامله  بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۳ میلیون تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه به بهای هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۵۶ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز رقم پنج میلیون و ۴۴۵ هزار تومان را ثبت کرد که به ترتیب شاهد افزایش قیمت سه هزار و ۱۲ هزار تومانی هستند.
در آخرین معاملات منتهی به روز جمعه (۴ مهرماه) هر اونس طلا با ۳۵ صدم درصد کاهش به یک هزار ۸۶۱ دلار و ۵۸ سنت تنزل کرد. ابهام در سرنوشت بسته محرک مالی که قرار است به زودی از سوی دولت آمریکا اعلام شود، سبب کاهش بهای طلا شده است. بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهش ۴.۴ درصدی روبرو شده که این میزان از کاهش در مدت زمان ۶ هفته گذشته بی سابقه بوده است.همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش طلا در هفته گذشته افزایش بهای ارزش دلار بود از اردیبهشت سال جاری به بیشترین رقم خود صعود کرده است.در هفته گذشته همچنین شاهد نزولی شدن اکثر شاخص های بورس دربازارهای آسیایی و وال استریت بودیم. همچنین ارزش یورو و قیمت فلز مس نیز روند نزولی را در پی گرفته است که مهمترین دلیل آن افزایش سرمایه گذاری در بازار دلار است
فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.
گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است.

رشد ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی در نیما

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ضمن تایید افزایش صادرات نفتی کشور و تسریع بازگشت ارزهای صادراتی در ماه‌های اخیر، گفت: فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد ماه در سامانه نیما معادل ۷۷ درصد رشد داشته است.

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع توان بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است.
وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اعمال شده در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹ و تشویق‌ها و تنبیه های درنظر گرفته شده برای صادرکنندگان، روند بازگشت ارزهای صادراتی در ماه‌های اخیر سرعت گرفته، به طوری‌ که شاهد رشد بالغ بر ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد ماه در بازار دوم در بستر نیما بوده‌ایم.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: برنامه‌های بانک مرکزی برای تعمیق بازار ثانویه ارز از منابع غیر از صادرات غیرنفتی به صورت اسکناس و حواله در کنار فروش منابع ارزی صادرکنندگان غیرنفتی به تدریج در حال اجراست و با توجه به  اقدامات انجام شده پیش بینی می‌شود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ عرضه حواله های ارزی و اسکناس در بازار دوم در مقایسه با نیمه نخست سال جاری به طور چشمگیری تقویت شده و بازار ارز از ثبات نسبی به مراتب بالاتری بر اساس عوامل بنیادین، با فروکش کردن انتظارات و التهابات برخوردار شده و نرخ ارز در مسیر اصلی تعادلی خود به دور از هیجانات کوتاه مدت قرار گیرد

افت خفیف دلار جهانی

رشد شاخص دلار پس از سه صعود متوالی، متوقف شد. به گزارش رویترز، اخبار منتشره از احتمال اجرایی شدن یک بسته محرک دیگر در آمریکا باعث افزایش تقاضا برای خرید اسکناس سبز شده است. رقبای اصلی دلار کماکان با ریسکهای ناشی از کرونا و شرایط داخلی مواجه اند: پوند و یورو به دلیل مساله برگزیت و آینده نامعلوم روابط انگلیس و اتحادیه اروپا و ین ژاپن نیز به دلیل کاهش معنادار صادرات این کشور.  
 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۶۲۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۶  دلار اعلام شد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۳ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۱۰۵.۵۶۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۲۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۲۲ یوان چین اعلام شد.
نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.  
شمار افراد متقاضی مزایای بیکاری در آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به رکورد ثبت شده تابستان است و این مساله می تواند کار را برای حفظ نرخ بیکاری در محدوده تک رقمی دشوار کند. در حال حاضر نرخ بیکاری آمریکا ۸.۵ درصد است که این رقم فاصله قابل توجهی با نرخ بیکاری ۴.۵ درصدی قبل از بحران کرونا دارد.
عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.  
اختلافات بین چین و آمریکا نیز زیر ذره بین معامله گران قرار دارد. آمریکا مجددا چین را به نقض حقوق بشر متهم و به فشار خود روی اپلیکیشن های چینی افزوده است. روابط سرد دو طرف در حال نشان تدریجی پیامدهای خود روی مناسبات مالی و تجاری است و معامله گران از این نگران هستند که فاز نخست توافق تجاری با وخیم تر شدن فضای کنونی از دست برود و جنگ تجاری بین دو طرف از سر گرفته شود.  
اظهارات ترامپ مبنی بر دستکاری تعمدی چین در نرخ های برابری ارزی بار دیگر باعث نگرانی معامله گران از تشدید اختلافات دو اقتصاد نخست جهان شده است. به گفته ترامپ، چین با دخالت در بازار ارز به دنبال کاهش مزیت رقابتی تولیدکنندگان آمریکایی بوده است.
رئیس جمهور آمریکا هم چنین از رد درخواستش برای تغییر در نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها توسط مشاورانش خبر داد و افزود: پیش مشاورانم رفتم و از آن ها پرسیدم چه طور است کاری در خصوص دلار انجام دهیم؟ آن ها گفتند که این کار ممکن نیست و باید به طور طبیعی نرخ ارز شناور باشد.  بانک مرکزی چین ادعای دخالت عمدی در بازار ارز با هدف کسب مزیت رقابتی را تکذیب کرده است. برخلاف ادعای ترامپ، ارزش یوان در روزهای اخیر در برابر دلار پیشروی محسوس داشته و اخیرا به بالاترین سطح دو ماه خود نیز رسیده است.   
نرخ عجیب تورم کشورهای اروپایی و فاصله گرفتن آن از محدوده دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا باعث سردرگمی معامله گران نسبت به امکان تداوم روند صعودی ارزهای اروپایی شده است. طبق مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.
با وجود بازگشایی کسب و کارها و از سرگیری فعالیت های تجاری انتظار نمی رود اقتصاد جهانی امسال را با رشد مثبت به پایان برساند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در برآورد جدید خود پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان برای کشورها به طور متوسط منفی ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پیش بینی های این سازمان اقتصاد چین امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که این عملکرد برای آمریکا از این هم ناامیدکننده تر خواهد بود تا جایی که انتظار می رود بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.
پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.  
رانکو بریچ-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.  
دولت آمریکا با توجه به پیامدهای کرونا مجبور به افزایش شدید مخارج خود شده و همین مساله در ماه های اخیر فشار زیادی روی دلار آورده است البته انتظار می رود در ماه های پایانی سال و با بهبود شاخص های کلان اقتصادی، موقعیت اسکناس سبز در برابر رقبای خود مستحکم تر شود.  دفتر کنترل بودجه کنگره در گزارشی هشدار داده است با تداوم روند فعلی تا سال ۲۰۵۰ میزان بدهی آمریکا به دو برابر میزان تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید. تا پایان امسال نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بزرگ ترین اقتصاد جهان به ۹۸ درصد خواهد رسید و سال آینده میزان بدهی از اندازه اقتصاد این کشور هم بزرگ تر خواهد شد.
پیش از این صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به روند صعودی بدهی های آمریکا گفته بود در میان مدت، پرداختن به مساله بدهی و کاستن از میزان کسری بودجه و بدهی های دولتی باید یکی از اصلی ترین اولویت های سیاست گذاران آمریکا باشد.