:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

قطار در خراسان جنوبی به خط پایان می‌رسد؟

مردم خراسان جنوبی همواره رویای قطار را در ذهن داشتند، رویایی که هیچ گاه حتی تا مرز تحقق نرفت، اما از سال گذشته حرکت های موثری برای اجرای آن شده است به گونه ای که استاندار خراسان جنوبی از موافقت هیئت امنای ارزی کشور با اختصاص تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به ابرپروژه راه آهن استان، برای اولین بار در کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۶۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقتصادگردان- تزریق این اعتبار، روند اجرای پروژه راه آهن استان را شتاب می‌بخشد. پروژه راه آهن شرق، مطالبه به حق مردم خراسان جنوبی است و می‌تواند با اتصال بندر چابهار به کشورهای آسیای میانه، تحولی عظیم در منطقه ایجاد کند. بر این اساس تا دو تا سه ماه آینده، قرارداد کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود و شش شرکت تشکیل دهنده کنسرسیوم در شش جبهه عملیات اجرایی راه آهن را شروع می کنند تا این پروژه را به مدت چهار سال به اتمام برسانند.

اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان نیز در این روزها خبری خوش را منتشر می‌کند و آن این است که با نظر ویژه و مساعد روحانی رئیس جمهور، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اعضای هیأت امنای ارزی صندوق توسعه ملی و همچنین حمایت‌های اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌های منحصر به فرد استاندار خراسان جنوبی، مبلغ  ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن بیرجند تصویب شده است.

این خبر خوش که به نقل از استاندار منعکس شده، کام مردمی را که سه دهه است، راه آهن و اتصال استان به شبکه ریلی کشور را در رأس مطالبات خود دارند، شیرین کرد و نشان داد دولت تدبیر و امید، قصد دارد در خروج این خطه شرقی از محرومیت و مظلومیت، سنگ تمام بگذارد.

اگر چه همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم و در نخستین سفر هیئت دولت به استان در  دی ماه ۱۳۹۳ موضوع اصلی ترین مطالبه مردم خراسان‌ جنوبی در برنامه‌های حجت‌الاسلام روحانی جایگاه ویژه تری یافت و رئیس جمهور با بیان این مطلب در جمع مردم بیرجند که؛ "تا پایان حضورش در رأس دولت، پروژه اتصال خراسان جنوبی به راه آهن سراسری را به نتیجه می‌رساند"، دل‌ها را گرم تر کرد و با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه و طراحی راه آهن خراسان جنوبی و همچنین تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه از محل فاینانس، حجت را بر همه ما تمام کرد.

اما از ۱۵ مهرماه ۹۸ که با نوای "علی برکت ا..." رئیس جمهور در پایتخت و با حضور سلطانی نماینده معین دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، عملیات اجرایی ابرپروژه راه‌آهن به عنوان بزرگترین طرح عمرانی شرق کشور، وارد فاز اجرا شد و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور که برای حضور در مراسم همایش ملی روز روستا و عشایر به استان آمده بود، در جمع بندی نتیجه سفرش به استان که گفته بود؛" راه آهن باید از خراسان جنوبی بگذرد"، تاکنون خبرهای متعددی از روند اجرای این پروژه شنیده‌ایم.

خبرهایی مثبت از برگزاری جلسات متعدد در پایتخت و تحقق یک مدل مالی خاص، آن هم برای اولین بار در کشور که نوید تأمین اعتبارات ویژه را می‌داد تا عملیات اجرایی این پروژه در بازه زمانی تعریف شده به نتیجه برسد و در تحول منطقه شرق کشور تحول آفرینی کند.

و البته خبرهایی منفی از این که پیمانکار به دلیل نبود اعتبار و عدم همراهی‌ها، کار را پیش نمی‌برد و حالا آخرین خبر است؛ تعاملات استاندار ، امضای طلایی هیئت امنای ارزی را پای تسهیلات ابرپروژه شرق کشور نقش بسته تا قطار استان را  چهار ساله به مقصد برساند.

انگار خیلی دور نیست آن روزی که سوت قطار آمال ساکنان قانعِ شرقی ترین استان در ایستگاه ِ تحقق به صدا درآید و وعده‌ای سنگین از شمار کثیر تعهدات دولت به مردم خراسان جنوبی محقق شود.

متولیان امر خود گفته‌اند؛ "در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و به منظور بهره‌مندی مناطق محروم از مزایای راه آهن، طرح اتصال شهرستان بیرجند به شبکه سراسری خط راه آهن کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی، در ابتدای شهریورماه امسال گفت: راه آهن چابهار _ زاهدان به سمت بیرجند سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.

راه آهن بیرجند بخشی از طرح عظیم راه آهن زاهدان- زابل-بیرجند- مشهد ( به طول ۹۰۱ کیلومتر ) است که با هدف ایجاد کریدور استراتژیک ریلی شرق کشور احداث می‌شود.

این کریدور ریلی بندر مهم و حیاتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) را از طریق مرز میرجاوه به کشور پاکستان، از طریق مرز میلک، شمتیغ و دوغارون به کشور افغانستان و از مرز سرخس به کشور ترکمنستان و در ادامه به آسیای میانه و قفقاز متصل می‌کند که رونق اقتصادی و جذب سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی منطقه را در پی خواهد داشت.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی افزود: این مبلغ با نظر ویژه و مساعد ریاست جمهور، دکتر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیات امنای ارزی صندوق توسعه ملی، حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی محقق شده است.

وی بیان کرد: جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رییس جمهوری تشکیل و با تخصیص تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی استان یعنی پروژه بیرجند - قاینات - گناباد موافقت شد.

معتمدیان ادامه داد: با پیگیری‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت، موفق شدیم در مهرماه مصوبه‌ای را از دولت اخذ کنیم که مقرر شد براساس یک مدل مالی جدید که اولین بار در کشور مصوب شده بتوانیم منابع مالی را برای این ابرپروژه در شرق کشور تامین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: براساس این مصوبه قرار شد کنسرسیومی متشکل از شش شرکت بزرگ راهسازی کشور تشکیل شود و براساس مدل ۱۰، ۲۰، ۷۰ یعنی ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده اولیه این کنسرسیوم و ۷۰ درصد نیز منابعی است که از طریق صندوق توسعه ملی با عنوان تسهیلات به این کنسرسیوم تخصیص داده می‌شود.

وی اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری‌های جدی را انجام دادیم و چند ماه پیش کمیته فنی هیات امنای ارزی تشکیل شد که با اکثریت آرا موافقت کردند این پرداخت انجام شود و روز گذشته نیز در این جلسه با تصویبی که انجام گرفت، امیدواریم با سرعت بیشتر این ابرپژوه در استان انجام شود.

معتمدیان بیان کرد: خوشبختانه تمام مراحل اقدامات از حیث اقدامات زیربنایی، اقدامات روبنایی و ریل‌گذاری‌ها و ایجاد ایستگاه‌ها در مسیر شامل دو ایستگاه در بیرجند و قاین انجام خواهد شد.

وی افزود: قطعا تا دو یا سه ماه آینده مراحل انعقاد قرارداد این کنسرسیوم با وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد و بانک‌های عاملی که در قالب یک سندیکا، سازماندهی شدند مسئولیت پرداخت تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به کنسرسیوم را خواهند داشت و در شش جبهه همزمان شش شرکتی که تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند، احداث راه‌آهن را براساس مصوبه حداکثر طی مدت ۴ سال باید به اتمام برسانند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این قطعه ۲۷۱ کیلومتر است که آورده دولت در قالب ۹۰ کیلومتر در دو پروژه یک قطعه در بیرجند که سال گذشته ما آغاز کردیم و یک قطعه نیز در گناباد در ایستگاه یونسی به سمت خضری در حال انجام است که سهم دولت تخصیص داده شده است.

معتمدیان ادامه داد: امیدواریم تا چند ماه آینده با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم، شاهد آغاز عملیات اجرایی از ناحیه کنسرسیوم باشیم که در قالب یک شرکت احداث، کار خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: این برای نخستین بار در کشور است که دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی، تسهیلات ریالی تخصیص داده شود که نشان از توجه دولت به استان دارد و در پایان دولت به خصوص آغاز ابرپروژه‌ها به سختی انجام می‌شود که امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این اقدامات سرعت بیشتری بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تقدیر از سایر مدیران و مجمع نمایندگان استان به ویژه نماینده قاینات و زیرکوه که در راستای سرعت‌بخشی و پیگیری امورات تلاش کردند، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم یکی از مطالبات به حق مردم را تحقق بخشیم چراکه تحقق این پروژه، قطعا در استان و شرق کشور تحول ایجاد کرده و نیز از بعد مسافری حائز اهمیت خواهد بود.

معتمدیان خاطرنشان کرد: این پروژه، یکی از ابرپروژه‌هایی است که بندر اقیانوسی چابهار را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.