:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
سرپرست وزارت صمت:

ظرفیت زنجیره تولید فولاد به ۲۳۰ میلیون تن رسید

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه علیرغم همه محدودیت‌ها به همت متخصصان ایرانی، اکنون به ظرفیت تولید ۳۷ میلیون تن فولاد خام رسیده‌ایم، از ارتقای ظرفیت تولید زنجیره فولاد به ۲۳۰ میلیون تن خبر داد.
کد خبر: ۱۶۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
اقتصادگردان- طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی در آیین افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، با بیان این مطلب اظهار کرد: ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ و ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۳۰ میلیون تن در حال حاضر رسیده است. امروز به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریم‌ها به ظرفیت ۳۷ میلیون تن فولاد خام رسیده‌ایم.

سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته، توانسته‌ایم فرانسه و ایتالیا را به لحاظ تولید فولاد پشت سر بگذاریم، گفت: در حال حاضر در جایگاه دهم  به لحاظ تولید فولاد در دنیا قرار داریم.

وی ضمن یادآوری اینکه تولید فولاد دنیا در سال گذشته ۳.۵ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: اما علیرغم سنگین‌ترین تحریم‌ها با اتکا به روحیه جهادی، تولید فولاد خام کشور ۶.۵ درصد رشد داشته است. ضمن اینکه در پنج ساله منتهی به سال ۱۳۹۲، هر ساله ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن سنگ‌آهن خام صادر می‌شد اما این رقم در سال گذشته، به کمتر از چهار میلیون تن رسیده است.

صادرات ۱۲ میلیون تنی انواع فولاد در سال گذشته

این مقام مسئول در وزارت صمت، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۱ حدود ۶.۵ میلیون تن واردات فولاد و ۱.۵ میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفته، اعلام کرد: اما در سال ۹۸ در زمینه صادرات فولاد رکورد زده شد و به ۱۲ میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیده‌ایم. همچنین در نتیجه تکمیل زنجیره‌ها تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن واردات فولاد انجام شده است. صنعت فولاد بومی شده و حتی تکنولوژی پرد را به همت متخصصان ایرانی به دست آورده‌ایم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد خام تا افق ۱۴۰۴ بیان کرد: اکنون ۳۷ میلیون تن فولاد آماده به کار داریم و ۲۰ میلیون تن نیز در دست اجرا است که شروع شده است. با این ظرفیت حتما چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد محقق خواهد شد.

وی با اشاره به برخی آمارهای تولید در پنج ماهه سال جاری، اظهار کرد: در پتروشیمی رشد تولید ۶.۳ درصدی، لوازم خانگی ۴۲.۵ درصدی، آلومینیوم ۵۰ درصدی، فولاد هشت درصدی، سیمان ۱۵ درصدی و خودرو ۱۸.۵ درصدی داشته‌ایم. در زمینه پروانه‌های بهره‌برداری رشد ۷۰ درصدی به لحاظ سرمایه‌گذاری و صدور جواز تاسیس افزایش ۳۱.۵ درصدی داشته است.

سرقینی در پایان از رشد ۲.۵ درصدی صنعت در سه ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، به گفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد صنعت در سه ماهه اول امسال ۲.۵ درصد مثبت بوده است.