:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تشکیل کارگروه مشترک همکاری ایران خودرو و مپنا:

با تولید خودرو مطابق استاندارد جهانی، می‌توان به صادرات هم اندیشید

معاون ایران‌خودرو با اشاره به اینکه پلتفرم K۱۳۲ در جهت توسعه خودروهای هیبریدی بوده و قابلیت بالایی برای برقی‌سازی دارد، ضمن تاکید بر توانمندی‌های گروه مپنا، همکاری این دو شرکت را سودمند خوانده که در نتیجه آن با تولید محصول خوب، می‌توان به بازارهای صادراتی هم اندیشید.
کد خبر: ۱۶۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اقتصادگردان- طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، نخستین جلسه مشترک گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت گروه مپنا در رابطه با امکان‌سنجی همکاری مشترک به جهت توسعه خودروهای برقی برگزار و کارگروه مشترک همکاری این دو شرکت تشکیل شد.

طی این جلسه مقرر شد تا حداکثر ظرف یک‌ماه آینده با ادامه نشست‌های مشترک و بررسی ابعاد مختلف، تفاهم‌نامه همکاری تدوین شود. در این نشست، راهبردهای پلتفرمی ایران‌خودرو در توسعه خودروهای هیبریدی، استراتژی‌های تامین قطعات و برآورد قیمتی خودروهای هیبریدی-برقی، تشریح شد. همچنین توانمندی‌ها و راهبردهای شرکت مپنا برای همکاری‌های مشترک با ایران‌خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

طی این نشست کیانوش پورمجیب - معاون طراحی،‌ توسعه و تکوین محصول ایران‌خودرو- با بیان اینکه پلتفرم K۱۳۲ برای توسعه خودروی هیبریدی-برقی درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: تمام اجزای این پلتفرم متعلق به ایران‌خودرو است و قابلیت بالایی برای برقی‌سازی نیز دارد. برنامه‌ریزی‌های به گونه‌ای بوده است که این خودرو را به سمت صنعتی‌سازی ببریم؛ چنانچه زمینه‌های اقتصادی فراهم شود،‌ آماده تولید انبوه نیز هستیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های شرکت مپنا، زمینه همکاری را گسترده خوانده و تاکید کرد:‌ شکل‌گیری این همکاری می‌تواند حرکت در این مسیر را سرعت بخشد.

پورمجیب با بیان اینکه اگر خودرویی خوب و در سطح استانداردهای جهانی تولید کنیم،‌ می‌توان به بازارهای صادراتی هم اندیشید، افزود: با شکل‌گیری همکاری‌های مشترک و اجرایی شدن برنامه‌ها، می‌توان پیش‌بینی کرد ظرف ۱۸ ماه خودروی برقی مبتنی بر پلتفرم K۱۳۲ قابل عرضه باشد.

اعلام آمادگی مپنا برای ایجاد زیر ساخت تولید خودروهای برقی-هیبریدی

در ادامه این نشست مشترک، محمدرضا روشنی‌مقدم -مدیرعامل بخش تولید مپنا- نیز ضمن اشاره به توانمندی‌های موجود در این شرکت در زمینه نیروگاهی، پروژه‌های ریلی و نفت و گاز، بیان کرد: با توجه به ارتباط خودروهای برقی به زمینه فعالیت مپنا، وارد این بخش نیز شده‌ایم و قصد داریم در مسیر حل مشکل آلایندگی هوا به کمک خودروساز بیاییم.

وی از آمادگی مپنا برای فراهم کردن زیرساخت توسعه خودروی هیبریدی-برقی خبر داده و گفت: در زمینه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شارژر توانمندی لازم وجود دارد. امکان جمع‌آوری اجزای پلتفرم برقی نیز توسط مپنا فراهم است. این توانایی با شکل‌گیری استارت‌آپ در این شرکت ایجاد شده است. بنابراین آماده همکاری با خودروسازان در زمینه های مورد نظر آنان به‌عنوان توسعه‌دهنده،‌ تامین‌کننده یا شریک در تامین اجزای کلیدی خودروی برقی هستیم.

همچنین موسی رفان -مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)- نیز در این نشست، ورود مپنا به حوزه برقی‌سازی خودرو را ناشی از مسئولیت‌های اجتماعی و شرایط کسب و کار دانسته و گفت: این فعالیت می‌تواند با توجه به زمینه مرتبط به فعالیت‌های مپنا، موفق عمل کند. زیرساخت الکترونیک قدرت و سیستم‌های کنترلی شرکت مکو باسابقه و دارای پتانسیل بالایی است. این شرکت در زمینه زیرساخت در دو بخش سخت‌افزار شارژرها و نرم‌افزارها فعالیت‌های وسیع و متنوعی داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش خودرو نیز سه‌ نمونه‌سازی انجام شده است، اظهار کرد: یکی از محصولات ایران‌خودرو را دو توان کرده‌ایم که خودرو به صورت بنزینی و برقی قابل حرکت است؛ ضمن اینکه خودرویی دیگر را هم تماما برقی کرده‌ایم. همچنین محصولی دیگر خودرویی است که در حالت‌های مختلف برقی، بنزنی، هیبریدی و اسپرت طراحی شده است. هوشمندسازی خودرو نیز حوزه‌ای است که روی آن کار شده است.

مدیرعامل مکو تصریح کرد: این مجموعه‌ها داخلی‌سازی شده و طراحی و ساخت آن توسط مکو انجام شده است. راهبرد مپنا برای ورود به این بازار خودروساز شدن نیست و صرفا می‌خواهد با خودروسازان دیگر همکاری کند. امیدواریم با توان موجود به این حرکت ملی کمک کرده و در خدمت مجموعه صنعتی کشور باشیم.

شایان ذکر است که طبق مصوبات این نشست، مقرر شد نمایندگان دو طرف در ارتباط با تعیین مشخصات  فنی نخستین خودروی سواری و همچنین خودروی تجاری، نشستی برگزار کرده و ظرف چند هفته آینده، نتیجه بررسی‌های خود را به لایه تصمیم‌گیر اعلام کنند. هچنین مقرر شد در ارتباط با الزامات اقتصادی توسعه محصول یا محصولات کارگروه اول، کارگروه دومی متشکل از اعضای مرتبط طرفین برگزار شود و هم‌زمان با کارگروه اول، نتیجه بررسی خود را به جلسه سطح تصمیم‌گیر ارائه کنند.

این در حالی است که یک ماه پیش نیز مدیران عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه صنعتی مپنا، در نشست مشترک به بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه تولید خودروهای برقی پرداختند و مدیر عامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به تصویب نقشه راه تولید خودروی برقی در ایران‌خودرو و ظرفیت‌های موجود گروه صنعتی مپنا، تاکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شرکت مپنا، سبب می‌شود تا ایران‌خودرو نیز با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کرده و با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت بیش‌تری تکمیل شود.