:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
سفر رزم‌حسینی از مشهد تا سمیه

برنده دوئل قدرت به صمت می‌رود

بالاخره بعد از رایزنی‌های فراوان برای تصدی پست وزارت صنعت معدن و تجارت؛ جمع‌بندی رییس دولت از جعفر سرقینی، سرپرست فعلی وزارت، مصطفی سالاری، رییس سازمان تامین اجتماعی و داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به استانداری خراسان رضوی رسید و رزم‌حسینی ٥٩ ساله به عنوان گزینه وزارت معرفی شد.
کد خبر: ۱۶۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
اقتصادگردان- رزم‌حسینی از آن دست گزینه‌هایی بود که دوئل قدیمی جهانگیری- واعظی را کامل کرده بود. همان روزهای ابندایی که روحانی در حال جمع‌بندی برای معرفی گزینه وزارت صمت بود به عنوان گزینه اصلی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در مقابل مدرس خیابانی گزینه واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور معرفی شد. گزینه‌ای که به پشتوانه عدم فعالیت اقتصادی مرتبط با وزارت صمت کمتر مورداستقبال قرار گرفت و در عوض مدرس خیابانی با سابقه قبلی‌اش سریعا مورد توجه قرار گرفته و به سمیه و از آنجا به بهارستان رفت و با کارت قرمز مجلسی‌ها  مواجه و رقابت تنگاتنگ بین رییس دفتر و معاون اول رییس‌جمهور دوباره از سر گرفته شد تا صبح دیروز بود که نخستین رایزنی‌ها خبر از معرفی رزم‌حسینی داد و این اخبار که بیشتر جنبه شایعه داشت با اشاره به توافق دفتر رییس‌جمهور و امام جمعه مشهد نشان داد دوئل قدیمی رییس دفتر و معاون اول وارد فضای جدیدی شده که منجر به معرفی علیرضا رزم‌حسینی به عنوان گزینه اصلی تصدی وزارت صمت شده و سرقینی که خود را برای دفاع در مجلس آماده کرده بود را به خداحافظی با ساختمان آجر سه سانتی خیابان سمیه وادار کرد.

می‌گویند تصمیم‌سازان سه قوه بر رزم‌حسینی نظر مساعد دارند و بالاخره وزارت صمت قرار است صاحب وزیر شود و در ماه‌های پایانی دولت انتقادی از این سمت به دولت وارد نشود، تصمیمی که سابقه صنعتی معدنی و حتی بازرگانی گزینه معرفی شده را رسما نادیده گرفته و صرفا این وزارتخانه قرار است وزیر داشته باشد.

رزم‌حسینی ۵۹ ساله، کارشناس علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه کرمان و از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب است.

برخی رسانه‌ها که از این انتصاب خبر داده بودند اعلام کردند که برخی از نمایندگان مجلس و فعالان بخش صنعت و معدن معتقدند که در شرایط فعلی، انتخاب چهره‌ای سیاسی خارج از بدنه وزارت، ممکن است عملا این وزارتخانه را به‌سمت تصفیه‌ حساب‌های سیاسی و عزل و نصب‌های سلیقه‌ای پیش ببرد.

از سویی دیگر برخی از فعالان اقتصادی کشور، تعیین تکلیف وزیر صمت را یکی از حیاتی‌ترین تصمیم‌های سیاسی می‌دانند چرا که از نظر آنان بسیاری از امور وزارتخانه معطل امضای وزیر قانونی صمت مانده است.

علیرضا رزم‌حسینی در مقطعی از دفاع مقدس قائم‌مقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر 41 ثارالله بوده است. جانبازی در عملیات خیبر و دریافت نشان فتح از دست رهبر معظم انقلاب و حضور به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس و ریاست این بنیاد در سال 1368 از جمله سوابق وی در سپاه پاسداران است.

ریاست ستاد فرماندهی سپاه هفتم صاحب‌الزمان (عج) که لشکر ثارالله و سپاه استان کرمان را اداره کرده، آخرین مسوولیت رزم‌حسینی در سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی است.وی با پایان جنگ پس از اخذ مدرک کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و انتقال به بنیاد مستضعفان، اقدام به تاسیس چند کارخانه در استان کرمان کرده است. عضویت در هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیر‌عاملی و ریاست هیات‌مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیر‌عاملی شرکت ماشین‌آلات راهسازی کرمان، مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، ریاست هیات‌مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژکاران دوهزار، مدیر‌عاملی شرکت تکنوپروم (ویرجین ایلند)، مدیر‌عاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیر‌عاملی شرکت ماشین‌آلات راهسازی کاترپیلار، نایب‌رییسی انجمن تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور و ریاست مجمع شرکت آستانه ریل جهت انجام پروژه‌های ریلی کشور از جمله سوابق اجرایی و اقتصادی رزم‌حسینی است.پیش از این مدرس‌خیابانی، وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور در گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای وزارت صمت، معرفی و با کارت قرمز مجلسی‌ها را گرفت؛ وقتی سرقینی در حال گمانه‌زنی برای کسب کارت سبز از نمایندگان بود یک‌باره نام سالاری بر سر زبان‌ها افتاد و در همین حال عدم موافقت مجلسی‌ها موجب شد تا نام‌های دیگری به میان آورده شوداما گویا سمیه از معرفی رزم‌حسینی به تمام گزینه‌های قبلی فارغ آمده است.

حال باید دید در مدت باقی‌مانده عمر دولت یازدهم آیا رزم‌حسینی به وزارت صمت می‌رود یا در خراسان رضوی می‌ماند؛ استانی که مدیریت آن به دلیل وجود سلایق مختلف سیاسی و ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و... نگاه و توان خاصی را می‌طلبد.