:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی کشور

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بازدید اعضای کمیسیون عمران از سازمان نظام مهندسی و بحث و بررسی پیرامون ظرفیت های این سازمان در درآمدسازی و رفع دغدغه های عمرانی خبر داد.
کد خبر: ۱۶۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
اقتصادگردان- مجتبی یوسفی با اشاره به بازدید امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سازمان نظام مهندسی کشور، بیان کرد: امروز اعضای کمیسیون عمران دیداری با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشور داشتند. یکی از بخش های تاثیرگذار در دفاع مقدس بخش نظام مهندسی کشور بود. اگر عملیاتی صورت می گرفت به پشتوانه تلاش های جهادی این بخش در حوزه خدمات فنی و مهندسی بود. به عنوان مثال پل افتخار آفرین بعثت برای عبور از رودخانه زده شد. ما شاهد بودیم که پروژه های سخت و پیچیده از سوی متخصصان و جوانان در دوران دفاع مقدس طراحی و اجرا شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه هایی نظیر انرژی هسته ای که به همت جوانان و شهدای هسته ای حرف برای گفتن داریم، ساختار و بستر آن به علم مهندسی باز می گردد. علم مهندسی یکی از موضوعات قابل توجه است. یکی از نکاتی که خیلی مورد توجه قرار گرفت بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی است که ۹۰ میلیارد دلار در دنیا صادرات خدمات فنی مهندسی گردش مالی دارد. اما سهم ما حدود ۱/۶ درصد است که تقریبا صفر است. در سنوات گذشته ما به این حوزه کم توجه بودیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: در دولت های قبلی در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی نظیر انبوه سازی و سد سازی در سایر کشور ها فعال بودیم. ما اعلام آمادگی کردیم از ظرفیت بین بخشی استفاده شود. در وزارت امورخارجه معاون اقتصادی باید یک معاون کلیدی در حد وزیر اقتصادی باشد. امروز جنگ اقتصاد در دنیا پابرجاست. هر کشوری بتواند بازارهای جدیدی برای خود پیدا کند به نوعی به تولید و صادرات بیشتری خواهد رسید و ارزش پول ملی آن بالاتر خواهد رفت.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه آئین نامه ها و شیوه نامه های نظام مهندسی، بیان کرد: بعضا این مشکلات به ۲۵ سال پیش باز می گردد. به عنوان مثال ماده ۳ قانون نظام مهندسی که ساختار نظام مهندسی را نشان می دهد، نظام مهندسی را نهاد عمومی غیر دولتی معرفی کرده ولی امروز ساختار اجرایی نظام مهندسی به عنوان یک نهاد تجاری و مالی است. یا در برخی از مواد سایر آئین نامه ها می بینیم که اختیاراتی که برای هیئت مدیره در نظر گرفته، نقش مجمع عمومی را کم رنگ تر می کند؛ در صورتی که در همه جا مجامع عمومی هویت بخش و اختیار دهنده به هیئت مدیره هستند و برای نظارت بهترین مکانیزم هستند.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: ما باید مقداری فضا را برای مهندسان جوان و جدید باز کنیم تا به حلقه گردش مدیریت وارد شده و در کنار پیشکسوتان قرار گیرند. متاسفانه ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم. بر اساس برنامه ششم توسعه که مربوط به حرکت به سمت سامانه های دولت الکترونیک و شفافیت است ما متاسفانه سامانه جامع در حوزه نظام مهندسی چه در حوزه داخلی نظیر صدور پروانه و دوره های آموزشی یا ارجاع کار به مهندسین نداریم. هر استانی به صورت منفرد سامانه ای دارد. بر اساس برنامه ششم توسعه ما باید این درگاه مشترک و پنجره واحد را ایجاد می کردیم تا هم سامانه جامع نظام مهندسی در کل کشور شکل می گرفت و هم به سامانه های شهرداری و بیمه وصل می شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۹۱ آئین نامه نظام مهندسی با اختیاراتی که به شورای انتظامی داده گاهی می تواند حکم صادر کند در حالی که بر اساس اصول قانون اساسی هیچ مرجعی به جز دستگاه قضایی یا دادگاه های تخصصی اختیار قانون گذاری ندارد. متاسفانه بر اساس اختیارات داده شده شورای انتظامی گاهی می تواند محدودیت هایی ایجاد کند و یا گاهی ابزار دست هیئت مدیره ها شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از دیگر مباحث حائز اهمیت بحث اجرای قانون تعارض منافع است یعنی فردی که در هیئت مدیره رفته و یا در ارگان های دولتی وابسته به نظام مهندسی مسئولیت دارد ایشان حق ندارد در پروژه ها یا نظارت بر اجرای ساخت و ساز شرکت کند. فردی که خود تصمیم ساز است نقش نظارتی نیز برخود دارد. فردی که در هیئت مدیره نظام مهندسی قرار دارد حق انجام کار اجرایی نباید داشته باشد. باید اجازه داد مهندس های جوان و باتجربه هایی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند خارج از امتیازات خاص وارد عرصه نظارت شوند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به سیما و منظر شهری بیان کرد: سیما و منظر شهری باید بر اساس معماری اصیل ایرانی و اسلامی طراحی و اجرا شود. باید کار را به مردم سپرد و نظارت دقیقی بر آن داشت. مردم امروز خود خانه سازی می کنند اما ما برنامه صحیحی به آنها ندادیم. هم از نظر ظواهر بصری و هم از نظر معماری باید برنامه مدونی باشد که مهندسین ناظر و شهرداری ها بتوانند اصلاحات را انجام دهند.