:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

عقب‌ماندگی ۱۰ ساله زیرساخت آبی تهران

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: در حال حاضر طرح‌های زیرساختی تامین آب تهران یک دهه عقب است که باید برای ساماندهی به این مساله از هم‌اکنون اقدامات اساسی اندیشیده شود چرا که در غیر این صورت با مشکلات مواجه خواهیم بود.
کد خبر: ۱۶۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
اقتصادگردان- سید حسن رضوی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که دلیل این مساله لجاجت‌های اداری است که باید در بین سازمان‌ها برطرف شود در غیر این صورت تنش‌های مباحث سیاسی، اجتماعی و امنیتی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر دو سامانه شرق و غرب ۱۰ سال از میانگین عقب‌تر هستند اظهار کرد: متاسفانه از نگاه مسئولان همیشه تهران شرایطی مناسب داشته و نمایندگان تهران هیچ‌گاه مسائل تهران را پیگیری نکردند، این در شرایطی است که نمایندگان دیگر با جدیت به دنبال خواسته‌های استان خود هستند، اما نمایندگان تهران اینگونه مطرح می‌کنند که سیاست ما قانون‌گذاری است بنابراین مدیران تهران تنها بوده و نمی‌توانند پروژه‌ها پیش ببرند البته شاید برداشت نمایندگان تهران درست باشد ولی کشور چنین رفتاری را برنمی‌تابد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس جدید مدیران را تنها نگذارند چرا که اگر مشکلات حل نشود، تا یک دهه آینده مشکل آب و برق خواهیم داشت. اکنون مدیران تنها هستند و کسی آنها را حمایت نمی‌کند دستگاه‌های نظارتی همکاری ندارند و ما از چند جانب با مشکل مواجه هستیم.

رضوی با اشاره به لزوم اصلاح قانون توزیع عادلانه آب گفت: این مساله که در قانون گفته شده آب‌های منطقه‌ای‌ در جغرافیای استانی برش داده شدند باید اصلاح شوند. ما اعتقاد داریم در ۱۵ سال گذشته بخش آب کشور به رغم این قانون که تمرکزدایی وجود داشته باشد، خسارت دید و ما اکنون باید آن را جبران کنیم، زیرا بدون در نظر گرفتن این مباحث تنازعات افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این‌که استان تهران شرایط مناسبی را در تامین آب ندارد، ادامه داد: این مشکلات نسبت به سایر استان‌ها افزایش پیدا کرده و اگر تدبیری اندیشیده نشود مشکلات جدی را شاهد خواهیم بود.

به گفته رضوی استان تهران دارای ۱۶ شهرستان، ۳۳ بخش، ۳۶ شهر، ۷۲ دهستان در وسعتی ۱۳ هزار کیلومتری واقع شده که به لحاظ وسعت کمتر از یک درصد از کل کشور است اما ۲۰ درصد جمعیت در این استان ساکن هستند که از این میزان ۱۶.۶ درصد ثابت و پنج درصد جمعیت شناور هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که ۹۴ درصد جمعیت شهری و شش درصد روستایی هستند، تصریح کرد: تراکم جمعیت ۹۷۳ نفر در هر کیلومترمربع است به عبارت دیگر بعد خانوار ۳.۱ درصد بوده که از بعد تراکم جمعیت ۲۰ برابر سایر نقاط کشور است.

تهران دومین استان از نظر کمبود آب

وی ادامه داد: این در شرایطی است که سرانه تامین آب در کشور ۱۳۷۶ مترمکعب در سال برای هر نفر تخمین زده شده اما برای تهران این رقم ۱۸۴ مترمکعب برای هر نفر است که با این حساب استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان از نظر کمبود آب و تامین سرانه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که اکنون وارد تنش آبی شدیم و مشکلات خاصی در این زمینه وجود دارد، گفت: پروژه تامین آب در استان تهران بسیار مهم است و دولت باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. اکنون آنچه با آن مواجهیم این است که مسئولین تصمیم‌گیر اینگونه گمان می‌کنند که تهران شهری برخوردار و مشکلات آن کم است. شهرسازی و تمرکز اقتصادی دولتمردان را به اشتباه انداخته است درصورتی که افزایش جمعیت توازنی با زیرساخت‌ها تطابق ندارد و به همین مساله پدیده فرونشست، مباحث زیست محیطی، آلودگی در آب، خاک و هوا را به وجود آورده است.

رضوی با تاکید بر این‌که تراکم جمعیت زیاد و عدم نگاه کارشناسی به مباحث زیرساختی استان و کلانشهر تهران منجر به این شده که طرح‌های زیرساختی تامین آب یک دهه عقب باشد، اظهار کرد: برای حل این مساله باید از هم‌اکنون تدابیر لازم در نظر گرفته شود چرا که در غیر این صورت در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود.

رکوردشکنی بارش در استان تهران

وی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت بارش‌ها در سال آبی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول مهرماه سال ۱۳۹۸ تا دیروز شاهد ۴۶۱.۷ میلی‌متر بارندگی بوده‌ایم که این میزان بیشترین میزان بارندگی استان تهران در ۵۰ سال اخیر بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: به دلیل تغییر اقلیم سال گذشته تنوع خاصی داشتیم به طوری که پنج ماه اول سال شاهد کمبود بارندگی‌ها بودیم. فصول پاییز و زمستان نیز کم‌بارش سپری شد اما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه شاهد بارش قابل ملاحظه‌ای بودیم.

رضوی با بیان این‌که میزان بارش‌ها به گونه‌ای بود که تراز آبی استان تهران را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داد، اظهار کرد: در اسفندماه سال گذشته ۹۲ میلی‌متر بارندگی، در فروردین‌ماه ۱۳۷ میلی‌متر و در اردیبهشت‌ماه و اوایل خردادماه ۵۷ میلی‌متر بارندگی رخ داد که سرجمع تا پایان بهار باعث شد رکورد نیم قرن بارندگی در شهر تهران زده شود.

بیشترین بارندگی در مرکز و جنوب تهران

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که بیشترین میزان بارندگی در مرکز و جنوب تهران رخ داد و مناطق شمالی با کاهش بارندگی مواجه شدند، گفت: ‌در سال گذشته شاهد کاهش بودجه برفی نیز بودیم، اما در هر صورت توانستیم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم و ۱۴ درصد بیشتر به بخش کشاورزی، ۱۵ درصد بیشتر به بخش صنعت و هشت درصد بیشتر به بخش شرب اختصاص دهیم.

وی با اشاره به وضعیت سدهای استان تهران نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۸۲۵ میلیون مترمکعب مجموع ذخائر سدهای تهران است و این در شرایطی است که در سال گذشته این عدد ۹۲۸ میلیون مترمکعب بوده و در سال‌های نرمال این عدد ۸۷۰ میلیون مترمکعب است.

رضوی اضافه کرد: نسبت به سال قبل ۱۰۲ میلیون مترمکعب کمبود داریم و نسبت به سال‌های نرمال ۴۷ میلیون مترمکعب شاهد کاهش ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران هستیم.

وی علت این مساله را مدیریت سیلاب دانست و اضافه کرد: برای مدیریت سیلاب سدها را تخلیه کردیم تا مشکلی به وجود نیاید و از این طریق توانستیم ۱۰۵۲ میلیون مترمکعب برای بخش کشاورزی تامین آب کنیم و این در حالی است که سال گذشته ۹۲۵ میلیون مترمکعب به این بخش اختصاص یافت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که حتی اگر در فصل پاییز نیز بارندگی نداشته باشیم مشکلی در تامین آب کشاورزی و صنعت نخواهیم داشت، گفت: همچنان تقاضای ما از مردم این است که مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانیم شرایط را به نحو احسن مدیریت کنیم.

کاهش ۱۵ درصدی ورودی سدها

رضوی با تاکید بر این‌که به دلیل کمبود ذخائر برفی برخلاف بارندگی‌ها ۱۵ درصد ورودی سدها کمتر شد، اظهار کرد: دو میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب ورودی آب سدهای تهران بود که در سال گذشته این عدد دو میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده و کمترین کاهش مربوط به سد ماملو و بیشترین کاهش مربوط به سد طالقان بوده است.

وی در خصوص پیش‌بینی‌ها برای سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ که از فردا آغاز می‌شود گفت: اگر مردم همکاری داشته باشند سال متوسطی خواهد بود و امیدواریم که با طرح‌هایی که در دست اقدام داریم و به بهره‌برداری می‌رسند سال بدون مشکلی را سپری کنیم.

افزایش ۴۶ میلیون مترمکعبی مصرف آب

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان مصرف آب در تهران اظهار کرد: در سال آبی جاری تا امروز ۶۲۵ میلیون و ۷۰۸ هزار مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۷.۸ درصد رشد داشته است و عددی معادل ۴۶ میلیون مترمکعب افزایش مصرف را شاهد هستیم.

رضوی با اشاره به پروژه‌های حفاظتی و مهندسی رودخانه‌ای برای پیشگیری از تجاوز و رودخانه خواری اظهار کرد: تهران شهر رودها است که ظرف پنج دهه گذشته تصرف‌های زیادی در آن صورت گرفته است اما روند آزادسازی و رفع تصرفات و صدور سند را در دستور کار قرار داده‌ایم به گونه‌ای که تا امروز برای ۱۷۵۴ کیلومتر سند مالکیت اخذ کرده‌ایم که برای دو سال یک رکورد محسوب می‌شود و این موضوع نیز تنها با همت قوه قضاییه در برخورد با رودخانه‌ها رقم خورده است.

وی با تاکید بر این‌که باندهای زمین‌خواری، رودخانه‌خواری و کوه‌خواری در تهران وجود دارد، ادامه داد: نگاه جدید قوه قضاییه اقدامات خوبی را برای مقابله با این مساله رقم زده است که اکنون شاهد اثرات مثبت آن هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که در تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت نیرو و شهرداری به امضاء رسید یکی از مباحث مدیریت سیلاب و کاهش استفاده از آب شهری برای آبیاری فضای سبز بود که باید طی پنج سال اجرایی شود و با توجه به این‌که بیشترین حجم آب از آب‌های زیرزمینی و سطحی برای شرب، آبیاری و صنعت مصرف می‌شود این برداشت‌ها منجر به فرونشست شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

رضوی اضافه کرد: بیشترین فرونشست‌ها مربوط به دشت شهریار و ورامین و همچنین مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهر تهران است.

وجود ۵۰ هزار چاه مجاز در تهران

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز در تهران ادامه داد: اکنون ۵۰ هزار حلقه چاه مجاز در تهران داریم و پیش‌بینی می‌شود که همین میزان چاه غیرمجاز نیز وجود داشته باشد که ساماندهی آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم. برخی از این چاه‌ها در منازل افراد هستند لذا از مردم خواسته شده که برای ثبت قانونی آنها اقدام کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که انجام این کار هزینه‌ای بین ۱.۵ تا چهار میلیون تومان برای فرد به دنبال دارد، گفت: اگر افراد خودشان اقدام به معرفی چاه نکنند در صورت شناسایی آن مقابله جدی خواهیم کرد.

رضوی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای گفت:‌ مهم‌ترین طرح توسعه آبرسانی به تهران از سد تنظیمی کرج و تصفیه‌خانه ششم است که سال قبل با همکاری شورای شهر اجرایی شد ند و ششورای شهر ۱۰۰ میلیارد تومان از تبصره قانونی در اختیار ما قرارداد و ما توانستیم تصفیه‌خانه ششم را آماده بهرهبرداری کنیم.

وی با بیان اینکه‌ سد نمرود نیز اکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال نهایی خواهد شد، اظهار کرد: علاج‌بخشی سد لار و انتقال آب از هراز به کلان مهمترین پروژه آبرسانی شرق تهران است کار علاج‌بخشی یک و نیم سال است که توسط محیط زست به دلیل آنچه  که اعلام کرده‌اند مبنی بر زیست ماهی خال قرمز متوقف شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: تکالیفی را محیط زیست مطرح کرده و ما انجام دادیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. راهکار ما این است که هم زیستگاه ماهی حفظ شود هم تامین آب پاینخت صورت گیرد، در حال حاضر ۹۰ درصد آب این سد فرار می‌کند و به دریا می‌ریزد آخرین مکاتباتی که با محیط زیست انجام دا دیم این بود که بتوانیم پروژه علاج‌بخشی از اجرایی کنیم.

رضوی با اشاره به آبرسانی به پردیس،رودهن و بومهن گفت:  خط انتقال پردیس انجام شده و آماده بهره برداری است که اگر ایستگاه پمپاژ نیز مهیا شود وارد مدار خواهد شد.