:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رییس سازمان غذا و دارو خبر داد

تحویل واکسن آنفلوآنزا برای افراد پرخطر تا فردا ، ذخیره دارو و اقلام مرتبط با کرونا

رییس سازمان غذا و دارو درباره واکسن آنفلوآنزا و چگونگی توزیع آن توضیح داد.
کد خبر: ۱۶۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
اقتصادگردان- دکتر محمدرضا شانه ساز در حاشیه نشست خبری راه اندازی سامانه الکترونیک بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو، درباره وضعیت تامین و عرضه واکسن انفلوانزا، گفت: سیستم و سامانه TTAC وجود دارد و به نوعی برنامه ریزی می شود که به داروخانه ها دسترسی هایی داده شود که با همان نرم افزارهایی که در داروخانه ها وجود دارد، بتوانند بر اساس کد ملی و شناسه ثبت شده روی دارو، ثبت و ضبط و  عرضه واکسن آنفلوانزا را انجام دهند تا مصرف دارو و مصرف افراد کنترل شود.

قیمت واکسن آنفلوآنزا

وی افزود: در عین حال قیمت واکسن آنفلوانزا در کشور ما بسیار پایین تر از کشورهای اطراف است؛ چراکه ما این واکسن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می کنیم. بر این اساس با این فرایند می توانیم نظارت کنیم تا از خروج این واکسن در کشور جلوگیری کنیم.

شانه ساز درباره قیمت واکسن آنفلوانزا نیز گفت: قیمت واکسن های انفلوانزایی که  از منابع مختلف وارد کشور می شوند، به هم نزدیک است. زیرا از ماه ها قبل فراخوان گذاشتیم و ارقام متنوع و متفاوتی مطرح شد، اما ما تا یک سقف عددی را یورویی پذیرفتیم و فعلا اعداد بالاتر از آن را نپذیرفتیم. به همین دلیل قیمت ها خیلی بالا نیست و به هم نزدیک است.

افراد دارای اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا

شانه ساز درباره سهمیه هر داروخانه نیز گفت: بر اساس اولویت هایی که معاونت بهداشت و درمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا تعریف کردند، مانند زنان باردار، بیماران پیوندی، افراد پرخطر قلبی و عروقی و افراد بالای ۶۵ سال در درجه اول باید واکسن را دریافت کنند. باید توجه کرد که ضرورت جدی برای تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه وجود ندارد. زیرا امسال فاصله فیزیکی رعایت می شود، استفاده از ماسک، شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها و ... در کاهش ابتلا به آنفلوانزا و کاهش مصرف واکسن‌ موثر است. کمااینکه در نیم کره جنوبی که فصل سرما را پشت سر گذاشتند، همینطور بود و شیوع آنفلوانزا خیلی پایین تر بود. ضمن اینکه واکسن آنفلوانزا تاثیری روی کرونا ندارد. بنابراین اصراری بر تزریق همه مردم نیست. برای گروه هایی که ضرورت تزریق دارند، واکسن را تامین می کنیم. در عین حال این واکسن ها بین ۳۰ تا حداکثر ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می کنند. بنابراین نیاز به تزریق همه نیست.

تحویل واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر تا فردا

شانه ساز در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان واردات انجام واکسن و در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر عدم ورود بخشی از واکسن های سفارش داده شده، گفت: واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر وارد شده و از امروز یا فردا تحویل آن ها را به معاونت های بهداشتی آغاز می کنیم تا در اختیار افراد پرخطر قرار گیرد. منتها با توجه به تحریم های ظالمانه و مشکل در نقل و انتقال ارز، علی رغم اینکه با زحمت ارز را تامین می کنیم و منابع واردات از ماه ها قبل دیده شده و توافقات انجام شده، شیطنت هایی در نقل و انتقال ارز مورد نیاز به کمپانی خارجی به دلیل تحریم ها اتفاق می افتد. به دروغ می گویند دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما وقتی راه بانکی را می بندید و اجازه نمی دهید نقل و انتقال پول انجام شود، به چه معنی است. این شیطنت ها وجود دارد اما تلاش می کنیم تا در اسرع وقت این اقلام برسد. البته واکسن مربوط به گروه های پرخطر آمده و در اختیار معاونت بهداشت قرار می گیرد و بقیه هم به مرور در این ماه می آید و در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره واردات واکسن آنفلوانزا با ارز نیمایی، گفت: فعلا واکسنی که وارد کردیم، با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، بعد از این اگر شاهد مطالبه مردم باشیم، احتمال دارد برای پارت های بعدی روی استفاده از ارز نیمایی هم فکر کنیم.

شانه ساز درباره درباره سهمیه واکسن آنفلوانزا برای دندانپزشکان و پزشکان بخش خصوصی، گفت: این افراد هم جزو کادر درمان هستند. باید برای پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان به عنوان گروهی که مرتبا با بیماران مواجهه دارند، سهمیه واکسن آنفلوانزا را در نظر بگیریم.

نگرانی درباره اقلام کرونایی نداریم

شانه ساز درباره وضعیت دپوی دارو و اقلام کرونایی برای پاییز گفت: واقعا در حوزه کرونا کمترین نگرانی را داریم. در زمینه اقلام کرونا دپوهای استراتژیک مان کافی است. علی رغم اینکه هر از گاهی موجی ایجاد می شود که فلان دارو موثر است، اما اینطور نیست؛ اما واقعا مراجعه ای در زمینه کمبود دارویی در حوزه کرونا نداریم. در حوزه تجهیزات هم میزانی که در ستاد کرونای وزارت بهداشت و قرارگاه دارو و تجهیزات از ماه ها قبل صحبت شده بود، ذخایر تامین شده است. در حوزه اقلام کرونایی مشکلی نداریم.

وی افزود: در زمینه تامین ماسک و سایر اقلام کرونایی، علی رغم اینکه همه کشورهای صاحب ادعا دچار مشکل شدند، ما واقعا به جز در هفته های اول شروع و هجوم کرونا به کشور، مشکل نداشتیم. در حوزه تامین نگرانی نداریم. زیرا مردم و بسیج اصناف پای کار آمدند. در بحث قیمت هم باید بین تولیدکنندگان ساماندهی کنیم. سازمان حمایت از مصرف کنندگان تولیدات یکسری از شرکت ها را در اختیار ما گذاشته که اداره کل تجهیزات و داروی ما دارند سازوکار لازم را می بینند تا تولیدات را به شرکت های توزیع وصل کنند تا در اختیار داروخانه ها قرار گیرند که باید با قیمت مصوب عرضه شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ برخی داروها در حوزه کرونا از سوی برخی پزشکان، گفت: در این زمینه دستگاه های ناظر باید اظهار نظر کنند. اگر این اقدام تخلف هم نباشد، قطعا اقدامی غیر اخلاقی است. اینکه ما بدون مستندات کافی تبلیغ یکسری شرکت ها را انجام دهیم، کار غیر اخلاقی است.

تحریم ها و وضعیت کمبودهای دارویی

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت کمبودهای دارویی، گفت: کمبودهای دارویی به لحاظ تامین مدیریتی نیست، بلکه همه کمبودهای دارویی به نوعی به حوزه تحریم ها برمی گردد که گاهی در بحث تامین ارز مشکل پیدا می کنیم که این هم ناشی از تحریم هاست. از طرفی وقتی ارز تامین می شود، برای برخی اقلام مانند واکسن آنفلوانزا در بحث جابجایی و نقل و انتقال پول ها با مشکل مواجه می شویم. این ها شیطنت هایی است که برخلاف دروغ پردازی هایی که می کنند و می گویند ما به مردم کاری نداریم، مستقیما مردم و آسیب پذیرترین مردم را که بیماران باشند، مورد هدف قرار می دهند.

شانه ساز در این باره گفت: اگر توانمندی را در حوزه تولید نداشتیم، اذیت و آزارشان بیشتر برای مردم مشهود بود. ما مرتبا بازار را رصد می کنیم و بخش عمده واردات را بخش خصوصی انجام می دهند که آنها کارهایشان را انجام می دهند اما گاهی در تامین ارز و گاهی در نقل و انتقال ارز دچار مشکل می شویم که هر دو به تحریم بازمی گردد.

اقدام برای پیش خرید واکسن کرونا

وی درباره آخرین خبرها از تولید واکسن کرونا گفت: تامین واکسن کرونا جزو مصوبات ستاد ملی کرونا بوده است. در عین حال ما جزو کشورهای هستیم که برای پیش خرید واکسن کرونا هم اقدام کردیم و درخواست مان را اعلام کردیم. در کنار آن با اولویت اصلی چند مورد از شرکت های ما برای تولید این واکسن هم کار می کنند. دستورالعمل های لازم را هم سازمان غذا و دارو دارد انجام می دهد و گام به گام در مسیر حرکت می کنیم. امیدواریم جزو کشورها و اولین هایی باشیم که می توانیم در حوزه تولید واکسن کرونا ادعای جدی و عملی کنیم.