:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد

ثبت نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا ، درخواست بازگشت دورکاری در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد.
کد خبر: ۱۶۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
اقتصادگردان- دکتر سیماسادات لاری در نشست خبری ویدئوکنفرانسی در استودیو سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید-۱۹ و جزییات آن، گفت: در کشور خودمان گروه هایی مشغولند و دارند کار انجام می دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می کنند و موفقیتها را خودشان اطلاع می دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می کند.

وی افزود: در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است.

ثبت نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا

لاری ادامه داد: اما شرط این شرکتها برای فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضی ۱۵ درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر می کنم مقرر شد  ۱۰ سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-۱۹ گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکتهای مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی افزود: اما باز همه تخم مرغ ها را در یک سبد نگذاشتیم. همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند نیز برای خرید واکسن مذاکره کردیم.

لاری ادامه داد: البته استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآوردها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه های آسیب پذیر می شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

۲.۵ درصد قربانیان کرونا در ایران

به فکر تغییر سبک زندگی باشیم

لاری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تقریبا هفت ماه است کشور درگیر بیماری کروناست، گفت: این در حالیست که سایر دنیا نیز وضعیتی مشابه با ما دارند. تا کنون ۹۶۵ هزار نفر در دنیا قربانی این بیماری شدند که ۲.۵ درصد آنها در کشور ما بوده است. این در حالیست که بیماری همچنان روند رو به افزایش خود را در پیش گرفته و با شرایطی که واکسن و داروی قطعی برای آن وجود ندارد، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است. اکنون مدت طولانی است که بیماری با ما زندگی می کند پس باید به فکر تغییر سبک زندگی مان باشیم.

پاییزِ نگران کننده و خبرهای خوش نیمکره جنوبی زمین

وی افزود: امروزه همه دنیا با رعایت پروتکل های بهداشتی به سمت بازگشایی ها پیشرفته اند. در شرایطی که در برخی مکان ها امکان موج سوم بیماری وجود دارد، درصد رعایت نکات بهداشتی کاهش پیدا کرده است. از قبل اعلام کرده ایم که پاییز می تواند فصل نگران کننده ای برای ما باشد. البته خبرهای خوشی از نیمکره جنوبی رسیده است که به علت رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا به کرونا تا حدود ۹۰ درصد ابتلا به آنفلوآنزا نیز کاهش یافته است، اما همچنان واکسن آنفلوآنزا با اولویت افراد آسیب پذیر باید در دسترس باشد.

لاری تاکید کرد: با عزم و اراده ملی می توانیم بیماری را مدیریت کنیم. در حال حاضر شاهد خستگی کادر درمان هستیم و می دانیم با بروز هر روند افزایشی در شیوع بیمار، ی هم میزان ابتلای کادر بهداشت و درمان و هم فشار کاری شان افزایش پیدا می کند.

ایمنی زایی ۳۰ تا ۶۰ درصدی واکسن آنفلوآنزا

افراد آسیب پذیر در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای تامین واکسن آنفلوآنزا گفت: در بهترین حالت واکسن آنفلوآنزا نیز ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی زایی می کند. اولویت دریافت واکسن با افراد آسیب پذیر است. بر اساس جمله ای که سازمان بهداشت جهانی نقل می کند واکسن برای همه دنیا هست ولی نه برای همه مردم. بنابراین با کمک اصحاب رسانه و اطلاع رسانی های شما مردم باید بدانند که افراد آسیب پذیر می توانند این واکسن را دریافت کنند تا آمار ابتلا به آنفلوآنزا و فوت بر اثر آن کاهش یابد.

۱.۵ میلیون دوز؛ واکسن آنفلوآنزا هلندی موجود در کشور

لاری افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این بود که ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد تا به شکل رایگان برای گروه هدف شناسایی شده توزیع شود. همچنین بنا داشتیم بیش از ۱۰ میلیون دوز نیز در اختیار داروخانه ها قرار دهیم. در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است که این میزان نیز با اولویت خانم های باردار در مناطق روستایی تزریق خواهد شد.

لاری با اشاره به تحریم ها و مشکلات ارزی که سبب بروز مشکل در تامین واکسن آنفلوآنزا شد، گفت: نمی توانیم از این مشکلات غافل باشیم. هنوز تا هدف ۲.۵ میلیون دوز برای معاونت بهداشتی فاصله داریم. واکسن فعلی که در اختیار این معاونت قرار گرفته است هلندی بوده و پس از خانم های باردار اولویت بعدی با افراد مسن، کادر بهداشت و درمان با اولویت بندی مراکز پرخطر، مراکز وابسته به بهزیستی، نیروهای مسلح شاغل در مراکز بهداشتی و ... است.

تدبیر برای جلوگیری از کلاهبرداری در حوزه واکسن آنفلوآنزا

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بروز کلاهبرداری ها در زمینه دریافت واکسن آنفلوآنزا گفت: هر شخصی که در معاونت بهداشتی مشمول دریافت واکسن آنفلوآنزا می شود باید کد ملی اش ثبت شده و در همان محل واکسن به او تزریق شود. در خصوص داروخانه ها نیز بر اساس سامانه ای که تعریف شده است، کد شناسایی باید در سامانه ثبت شود تا دست کلاهبرداران قطع شود. موضوعاتی مانند پیش فروش واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان صحت ندارد.

کرونا؛ همچنان بیماری ناشناخته دنیا

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره پیش بینی روند بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: همه می دانیم که کرونا یک بیماری ناشناخته است؛ در حالیکه تصور نمی کردیم در تابستان نیز با شیوع بالای کرونا مواجه باشیم، اما این اتفاق افتاد. ویروس بسیار هوشمند است و در هر کجا که نکات بهداشتی را رعایت نکردیم، نقش خود را نشان داده است. آنچه که در حال حاضر به اثبات رسیده، این است که قدرت سرایت ویروس ۵ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. برخی مقالات اعلام می کنند که شدت بیماری نیز افزایش یافته، اما این موضوع هنوز در کشور ما ثابت نشده است که شخص وزیر بهداشت برای تحقیقات بیشتر در این موضوع دستوراتی داده اند. به خصوص تحقیق در استان قم که هم بیماری از آنجا آغاز شد و هم در حال حاضر موج شدیدی از بیماری را تجربه می کند.

۱۶۴ شهید مدافع سلامت تا کنون

وی با اشاره به اینکه با افزایش شیوع بیماری میزان ابتلا در کادر درمان نیز افزایش می یابد، تصریح کرد: البته در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که متشکل از ۴۰ نفر از متخصصین حرفه ای است، پروتکل های درمانی و مراقبتی با دقت نوشته می شود. درباره اینکه تا کنون تعداد شهدای مدافع سلامت چه میزان بوده است آخرین آمار اعلام شده ۱۶۴ نفر هستند، اما همچنان آمار دقیقی وجود ندارد و دستورالعمل این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

پاساژها، نانوایی ها و فرودگاه ها؛ بدترینهای رعایت پروتکلهای بهداشتی

وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعمال محدودیت های بیشتر افزود: همه جهان اکنون به سمت بازگشایی ها حرکت می کنند. آنچه که مهم است رعایت پروتکل های بهداشتی است. اعمال محدودیت های کرونایی باید در ستاد کرونا مورد تصمیم گیری واقع شود. آنچه که ما در وزارت بهداشت اعلام می کنیم این است که هر تجمعی می تواند آمار مبتلایان به کرونا را افزایش دهد، اما هر تصمیمی که در ستاد کرونا گرفته شود باید برای آن دستورالعمل بنویسیم و آن دستورالعمل خط قرمز ما باشد. در حال حاضر بدترین جاها در رعایت پروتکل های بهداشتی پاساژها، نانوایی ها و فرودگاه ها هستند که سازمان ها و ادارات مربوطه باید این موضوع را جدی تر بگیرند و قانون نیز از این پروتکل ها حمایت کند. در حال حاضر ضمانت اجرایی برای متخلفان این پروتکل ها وجود ندارد. البته اگر استانی در وضعیت بسیار شدید بیماری قرار بگیرد باید محدودیت ها اعمال شود. به عنوان مثال اکنون در استان قم اعلام شده است که مدارس باید به شکل غیر حضوری فعال باشند.

میزان ابتلای کودکان به کرونا

وی درباره میزان ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: در بررسی آمار یک آمار کل وجود دارد و یک آمار قطعی مثبت؛ در حال حاضر درصد کل موارد بستری بیماری های شدید تنفسی در سنین شش تا ۱۸ سال از ابتدای شیوع بیماری تا ۱۵ شهریور ماه ۲.۶۴ درصد بوده است که از این تعداد ۱.۲۴ درصد تست PCR مثبت داشته و نیم درصد نیز فوت شده اند. در نیمه شهریور درصد بستری ها به یک ونیم درصد رسید و میزان مرگ و میر نیز هفت صدم درصد افزایش یافت؛ اما اینکه بازگشایی مدارس چقدر توانسته در درصد ابتلای کودکان موثر باشد فعلا نمی توان چیزی گفت و باید سه تا چهار هفته صبر کرد. البته باید در مورد حضور دانش آموزان نیز آمار دقیق داشته باشیم.

افزایش فوتی های کرونا در سنین بالای ۷۰ سال

لاری با اشاره به اینکه الگوی بیماری همچنان ابتلای بیشتر افراد مسن و آسیب پذیر است؛ تاکید کرد: در موج دوم بیماری دیدیم که پس از بازگشایی ها ابتلا به بیماری در میان افرادی که در سنین کار قرار داشتند، بالاتر رفت. اکنون نیز با آغاز موج سوم بیماری آمار فوتی های کرونا در سنین بالای ۷۰ سال افزایش یافته است که این موضوع می تواند به علت عدم رعایت نکات بهداشتی و سهل انگاری های صورت گرفته باشد.

افزایش ۲۰ درصدی بستریهای کرونا در تهران

درخواست بازگشت دورکاری در تهران

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته با افزایش ۲۰ درصدی در بستری بیماران تهرانی مواجه بوده ایم، گفت: بیمارانی که مراجعه می کردند بدحال تر بودند؛ اما این باعث نمی شود که بگوییم شدت بیماری افزایش یافته؛ چون شاید این افراد دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. در مورد تهران مهمترین خواسته ما برگشتن دورکاری هاست. تهران برای ما بسیار مهم است.

لاری گفت: در مورد ظرفیت بستری نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد ضریب اشغال تخت ها در حال حاضر وجود دارد و زمانی که تعداد بیماران افزایش یابد کمیته ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات جدید برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ افزایش پیدا می کند. در حال حاضر دغدغه زیادی برای بیماران تهرانی نداریم. طی دو ماه گذشته نیز ۱۰۰۰ تخت به مراکز درمانی استان اضافه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واکسن آنفلوآنزا به شکل رایگان در اختیار مراکز خصوصی و مطب ها قرار نمی گیرد، گفت: برخی پزشکان و دندانپزشکان اعتراضاتی داشتند اما همان مواردی که ذکر شد نیز به شرطی می تواند در اختیار افراد مشمول قرار گیرد که بتوانیم واکسن آنفلوآنزا را تامین کنیم.

قیمت واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی و نیمایی

لاری ضمن اشاره مجدد به اینکه تحریم های ظالمانه می تواند سبب بروز مشکل در تهیه واکسن شود، تاکید کرد: جان مردم برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و همه تلاش مان را برای تامین واکسن آنفلوآنزا انجام می دهیم. قیمت واکسن آنفلوآنزا بستگی به تبادل ارز دارد. بر اساس آخرین تصمیم گیری ها قرار بر این شد که حدودا ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شده و با قیمت حدودا ۴۲ هزار تومان عرضه شود. البته در صورتیکه تقاضا بیشتر از این باشد ممکن است واکسن با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن بیشتر بوده و حتی شاید تا ۲۰۰ هزار تومان نیز برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه فعالیت سامانه (با ماسک) گفت: مسئول سامانه وزارت صمت است. ما نیز تلاش کرده ایم در این زمینه اطلاعاتی به دست آوریم که فعلا به نتیجه ای نرسیده ایم. ما متولی خرید ماسک برای پرسنل خودمان هستیم اما نمی توانیم به فعالیت این سامانه نیز بی تفاوت باشیم.

آخرین وضعیت پرداخت کارانه های پرسنل بیمارستانها

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جدا شدن کارانه از اضافه کار در پرسنل درمانی اظهار کرد: یکی از دغدغه های همکاران ما بحث کارانه ها بود. چرا که همیشه دانشگاه های علوم پزشکی در پرداخت آنها عقب تر بودند. در اسفند ماه قانونی تصویب شد که اضافه کار از کارانه جدا شود که در حال حاضر این موضوع اجرا می شود. اضافه کار با حقوق فرد پرداخت می شود. در شرایط فعلی که درآمد اختصاصی بیمارستان ها به شدت کاهش یافته است، پرداخت کارانه ها نیز با مشکل روبرو بوده، تنها کمکی که می توان کرد و وزارت بهداشت پیگیر آن بوده، این است که با واریز مبلغ ۲۰۰۷ میلیارد تومان به حساب دانشگاه های علوم پزشکی معوقات کارانه ها تا آخر سال ۹۸ به صفر برسد که این واریزی نیز تا آخر هفته اول مهر ماه اتفاق خواهد افتاد.

وضعیت پاداش پرسنل درگیر کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ارائه پاداش به افراد کادر درمان در بحران کرونا گفت: تا الان ۸۸۶ میلیارد تومان به دانشگاه ها در سه قسمت ارائه شده است که البته دانشگاه ها با الگوهای متفاوتی برای ارائه پاداش تصمیم گیری کرده اند. در برخی جاها ۲۰۰ هزار تومان و در برخی جاها نیز تا یک میلیون تومان پاداش ارائه شده است که البته در برخی دانشگاه ها نظام پرداخت پاداش عادلانه نبوده است. من فکر می کنم در صورتیکه معوقات و کارانه ها به شکل منظم توزیع شود. بهتر از این است که پاداش ها ناعادلانه توزیع شود.

وی درباره افزایش زیرساخت های نظام سلامت در بحران کرونا گفت: در دیماه سال ۹۸ تعداد ۹۹۶ بیمارستان در کل کشور فعال بود که این آمار در تیر ماه ۹۹ به ۱۰۲۲ بیمارستان رسید. همچنین در دیماه سال قبل مجموعا در مراکز دولتی و خصوصی ۱۲۷ هزار تخت بستری فعال بودند که این رقم در تیر ماه امسال به ۱۴۶ هزار تخت رسید. از سوی دیگر در حالیکه تعداد بخش های ویژه در دیماه سال قبل ۱۲ هزار بخش بود در تیر ماه امسال به ۱۴ هزار بخش رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از هر تعطیلاتی پیش بینی می کنیم که با افزایش مسافرت ها آمار ابتلا و بستری می تواند افزایش یابد، گفت: اما سیاست ستاد ملی کرونا اعمال محدودیت های بین شهری نبوده است. آنچه که بیش از گذشته به آن تاکید داریم افزایش قدرت سرایت ویروس است و بنابراین باید دستورالعملهای بهداشتی رعایت شود.

تهران در موج سوم و قم همچنان در موج دوم کرونا

لاری با بیان اینکه ایران کشوری پهناور است، گفت: برخی از استان های بزرگ ما می توانند مانند یک کشور اروپایی باشند. بنابراین بروز موج سوم کرونا در کل کشور اتفاق نیفتاده است. تهران اکنون در موج سوم بیماری قرار دارد ولی استان قم در موج دوم بیماری است. نگرانی ما در حال حاضر برای استان های قم، اصفهان، لرستان، آذربایجان شرقی و تهران است. این نکته بسیار مهم است که هر استان و هر شهرستان وضعیت خاص خود را دارد. همچنین بیماری معمولا در کشورهای شرقی تغییراتی پیدا می کند که پس از مدتی تغییر غرب و اروپا شاهد آن خواهد بود.

شرایط آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی

وی درباره شرایط آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی اظهار کرد: تصمیماتی که ما اتخاذ می کنیم بر اساس هماهنگی با معاونین فرهنگی، آموزشی و شوراهای صنفی است و تا جایی که بتوانیم روند مهمان شدن دانشجویان را تسهیل می کنیم. در سه دانشگاه علوم پزشکی واقع در تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه تبریز اگر برای مهمان شدن همه دانشجویان موافقت می شد با مشکلاتی مواجه می شدیم. کسی که مهمان می شود باید شهریه ای پرداخت کند که هیات امنای دانشگاه در مورد آن تصمیم گیری می کنند. اما تخفیفات ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای این شهریه ها در نظر گرفته شده است.

کاهش ۱۶.۵ درصدی رعایت پروتکلها و استفاده از ماسک

وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند باعث کاهش شیوع بیماری شود، گفت: در آخرین ارزیابی های صورت گرفته ۱۶.۴۵ درصد میزان رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک کاهش یافته است. وزارت بهداشت ۷۵۰۰ نیروی بهداشت محیط دارد که هر جریانی مانند کنکور و ... را رصد می کنند. در حال حاضر نیز برنامه ریزی شده است تا از ۱۵ هزار نیروی حراستی که داریم برای افزایش نظارت ها استفاده کنیم. البته این موضوع وظیفه وزارت بهداشت نیست؛ چرا که به هر صنف و نهادی متذکر شده بودیم که نظارت ها را انجام دهد، اما به دلیل نگرانی وزیر بهداشت از عدم رعایت برخی نکات، بازرسی های ما افزایش پیدا می کند. البته خود مردم نیز برای گزارش تخلفات بهداشتی به سامانه های ما نظیر سامانه ۱۹۰ بهترین ناظرین هستند.

وام ۱۵ میلیونی برای رزیدنت ها از آبان ماه

اولویت با سال آخری ها

وی با اشاره به اینکه دستیاران پزشکی مانند سربازان خط مقدم در جبهه ها فعال هستند بیان کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا شورای صنفی دستیاران جلساتی با ما داشتند و مشکلات خود را مطرح کردند. ما نیز با مظلومیت آنها روبرو شدیم. یکی از مطالبات آنها تغییر در تعهدنامه هایشان بود که مهندس موهبتی در این زمینه بسیار به ما کمک کردند. مشکل دیگر دریافتی های بسیار کم دستیاران است که در سنین حدودا ۳۰ سال و بالاتر مبلغ کمی را دریافت می کنند که خوشبختانه وزیر تصویب کردند از مهر ماه حق الزحمه دستیاران پزشکی ۵۰ درصد افزایش یابد. در اعتباربخشی های صورت گرفته ۳۰ میلیارد تومان وام برای دستیاران پزشکی در صندوق رفاه دانشجویان در نظر گرفته ایم. همچنین ۳۰ میلیارد تومان هم صندوق رفاه اضافه خواهد کرد و بر این اساس قرار است به ۱۰ هزار رزیدنت وام ۱۵ میلیون تومانی داده شود که احتمالا از آبان ماه اجرایی می شود. در مجموع ۱۷ هزار رزیدنت داریم که با احتساب افراد دکتری حرفه ای ۲۲ هزار نفر شامل این وام می شوند که اولویت با سال آخری ها خواهد بود. توجه کنید که این وام با سود چهار درصد اعطا می شود.

رایزنی برای بیمه دستیاران پزشکی

وی با اشاره به اینکه دستیاران پزشکی بیمه نداشتند بیان کرد: بسیاری از دستیاران دچار بیماری کووید ۱۹ می شدند، اما تا کنون از این میان شهیدی نداشته ایم. در زمینه بیمه درمانی دستیاران پزشکی تفاهم نامه ای با سازمان بیمه سلامت امضا شد که تعدادی از این افراد تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفتند. درباره بیمه تکمیلی نیز همین هفته قرار است جلساتی داشته باشیم. همچنین در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز با این سازمان رایزنی هایی صورت گرفته است تا ۹ درصد بیمه سلامت کم شده و حدود ۳۶۰ هزار تومان از طرف دستیاران پرداخت شود تا به شکل اختیاری یا خویش فرما بیمه تامین اجتماعی شوند. در صورتیکه خود افراد بتوانند این هزینه را پرداخت می کنند و اگر هم نتوانند صندوق رفاه دانشجویان این مبلغ را به صورت وام در اختیارشان می گذارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر دستیاران پزشکی محل استراحت شان بود بیان کرد: سقف کشیک دستیاران ۱۲ شب است و اگر بیش از این کشیک دهند باید دریافتی هایی داشته باشند. از آنجایی که دستیاران مجبور بودند در پاویون ها استراحت کنند در این زمینه وزارت بهداشت حمایت هایی داشته است و حدود ۲۷ میلیارد تومان برای هر دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته می شود تا شرایط پاویون ها بهبود پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در یکی از بیمارستان های شهر قم الزام برای داشتن همراه بیمار وجود داشته است، گفت: این یکی از اشتباهاتی است که همراه بیمار از بیمار کرونایی مراقبت کند که معاون درمان نیز به آن اشاره کرده اند. این موضوع نباید اتفاق بیفتد و قابل پیگیری خواهد بود.

وی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه تغییری در طرح تحول سلامت ایجاد نشده است، گفت: کاهش اعمال غیر اورژانسی در بیمارستان ها باعث کاهش درآمد بیمارستان ها شده است، اما تغییری در دریافت هزینه بیشتر از بیماران در بیمارستان ها اتفاق نیفتاده است.