:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
نشست سه‌جانبه بین ایران، عمان و امارات درباره هماهنگی فرکانسی مرزی برگزار شد

کاهش تداخلات مرزی در باندهای فرکانسی پایین با مبادله سیم‌کارت

مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی بین‌المللی رگولاتوری از توافق برای مبادله سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه در سه کشور ایران، عمان و امارات با هدف تسهیل اندازه‌گیری‌ها برای از بین بردن تداخلات مرزی در باندهای فرکانسی پایین خبر داد.
کد خبر: ۱۶۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
اقتصادگردان- توسعه شبکه‌های پهن‌باند دغدغه همه کشورهاست و نقش برجسته‌ای در بالابردن درآمد سرانه کشورها دارد به‌طوری که بانک جهانی سهم یک و نیم تا دو درصدی را برای آن در نظر می‌گیرد. بنابراین همه کشورها به‌دنبال گسترش زیرساخت‌های پهن باند خود هستند. یکی از راه‌های کم‌هزینه برای توسعه پهن‌باند استفاده از شبکه سیار است، زیرا توسعه شبکه همراه نسبت به شبکه ثابت هزینه کمتری دارد با این تفاوت که در توسعه پهن‌باند در شبکه سیار نیاز به منابع فرکانسی است که در دنیا محدودیت دارد.

ازطرفی فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیشتر است. با استفاده از فرکانس‌های پایین اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیشتر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. درحالیکه هرچه به سمت فرکانس‌های بالاتر بروند تعداد دکل‌های بیشتری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می‌رود. ضمن این‌که با اضافه شدن دکل، فیبرنوری بیشتری نیز برای اتصال به دکل‌ها لازم است.

در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی، علیرضا درویشی -مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی بین‌المللی رگولاتوری- به‌تازگی از برگزاری نشست سه‌جانبه مجازی بین ایران، عمان و امارات درباره هماهنگی فرکانسی مرزی با حضور مدیران رگولاتوری و نمایندگان اپراتورهای سه کشور خبر داد.

وی گفت: این نشست به منظور بررسی وضعیت تداخلات فرکانسی، سرریز سیگنال در باندهای فرکانسی تلفن همراه به ویژه باندهای ۳۵۰۰ تا ۲۶۰۰ مگاهرتز و اقدامات صورت‌گرفته جهت کاهش و حذف تداخلات بین سه کشور برگزار شد.

مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی بین‌المللی رگولاتوری افزود: در زمینه باندهای فرکانسی پایین‌تر (۱۸۰۰ و ۹۰۰ مگاهرتز) نیز قرار شد سه کشور سیم‌کارت اپراتورهای تلفن همراه خود را با یکدیگر مبادله کنند تا مطابق با توافقنامه قبلی اندازه‌گیری‌ها برای از بین بردن تداخلات مرزی راحت‌تر انجام شود.

درویشی درباره اندازه‌گیری تداخلات مرزی با استفاده از سیم‌کارت‌های معاوضه‌شده، عنوان کرد: این سیم‌کارت‌ها به دستگاه‌های اندازه‌گیری تداخلات مرزی متصل شده و به‌صورت دقیق‌تری تداخلات مرزی و مشخصات آن را نشان می‌دهد، که امیدواریم با این اقدام تداخلات مرزی در باندهای فرکانسی پایین‌تر نیز رفع شود.