:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۳۰۰۰ متر حفاری برای رسیدن به طلای "هیرد"

مدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی خراسان جنوبی اظهار کرد: طی پنج ماه نخست سال جاری بالغ بر ۳۰۰۰ متر حفاری در معدن طلای هیرد صورت گرفته، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها ۹۶۲ متر بوده است.
کد خبر: ۱۶۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
اقتصادگردان- علیرضا جلالیان، امروز دوشنبه ۳۱ شهریور به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: در سال گذشته تلاش کردیم تا با تسریع در عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معادن سهم کوچکی در رونق تولید بخش معدن و صنایع معدنی برداریم.

وی از اخذ جواز تأسیس واحد فرآوری معدن طلای هیرد با ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در خرداد ماه سال گذشته خبر داد و بیان کرد: عملیات اجرایی احداث این کارخانه فرآوری توسط شرکت گروه بین المللی آبادراهان پارس به عنوان سرمایه گذار آن آغاز و تاکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی به آغاز عملیات معدن کاری در معدن طلای هیرد اشاره کرد و گفت: با انجام عملیات آتشباری، فعالیت اجرایی در این معدن در اسفندماه سال گذشته رسما آغاز شد که با بهره برداری از آن سالیانه ۱۰۰ هزار تن کانسگ طلا استخراج و برای ۵۰ نفر نیز اشتغال ایجاد می‌شود.

جلالیان، تجهیز کامل سایت کارگاهی واحد فرآوری در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع، جانمایی و راه‌اندازی واحد خردایش در محل احداث کارخانه، انجام مطالعات تکمیلی و آنالیز داده‌های اکتشافی، تهیه بلوک مدل ماده معدنی بخشی از تارگت ۳ معدن هیرد، اخذ مجوز برق سه فاز موقت کارگاهی و انتقال آن، انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات تأمین آب مورد نیاز، تأمین و انتقال خطوط تلفن ثابت و اینترنت و اخذ مجوز زیست محیطی برای معدن طلای هیرد، اخذ پروانه بهره برداری برای معدن روی ملوند با ذخیره ۱۷۰ هزار تن با عیار ۶٫۳ درصد و فعال سازی این معدن با مشارکت مجموعه فنی مهندسی سبزیانی و اخذ گواهی کشف برای معدن طلای خونیک با ذخیره ۵۰۸ هزار تن کانسگ طلا با عیار ۰.۸ ppm را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری ۷۵۰۰ تن ماده معدنی در تارگت سه معدن طلای هیرد توسط سرمایه گذار (شرکت بین‌المللی آباد راهان پارس) استخراج شده است.

مدیر مجتمع محدوده‌های اکتشافی خراسان جنوبی بیان کرد: تهیه طرح سه ساله استخراج معدن طلای هیرد، احداث و تجهیز آزمایشگاه واحد فرآوری، تهیه نقشه‌های اجرایی و ساخت فونداسیون‌های کارخانه، اجرای عملیات خاکی مربوط به سد باطله از دیگر اقدامات انجام شده توسط سرمایه گذار طی ۵ ماهه نخست امسال است.

جلالیان با بیان اینکه در این مدت حدود ۱۲ هزار تن کانسنگ روی از معدن روی ملوند استخراج شده است، افزود: در راستای احیاء و فعال سازی معادن غیرفعال در حوزه خراسان جنوبی با بررسی‌های انجام شده مقرر شد در گام اول در حوزه مواد معدنی مس، کرومیت، آهن و منیزیت جلساتی با حضور مدیران و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و بهره‌برداران معادن این حوزه‌ها برگزار شود و پس از بررسی مسائل و مشکلات پیش رو متناسب با شرایط کار، بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه و فعالسازی معادن مذکور عملیاتی شود.

معدن طلای هیرد در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بیرجند و ۸ کیلومتری روستای بصیران قرار دارد.