:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
طی تذکری درباره املاک واگذار شده شهرداری اعلام شد

7 عضو شورا: پاسخ حناچی غیرقابل قبول است

آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در حاشیه نشست علنی دیروز این شورا اعلام کرد، طی سه سال فعالیت شورای پنجم پایتخت، اعضای این شورا به شهرداری تهران 700 تذکر داده‌اند که 100 مورد آن (حدود 14.3 درصد از کل تذکرها) بی پاسخ مانده است و البته در مواردی نیز، پاسخ داده شده برای اعضای شورای شهر تهران قانع کننده نبوده است.
کد خبر: ۱۶۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- در همین حال، دیروز گروهی از اعضای شورای شهر در تذکری که به امضای 7 عضو رسیده بود، اعلام کردند از پاسخ توییتری حناچی، شهردار تهران درباره املاک واگذار شده شهرداری قانع نشده‌اند و این پاسخ غیر قابل قبول بوده است. حناچی، روز شنبه در واکنش به سوالات مکرر برخی از اعضای شورای شهر در فضای مجازی، در صفحه توییتر خود اعلام کرد که در نیمه اول مهر ماه گزارش کاملی از عملکرد شهرداری در تعیین تکلیف و بازپس‌گیری املاک این سازمان به شورای شهر ارایه خواهد کرد. او به‌طور کلی اعلام کرد که تا کنون 2000 ملک شهرداری تعیین تکلیف شده و 400 ملک نیز بازپس گرفته شده است.

   700  تذکر به شهرداری در 3 سال

هاشمی دیروز در حاشیه نشست علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران درباره برگزاری جلسه هم‌اندیشی دیروز صبح اعضای شورای شهر با پیروز حناچی شهردار تهران اظهار کرد: در این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، در مورد تذکرهای اعضای شوری شهر به شهرداری مباحثی مطرح شد. از جمله اینکه اعضای شورا در طول سه سال گذشته 700 تذکر به شهرداری داشته‌اند که 100 مورد آنها بدون پاسخ مانده است.  وی افزود: بخشی از تذکرها نیز پاسخ آن توسط شهرداری، اعضای شورای شهر را قانع نکرده و با شهردار صحبت کردیم که در سال آخر شورا، تذکرها عملیاتی شود و اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین قرار شد در جلسه بعدی هم‌اندیشی، در مورد موضوع مدیران محله، مباحثی مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

به گزارش «تعادل»، در نشست علنی دیروز شورای شهر تهران نیز اعضای این شورا به شهرداری 6 تذکر دادند. افزون بر این، یک فوریت طرح الحاق عنوان عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری مربوط به ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهرداری تهران نیز مورد بحث گذاشته شد. همچنین در مصوبه‌ای دیگر، شهرداری تهران ملزم به تخصیص رمزینه پاسخ سریع برای همه آثار ارزشمند شهری شد.

   رمزینه پاسخ سریع  برای آثار معماری شهر

اعضای شورای اسلامی شهر تهران کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع (Q.R.Code) برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را با ۱۴ رای تصویب کردند.  علی اعطا، رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح اظهار داشت: این طرح پیشنهاد مشترک کمیته معماری و طرح‌های شهری و کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران است. این طرح مستند به بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها درخصوص تشریک مساعی برای حفظ آثار تاریخی است. وی با بیان اینکه در این طرح روی بحث تولید محتوا و باز‌بینی برخی تولید محتوای انجام شده تاکید شده است، اظهار کرد: برای نمونه، این طرح به مناسب سازی برای توانیابان و تولید محتوا توجه دارد . وی با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی و کسب و کار نوین در اجرای این طرح، تاکید کرد: یکی از نکات مورد توجه در این طرح سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است، از این رو، بهتر است، سامانه‌های اجرای این طرح شبیه دانشنامه‌های جدید امکان ویرایش اطلاعات از سوی کاربران را داشته باشد. همچنین با پیشنهاد علی اعطا و ۱۵ رای اعضای شورا، شهرداری تهران موظف شد ظرف مدت دو ماه این طرح را اجرا کند.

   تصویب چند پیشنهاد از آروین

بهاره آروین در پی پیشنهاد برخی اعضای شورای شهر تهران مبنی بر ایجاد رمزینه کد برای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی شهر تاکید کرد: حال که قرار است چنین هزینه‌ای کنیم، بهتر است از رمزینه کد به عنوان ابزاری برای ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توانیابان استفاده کنیم. آروین در مخالفت با کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه و تهیه رمزینه پاسخ سریع (QR code) برای میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول و مکان‌رویدادهای شهر تهران» گفت: اگر قرار است میراث شهر را معرفی کنیم نیازی به رمزینه کد وجود ندارد. حتی اگر بخواهیم یک شعبه بانک را معرفی کنیم، اینترنت بستر مناسب‌تری برای آن به حساب می‌آید.در حال حاضر همه چیز در بستر اینترنت وجود دارد و ایجاد کد QR برای نقاط مختلف شهر ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. وی اضافه کرد: اما اگر می‌خواهیم در معرفی این آثار به اقشاری مثل سالمندان که از تلفن هوشمند برخوردار نیستند یا با استفاده از آن آشنایی ندارند کمکی کنیم، باید درجهت محتوای چندرسانه‌ای تلاش کنیم. وی پس از تصویب کلیات این طرح از سوی اعضای شورای شهر تهران، در جریان بررسی جزئیات آن پیشنهاد داد تا عبارت «ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توانیابان» هم به ماده واحده طرح اضافه شود. در متن ماده واحده آمده بود: درراستای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول شهر تهران و همچنین ارتقای کیفی بازدیدها، انتقال دانش و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز گردشگران؛ شهرداری تهران مکلف است نسبت به ایجاد سامانه و تهیه رمزینه پاسخ سریع برای معرفی میراث فرهنگی و طبیعی ملموس غیرمنقول شهر تهران از جمله بناهای تاریخی – فرهنگی، جداره‌های ارزشمند تاریخی، بافت تاریخی و ارزشمند، مکان‌رویدادها، آثار معماری معاصر ارزشمند و بوستان‌ها و باغات تاریخی شهر تهران اقدام نموده و به شکل مبلمان شهری هوشمند (لوح‌های معرفی آثار) در مجاورت آثار موردنظر نصب نماید. پیشنهاد آروین مبنی بر اضافه شدن عبارت «ایجاد محتوای چندرسانه‌ای قابل استفاده برای توانیابان» در کنار ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز گردشگران با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید. وی همچنین پیشنهاد داد: عبارت «مبلمان هوشمند» از انتهای ماده واحده حذف شود. رییس کمیته  شفافیت و شهر هوشمند در توضیح پیشنهاد اخیر خود گفت: قاعدتا نباید معابر و پیاده روها به خاطر کدهای QR توسط مبلمان شهری هوشمند مسدود شوند. اگر در انتهای ماده واحده قیدِ «به شکل مبلمان هوشمند» را بیاوریم، بخشی از معبر را می‌گیریم. این تابلوهای QR کد روی جداره و روی خود اِلِمان می‌توانند نصب شوند و اینکه مبلمان شهری هوشمند را تکلیف کنیم درست نیست. اما با حذف این عبارت، شهرداری را از نصب مبلمان شهری هوشمند در موقعیت‌های مورد نیاز منع نکرده‌ایم.این پیشنهاد هم با ۱۵ رای موافق به تصویب رسید.

   قانع نشدن از پاسخ توییتری شهردار

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در تذکری گفت: با وجود گذشت سه سال از عمر شورای شهر پنجم تقریبا هیچ تغییری در وضعیت نا به سامان املاک تهران صورت نگرفته و ظاهراً بخش قابل توجهی از املاک شهرداری بعضاً چندین سال و کماکان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سازمانی شهرداری است و حتی برخی از املاک شهرداری ناشناخته بوده و بعضاً هم به دلایل مختلف در فهرست املاک وارد نشده است. گویا شهامت، عزم و اراده و توانایی لازم برای به سرانجام رساندن این موضوع در شهرداری وجود ندارد.

حق شناس تاکید کرد: موضوع توسط اعضای شورا در فضای مجازی پیگیری شده  اما با پاسخ غیرمرتبط و غیرقابل قبول شهردار محترم روبه‌رو شده است. این عضو شورای شهر تهران در خاتمه افزود: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است شهردار محترم تهران، بلافاصله نسبت به ارایه گزارش مورد انتظار در خصوص آخرین وضعیت املاک و اقدامات شهرداری برای ساماندهی موضوع و انتشار رسانه‌ای و قرار دادن گزارش وضعیت در سامانه شفافیت شهرداری اقدام عاجل نماید.  به غیر از حق شناس که تذکر درباره املاک شهرداری را قرائت کرد، علی اعطا، حسن خلیل آبادی، محمد سالار، محمد علیخانی، سید محمود میرلوحی و حجت نظری این تذکر را امضا کرده بودند.

   وقت کشی قبول نیست

سید حسن رسولی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در تذکری گفت: از آقای شهردار و معاون ایشان موکدا انتظار دارم در اسرع وقت نسبت به ارسال اصلاح ساختار سازمانی شهرداری اقدام کند، این وقت‎کشی‎ دون شأن شما و قابل قبول نیست.

   آب و محیط زیست را فراموش کردید

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری گفت: از شهردار محترم تهران انتظار می‌رود پیش از هر چیز نسبت به آموزش مدیران، شهرداران مناطق و معاونان در موضوع اهمیت مصرف بهینه آب به ویژه در بوستان‌ها اقدام نمایند زیرا تا زمانی که موضوع آب اهمیتی برای بدنه شهرداری نداشته باشد، انتظاری از شهروندان نیز نمی‌توان داشت. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در تذکری اظهار کرد: شهرداری تهران در آزمون استخدام دستیار مدیران شهری به جذب تحصیل‌ کرده‌های رشته محیط‌زیست بی‌توجهی کرده است. او ادامه داد: اما بین رشته‌های مورد نیازی که برای آزمون دستیاری شهرداری تهران اعلام شده، علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، مدیریت، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی ارتباطات و معماری و شهرسازی مشاهده می‌شود و رشته‌هایی که مربوط به حوزه محیط زیست، ایمنی، خدمات و فضای سبز است در این لیست اصلا قرار ندارد.

    غفلت از ارایه تضامین بانکی

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری گفت: با وجود اینکه 1500 میلیارد تومان از مجموع 3 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی محقق شده اما عدم ارایه تضامین لازم از سوی شهرداری تهران باعث شده این مبلغ عملیاتی نشود آن هم در شرایطی که نوسازی و تامین تجهیزات ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران باید به فوریت انجام شود. به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود ظرف مدت یک هفته نسبت به ارایه گزارش در این خصوص به شورای اسلامی شهر تهران اقدام نماید.

   سوختگی حسن آباد درمان نشد

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری اظهار کرد: پس از 13 ماه از آتش‌سوزی میدان حسن آباد، هنوز اقدامی در راستای بازسازی و مرمت این میدان صورت نگرفته است. حدود یک سال پیش، آتش‌سوزی در قسمتی از جداره میدان حسن‌آباد تهران حادث شد، که با حضور به موقع و تلاش آتش‌نشانان زحمتکش، این اتفاق ناگوار تلفات جانی برای شهروندان در پی نداشت. اما آسیب جدی به بخش قابل توجهی از میدان حسن آباد، به عنوان یک المان شهری مهم در بخش مرکزی شهر تهران وارد کرد.