:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
روایت رئیس کل بانک مرکزی از رایزنی‌ ها برای گشایش ارزی

افزایش قیمت طلا و ارز در بازار، سکه 13 میلیونی شد

با اعلام دلار 27 هزار و 100 تومانی و اونس طلا در بازار جهانی به قیمت 1950 دلار، قیمت طلاو سکه افزایش یافت و قیمت هر مثقال طلا 5میلیون و 332 هزار تومان، طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 12میلیون و 350 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 880 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
اقتصاد گردان – محسن شمشیری
همتی درباره گشایش‌های ارزی گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر شده و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته است که هرسه این عوامل تأثیرات مثبتی خواهند داشت.
عبدالناصر همتی در جلسه دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها ضمن تقدیر از عملکرد شبکه بانکی در مقوله‌های کنترل نقدینگی، بازار بین‌بانکی، پرداخت تسهیلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و خصوصاً بخشهای پیشران و صنایع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حمیت در همه ارکان اقتصادی کشور برای مواجهه موفقیت‌آمیز با شرایط جنگ اقتصادی تأکید کرد.
عبدالناصر همتی به وضعیت نرخ ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: آمریکا تمام تلاش خود را در این روزها به خرج داده است و نهایت جنگ روانی و فشار آنها، همین شرایطی است که این روزها شاهد هستیم.
وی ضمن اشاره به اخبار ناشی از گشایش‌های ارزی گفت: در حوزه بین‌المللی رایزنی‌های ما در بعضی کشورها در آستانه ثمردهی است و از طرف دیگر میزان صادرات نفت و فرآورده‌های آن بهتر شده و روند بازگشت ارز صادرکنندگان سرعت گرفته است که هرسه این عوامل تأثیرات مثبتی خواهند داشت؛ بر همین مبنا از بانک‌ها هم می‌خواهیم به انتقال و در دسترس قرار دادن منابع ارزی برای نیازهای تعریف‌شده ادامه دهند. 
رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: آنچه نظام بانکی در شرایط مبارزه با کرونا انجام داد یک اقدام تحسین‌برانگیز بود که توانستند در همان ابتدای شیوع کرونا 23هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار خانوارهای یارانه‌بگیر قرار دهند و همین امر قدردانی رئیس جمهوری را به‌دنبال داشت.
رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن برحذر داشتن بانک‌ها از رشد بی‌محابای ترازنامه‌ افزود: بانک‌ها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که رشد ترازنامه‌شان را متناسب با وضعیت ترازنامه و ریسک بانک تنظیم کنند و به بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی کمک ‌کنند.
همتی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در خصوص تسهیلات تکلیفی خرید تضمینی گندم گفت: بانک‌ها تاکنون 8 هزار و 500 میلیارد تومان در این زمینه پرداخت کرده‌اند که تا رسیدن به نقطه هدف و پایان این تکلیف، راه زیادی باقی نمانده است.
وی تصریح کرد : شبکه بانکی در یک ماه و نیم اخیر برای تسهیلات کرونایی واحدهای کسب‌وکار اقدامات خوبی انجام داده‌اند و 4هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و لازم است در مقوله تسهیلات ودیعه مسکن نیز آن بخش از کار که به‌عهده شبکه بانکی است از جمله روند بررسی پرونده‌ها را تسریع بخشند و شرایط پرداخت این سرفصل تسهیلات را منطبق با ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا با سرعت بیشتری به‌پیش ببرند.
رئیس‌کل بانک مرکزی بر لزوم توجه بیشتر شبکه بانکی به طرح گواهی اعتبار مولد (گام) تأکید و اضافه کرد: این طرح از جمله طرح‌هایی است که متناسب با شعار سال و جهش تولید می‌تواند از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حمایت‌های جدی کند و بر همین اساس ضرورت دارد بانک‌ها بیش از گذشته به آن بپردازند.شرایط پیوستن بانکهای خصوصی به طرح گام را به‌زودی فراهم می‌کنیم.
 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش‌های نظام بانکی در اقتصاد کشور از مدیران عامل بانک‌ها خواست اقدامات مثبت نظام بانکی را هرچه بیشتر برای مردم تبیین کنند. وی ضمن تقدیر از عملکرد شبکه بانکی در مقوله‌های کنترل نقدینگی، بازار بین بانکی، پرداخت تسهیلات مبارزه با کرونا، قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و خصوصا بخشهای پیشران و صنایع کوچک و متوسط، بر لزوم تداوم انسجام و حمایت در همه ارکان اقتصادی کشور برای مواجهه موفقیت‌آمیز با شرایط جنگ اقتصادی تاکید کرد.  
در این جلسه مدیران بانکها ضمن طرح مسائل و مشکلات خود پیشنهادهایی برای پیشبرد امور بانکی ارائه کردند.

نرخ ها در بازار 

از سوی دیگر، به دنبال انتشار اخبار سیاسی و موضع گیری های آمریکا واروپا در باره تحریم های ایران، قیمت دلار در صرافی ها به 27 هزار و 100 تومان، یورو 31هزار و 700 تومان و درهم امارات 7هزار و 410 تومان رسید. در بازار آزاد و غیررسمی ارز نیز دلار بین ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۷ هزار ۱۵۰ تومان در حال خرید و فروش است.
در صرافی ها نیز قیمت ارز افزایش یافته و قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش 750 تومانی نسبت به روز کاری قبل 27 هزار و 200 تومان و قیمت خرید دلار نیز 27 هزار و 100 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش 800 تومانی معادل 32 هزار تومان و قیمت خرید یورو 31 هزار و 900 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است؛ برهمین اساس نیز از صبح یکشنبه در چند نوبت قیمت‌ها در این صرافی ها تغییر کرده و با افزایش همراه بوده است. 
قیمت دلار برای سومین برای طی ۱۰ روز گذشته به کانال ۲۷ هزار تومان صعود کرد و تحت تاثیر تحولات سیاست بین الملل و تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم های سازمان بین الملل علیه ایران، با افزایش همراه شده است. دلار در صرافی‌های بانکی ۷۰۰ تومان گران‌تر از روز گذشته خرید و فروش شد و  دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالیست که در ابتدای روز تابلوی صرافی های بانکی قیمت خرید و فروش دلار را ۴۵۰ تومان کمتر از نرخ کنونی ثبت کرده بودند، اما به تدریج و به دنباله سیر صعودی معاملات بازار، صرافی‌ها نیز قیمت خود را افزایش دادند.  خرید و فروش یورو نیزشاهد افزایش ۴۰۰ تومانی قیمت‌ بود. ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان برای خرید یورو و ۳۲ هزار تومان برای فروش  یورو ثبت شده است.
در سامانه سنا نیز در طی روز کاری گذشته (۲۹ شهریور)،  یورو به مبلغ میانگین ۳۱ هزار و ۹۱ تومان ودلار نیز با میانگین ۲۶ هزار و ۳۲۳ تومان ثبت شد. همچنین در سامانه نیما حواله یورو با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۵ تومان و  فروش حواله دلار با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۵۳۷ تومان انجام شد. براین اساس اختلاف دلار نیما با دلار آزاد و صرافی به 5700 تومان رسیده است.
در بازار طلا نیز، با اعلام دلار 27 هزار و  100 تومانی و اونس طلا در بازار جهانی به قیمت 1950 دلار، قیمت طلاو سکه افزایش یافت و  قیمت هر مثقال طلا 5میلیون و 332 هزار تومان، طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 12میلیون و 350 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 880 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون تومان معامله شد.
تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال 27 هزار تومان موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرد.
سیاست های بازارساز موقتا در روز نخست اجرای طرح در بازار جواب داد و دلار با کاهش 1000 تومانی همراه شد؛ دلار از 27 هزار و 200 تومان به 26 هزار و 200 تومان در پایان معاملات کاهش یافت.
اما روند نزولی در بازار خیلی دوام نداشت و  مجدداً بازار ارز با تشدید نوسانات همراه بوده و است؛ این درحالی است که در روزهای گذشته بازارساز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی را بیش از 3 هزار تومان  افزایش داد.
هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش 750 تومانی نسبت به روز کاری قبل 27 هزار و 200 تومان و قیمت خرید دلار نیز 27 هزار و 100 تومان درج شده است.
ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش 800 تومانی معادل 32 هزار تومان و قیمت خرید یورو 31 هزار و 900 تومان تعیین شده است.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است؛ برهمین اساس نیز از صبح امروز تا کنون در چند نوبت قیمت‌ها در این صرافی ها تغییر کرده و با افزایش همراه بوده است.
گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.
فعالان بازار می گویند به دنبال طرح موضوعاتی پیرامون تحریم های سازمان ملل از سوی آمریکا و راه اندازی مکانیسم ماشه، بازار با نوساناتی مواجه شده و دلار در هفته گذشته، به کانال 27 هزار تومانی افزایش و در روزهای اخیر به کانال 26 هزار تومانی کاهش یافته است و دوباره روز یکشنبه افزایش یافته و به کانال 27 هزار تومانی رسیده است.  برخی فعالان بازار طلا نیز علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.
گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال 27 هزار تومان موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرد.