:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی در آیین تکریم و معارفه مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل :

بانک کشاورزی 90درصد ازمنابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص داده است

مراسم تکریم و معارفه مدیر سابق و جدید شعب بانک کشاورزی استان اردبیل صبح روز پنجشنبه ۲۷ شهریور با حضور رییس هیات مدیره بانک کشاورزی و جمعی از مسئولان و مدیران شبکه بانکی استان در سالن اجتماعات این بانک برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
اقتصادگردان- در این مراسم دکتر ماهی کار رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی ضمن گرامیداشت ۲۷ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی گفت: بخش کشاورزی در افزایش تاب آوری در مقابل تحریم ها و مقاوم سازی پایه های اقتصاد ملی و تامین مواد اولیه سایر بخش ها و امنیت غذایی کشور، گسترش صادرات غیر نفتی، کاهش اثرات تهدیدات ملی نظیر تحریم های اقتصادی و ارتقای رشد اقتصادی کشور در نبود درآمد نفتی نقش بی بدیلی دارد و می توان گفت با توجه به ظرفیت های اقلیمی و اکولوژیک به ویژه موقعیت ژئوپلتیک استثنایی ایران در جهان، رشد و توسعه اقتصادی از مسیر کشاورزی می گذرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ علیرغم رشد منفی ارزش افزوده کشور ، رشد آن در بخش کشاورزی 8.8% و سهم ارزش افزوده بخش موصوف از تولید ناخالص داخلی بدون نفت 9.2% شده است.

ایشان با اشاره به موانع و چالش های رشد و توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از موانع مهم در این مسیر کمبود سرمایه است.

دکتر ماهی کار اشاره داشت: منابع تامین مالی بخش کشاورزی به طور مستقیم از بانک های تخصصی و غیر تخصصی بصورت رسمی و یا از منابع غیر رسمی تامین می شود و از آنجا که نرخ بهره منابع غیر رسمی بالاتر است و این معضل مشکلاتی را برای کشاورزان و فعالان عرصه تولید ایجاد می کند، لذا عمده نگاه ها در این مسیر به سمت بانک کشاورزی است. ضمن اینکه مطابق بند ذ ذیل ماده ۳۳قانون برنامه ششم مقرر شده است بانکهای غیر تخصصی 15%  از منابع و بانک کشاورزی 90%  از منابع خود را به این بخش اختصاص دهد.

رییس هیات مدیره بانک کشاورزی با اشاره به عملکرد این بانک گفت: در مجموع، بررسی های به عمل آمده نشان می دهد 8.1% تسهیلات پرداختی بانک به بخش کشاورزی تزریق شده است که اگر سهم بانک کشاورزی را از آن کسر کنیم سهم بانک غیر تخصصی در پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی 2% خواهد بود.

 وی با اشاره به عملکرد بخش کشاورزی گفت: در شرایط فعلی کل تولید در این بخش به ۱۲۲ میلیون تن، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به ۲/۱ اسب بخار در هکتار، اجرای سامانه نوین آبیاری به ۲/۴میلیون هکتار و ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۴۷میلیون تن رسیده است که در تحقق این عملکرد، عوامل مختلفی و مهم تر از همه تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی ، دخالت داشته است.

ایشان با اشاره به سال جهش تولید ملی گفت: در این راستا قدم های موثری از سوی بانک به عنوان سازمان تسهیل گر در زمینه تسریع در به اوج رساندن تولید و رفع موانع مرتبط با توسعه عملکرد بنگاه های تولیدی برداشته شده است که از آن جمله می توان به خروج از بنگاه داری و فروش املاک و اموال مازاد، تلاش برای کاهش مطالبات معوق، اولویت بخشی به و احدهای کوچک و متوسط برای پرداخت تسهیلات، حمایت از زنجیره های تولید، حمایت از محصولات اساسی و استراتژیک، حمایت از توسعه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس، زراعت چوب و گیاهان دارویی وتوسعه زارعت دیم اشاره کرد.

دکتر ماهی کار افزود: به اعتقاد کارشناسان این بانک، هرجا سبزینه ای است، نامی ، اثری و قدمی از خدمات و تسهیلات این بانک وجود دارد.

وی ادامه داد: درحوزه تامین مالی در شرایط فعلی نقش آفرینان جدیدی حاضر شده اندکه به دنبال ارائه محصولات و خدمات در زمان مناسب و بطور آنی از طریق ابزارها و کانال ها هستند. در این راستا بانک کشاورزی که نقش محوری در تامین مالی در حوزه اقتصاد کشاورزی دارد و در توسعه نظام های نوین پرداخت نیز جز بانکهای برتر در میان ۳۵ بانک موجود است، از این موضوع غفلت نورزیده و در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند به دنبال استقرار بانکداری دیجیتال برای ارتقاء جایگاه خود در نظام بانکی است و در این مسیر طی پنج فاز، نقشه راه برای نیل به اهداف تحول دیجیتال را طراحی و تدوین کرده است.

رییس هیات مدیره بانک کشاورزی بیان داشت: درکنار این مسائل حمایت از ایده های نوآورانه و کسب وکارهای نوپا در قالب استارت آپ ها به منظور خلق ارزش افزوده برای مشتریان بانک در دو حوزه بانکی و کشاورزی از جمله مواردی است که در دستور کار این بانک قراردارد و تا کنون دو رویداد در بانک تحت عنوان های فین تک و زنجیره ارزش گیاهان دارویی برگزار شده است.

دکتر ماهی کار در پایان ضمن قدردانی از زحمات مهندس رضا نوری در طی مدت حضورشان در مدیریت شعب بانک کشاورزی استان اردبیل ، مهندس داود رجبی را به عنوان مدیر جدید این بانک معرفی و اظهار داشت: نامبرده تمامی مراحل گردش شغلی را در بانک به درستی طی طریق و با برنامه های مترقی در اختیار و همکاری بی بدیل مسئولان استانی و یاری کارکنان بانک کشاورزی به عنوان جهادگران واقعی عرصه اقتصاد خواهند توانست بیش از گذشته قدم های موثری در رشد و تعالی اقتصاد کشاورزی این خطه از ایران زمین بردارد.