:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آغاز بکار صنعت نمایشگاهی، موتور حرکت اقتصاد جهانی

در حالی که پیش از این به سبب شیوع بیماری کرونا بسیاری از صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی تعطیل شدند، اما به تدریج زمزمه‌هایی از آغاز به‌کار نمایشگاه‌ها در ایران و سایر کشورهای جهان به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۱۶۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
اقتصادگردان- نظر به اهمیت جایگاه گردشگری در توسعه ارزآوری غیرنفتی، ‌جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری چین ۲۰۲۰ شرکت کرده است که به تازگی در شهر گوانجو چین گشایش یافته است.

این نمایشگاه که به مدت سه روز دایر خواهد بود، بیش از هزار شرکت از ۴۰ کشور در آن حضور دارند، ‌یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در چین و اصلی‌ترین نمایشگاه گردشگری در جنوب این کشور به شمار می‌آید.

از دیگر سو از آنجایی که چین به عنوان قطب مهم صنعت نمایشگاهی در جهان به شمار می‌آید، ‌ در مقایسه با کشورهای دیگر به سبب تعلیق برگزاری نمایشگاه‌ها متحمل بیشترین خسارات شده است. با توجه به اینکه این کشور به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا به شمار می‌آید، هر گونه تحولات در صنعت نمایشگاهی آن، تاثیر فراوانی را بر صنعت نمایشگاهی سایر کشورها در جهان دارد.

آمارها نشان می‌دهد از آغاز شیوع بیماری کرونا در ۶ ماه گذشته در چین، صنعت نمایشگاهی دنیا متحمل۵.۲ تریلیون دلار خسارت مالی شده است.

«بهمن حسین‌زاده»، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران‌ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ و همه‌گیری آن خسارت شدیدی به همه بخش‌های اقتصادی جهان به ویژه بخش خدمات و صنعت نمایشگاهی وارد کرد.

وی افزود: همه سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی در این موضوع وحدت‌نظر دارند که نمایشگاه‌های بازرگانی اعم از تخصصی، اختصاصی و بین‌المللی مهمترین ابزار بازاریابی در جهان معاصر، به ویژه در شرایط رکود اقتصادی هستند و هیچ ابزار بازاریابی دیگری از لحاظ بازده و قدرت سودآوری با صنعت نمایشگاهی قابل رقابت نیست.

حسین‌زاده ‌تصریح کرد: این صنعت با صدها صنعت و حرفه دیگر پیوند دارد و برگزار نشدن نمایشگاه‌ها به همه این صنایع آسیب می‌رساند.

 وی افزود: بر اساس اعلام سازمان‌های جهانی مالکیت معنوی هر سال بالغ بر سه میلیون اختراع، اکتشاف یا نوآوری در دنیا صورت می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آنها به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد و باید برای معرفی آنها به مشتریان بازارسازی کرد.

حسین‌زاده گفت: تبلیغ از طریق ماهواره یا تلویزیون و رسانه‌های عادی نمی‌تواند تصویر دقیق قابل درکی از همه ویژگی‌های این کالاهای جدید به مخاطبان اصلی ارائه دهد. نمایشگاه‌ها در این موارد موثرترین ابزار معرفی تمام ویژگی‌های این کالاهای جدید به مشتریان هستند.

 وی افزود: تعطیلی نمایشگاه‌ها در ۸ ماهه اخیر بزرگترین خسارت را به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این کالاهای نو پدید وارد کرده است.

به موجب آخرین ارزیابی که توسط اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی به عمل آمده است تنها ظرف یک دوره  ۶ ماهه منتهی به ۲۰ ژوییه (تیر-مرداد) سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۹۶ میلیارد دلار قرارداد تجاری و صنعتی به خاطر لغو نمایشگاه‌ها توسط شرکت‌های صنعتی و تجاری که قصد مشارکت در نمایشگاه‌ها را داشته اند، منعقد نشده است.

وی افزود: طی همین مدت بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار به دارندگان سایت‌های نمایشگاهی جهان و حرفه‌های وابسته به آن (موسسات حمل و نقل، شرکت‌های هواپیمایی، صاحبان هتل‌ها، غرفه‌سازان و...) به سبب لغو نمایشگاه‌ها خسارت وارد شده است.

به گفته حسین‌زاده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ درآمد دارندگان سایت‌های نمایشگاهی جهان نسبت به ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۰ درصد کاهش یافته است. طی این مدت بیش از  یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از افراد شاغل در صنعت نمایشگاهی دنیا و مشاغل وابسته به آن شغل خود را از دست دادند و به خیل بیکاران پیوسته‌اند. تعطیلی نمایشگاه‌ها، مانع از تحقق دو سوم درآمدهای مورد انتظار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های نسبت به سال قبل شده است.

وی گفت: کشور ما به گفته کارشناسان بین‌المللی و براساس ارزشیابی‌های انجام شده یکی از پیشرفته‌ترین دارندگان صنعت نمایشگاهی در حوزه خاورمیانه و آفریقا به شمار می‌رود و آگاهی از اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال، شناسایی آخرین تحولات تکنولوژیکی، جذب سرمایه‌های خارجی، توسعه صنعت گردشگری و دستاوردهای متعدد دیگر، سبب شد که ظرف سه دهه اخیر همه استان‌های کشور به ایجاد سایت‌های نمایشگاهی در حد توان و امکانات خود اقدام کنند به گونه‌ای که اکنون کشور ما دارای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی است و در سال‌های قبل که روند برگزاری نمایشگاه‌ها عادی بود بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمایشگاه در سال توسط دارندگان این سایت‌ها برگزار می‌شد.

وی گفت: تعطیلی شتاب‌زده همه نمایشگاه‌های کشور از نیمه اول اسفند سال گذشته تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال به صنعت نمایشگاهی کشور خسارت وارد کرده و موجبات از دست رفتن چند هزار فرصت شغلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ فعال نمایشگاهی و ۴۵۰ شرکت غرفه‌ساز از تعطیلی نمایشگاه‌ها علاوه بر دارندگان سایت‌های نمایشگاهی متضرر شده‌اند که برای جبران زیان‌ آن‌ها مکاتبات و تماس‌های لازم انجام گرفته است.

حسین‌زاده گفت: اهمیت بازگشایی نمایشگاه‌ها در شرایط حساس فعلی که اقتصاد قریب به اتفاق کشورهای جهان با رکود کم‌سابقه مواجه شده است، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.