:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در حضور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست وزارت صمت

تفاهم‌نامه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته امضا شد

عصر دیروز (پنجشنبه) در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، رییس هیات‌ عامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت صمت و کشاورزی در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته و همچنین تضمین خرید، امضا شد.
کد خبر: ۱۶۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
اقتصادگردان- طبق اعلام شرکت ملی مس ایران، امضای این تفاهم‌نامه در راستای خودکفایی در زمینه تولید اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفاته مورد نیاز کشور، حمایت از تولید داخلی و قطع وابستگی به واردات را بر عهده خواهد گرفت. همچنین براساس این تفاهم‌نامه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در راستای تامین کود شیمیایی با کیفیت مورد نیاز کشاورزان، خرید تضمینی کود شیمیایی فسفاته تولیدی شرکت ملی مس را انجام خواهد داد.

ایجاد ارزش‌افزوده، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی پایدار، با تولید اسیدفسفریک و کودهای فسفاته

اردشیر سعدمحمدی- مدیرعامل شرکت ملی مس ایران- در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بیان اینکه شرکت مس ۲۵۰ میلیون یورو برای ایجاد کارخانه‌های تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته سرمایه‌گذاری خواهد کرد، گفت: در حال حاضر قیمت اسید فسفریک در دنیا ۶۵۰ دلار در تن و قیمت کودهای شیمیایی فسفاته نظیر DAP حدود  ۳۵۰ دلار در تن است؛ لذا با احداث کارخانه‌های مذکور ایجاد ارزش افزوده، کمک به تامین پایدار نیاز حدود ۱.۵ میلیون تنی کشاورزان به انواع کودهای شیمیایی که عمدتا از طریق واردات تامین می‌شد، جلوگیری از خروج صدها میلیون دلار ارز بابت واردات انواع کودهای شیمیایی و ایجاد اشتغال پایدار اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ضمن اشاره به اینکه برای تولید کود فسفاته مورد استفاده کشاورزان نیاز به تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک و همچنین خاک فسفات است، اظهار کرد: با توجه به تولید یک‌ میلیون و ۶۱۰ هزارتن اسیدسولفوریک در دو منطقه سرچشمه و خاتون‌آباد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و نیاز کشور برای تولید کودهای فسفاته به منظور استفاده در زراعت و کشاورزی این تفاهم‌نامه امضا شد تا بتوانیم در مرحله اول تبدیل اسید سولفوریک را به اسید فسفریک و در مرحله بعد تولید کود فسفاته را انجام دهیم.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری لازم برای کارخانه تولید اسید فسفریک ۱۰۰ میلیون یورو و میزان سرمایه‌گذاری در کارخانه تولید کودهای فسفاته SSP، TSP و DAP حدود ۱۵۰ میلیون یورو است. در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه  شرکت ملی مس برای تولید کود فسفاته سالانه نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خاک فسفات خواهد داشت، افزود: با تضمین وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین خاک و همچنین برنامه‌ریزی جهت توزیع کود، ما خواهیم توانست از واردات سالانه یک میلیون تن کودهای فسفاته به کشور جلوگیری کنیم و حتی برنامه برای صادرات مازاد کود هم داریم که از این طریق امیدواریم بتوانیم اتفاق بزرگی برای کشور رقم بزنیم.