:
كمينه:۱۴.۹۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

تسهیل صادرات تعاونی های فرش دستباف

یک فعال تعاونی با اشاره به ارزآوری بالای صنعت فرش ایران بر لزوم رفع مشکل تامین مواد اولیه و تسهیل صادرات تعاونی های فرش تاکید کرد.
کد خبر: ۱۶۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
اقتصادگردان- عبداله بهرامی اظهار کرد: فرش دستباف به لحاظ تامین مواد اولیه، نیروی کار، ارزآوری و اشتغال تنها کالای ایرانی است که اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق می کند. این کالا با وجود آنکه با فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث جهش تولید و اشتغالزایی تناسب دارد اما مغفول مانده و نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: فرش ایران همواره جزو کالاهای مهم و با ارزش صادراتی بوده و نباید جایگاه این هنر صنعت در جهان تنزل پیدا کند. طی چند سال گذشته صادرات فرش ایران کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درباره مشکلات پیش روی تعاونی های فرش گفت: تامین مواد اولیه و مورد نیاز یکی از مشکلات تعاونی های فرش دستباف است که انتظار می رود با حمایت مسئولان این مشکل برطرف شود.

بهرامی درعین حال بر ضرورت رفع مشکل تامین مواد اولیه بافندگان و تسهیل شرایط صادرات تعاونی های فرش تاکید کرد و گفت: ایران در بحث مواد اولیه بهترین پشم را دارد ولی چون امکان فراوری آن را در داخل نداریم به شکل خام از مبادی غیرقانونی صادر می شود و پس از فراوری با قیمت گزاف و به ارزش دلار مجددا به تولیدکننده فروخته می شود.

این فعال تعاونی با اشاره به واردات برخی از مواد اولیه تولید فرش اظهار کرد: صنعت فرش علاوه بر ارزآوری بالا، اشتغالزایی بسیاری خصوصا برای زنان زنان سرپرست خانوار داشته و در سبد درآمدی خانوارهای روستایی اثرگذار بوده است؛ از این رو نگاه به هنرصنعت فرش باید تغییر کند و حمایت از قالیبافان در قالب بهره مندی از مزایای بیمه های اجتماعی مدنظر قرار گیرد.