:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تصمیم مهم بازارساز برای مهار دلار؛ برداشتن سقف نیما، افزایش نرخ صرافی وآزاد کردن فروش سهمیه 2200 دلاری

کاهش قیمت دلار به دنبال 3 تصمیم بانک مرکزی ؛ برداشتن سقف نیما، افزایش نرخ صرافی و آزاد کردن سهمیه 2200 دلاری

فروش ارز سهمیه‌ای از سرگرفته شد به دنبال این سه اقدام بانک مرکزی، نرخ لحظه ای فروش دلار در سامانه سنا به 26411 تومان رسید . نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از صرافی ها شده و به 26 هزار و 60 تومان رسیده است. برپایه این قیمت دلار و افزایش نرخ اونس جهانی به 1969 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و مظنه مثقال طلای آبشده یا 17 عیار به 5 میلیون و 109 هزار، گرم 18 عیار 1 میلیون و 179 هزار، سکه جدید 12 میلیون و 690 هزار، سکه قدیم 11 میلیون و 900 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 550 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 710 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 975 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
اقتصاد گردان  – محسن شمشیری 
افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر از طریق سه تصمیم بانک مرکزی مهار شده، و  بانک مرکزی از صبح  سه شنبه 25 شهریور 99  با ۳ اقدام مهم شامل از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، برداشتن سقف قیمت در سامانه نیما و همچنین صرافی‌های بانکی(بازار متشکل ارزی)،‌ در تلاش است را بازار را تحت کنترل درآورد. با این اقدامات، بانک مرکزی با لغو ممنوعیت عرضه ارز سهمیه‌ای، حذف سقف قیمت در بازار نیما و نزدیک کردن قیمت ارز در صرافی ها و بازار متشکل ارزی مقدمات کاهش قیمت ارز را فراهم کرد.
این اقدامات باعث می شود که فاصله نرخ صرافی ها و بازار متشکل و نیما با نرخ بازار آزاد کاهش یابد و در نتیجه عرضه ارز بیشتر می شود و به دلیل کاهش فاصله  و همچنین تامین تقاضا، فشار روی قیمت ها کاهش یافته و نرخ دلار فعلا مهار می شود.   

به دنبال این سه اقدام بانک مرکزی، نرخ لحظه ای فروش دلار در سامانه سنا به 26411 تومان رسید و نرخ خرید آن 26311 تومان اعلام شده است. نرخ فروش یورو نیز 31360 و نرخ خرید یورو 31260 تومان معامله شد. این در حالیست که نرخ میانگین معاملات سنا در روز دوشنبه معادل 23575 تومان بوده است و به معنی افزایش نزدیک به 3 هزار تومانی نرخ دلار در صرافی ها و بازار متشکل و سنا است.  
اما نکته قابل توجه این است که در ساعت 11 صبح نرخ دلار در بازار آزاد کمتر از صرافی ها شده و به 26 هزار و 60 تومان رسیده است و درهم نیز 7170 تومان معامله می شود. حتی در برخی ساعات در حالی که صرافی ملی نرخ دلار را 26150 تومان اعلام کرده بود اما دلار آزاد 25900 تومان بوده است. 
برپایه این قیمت دلار و افزایش نرخ اونس جهانی به 1969 دلار، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و مظنه مثقال طلای آبشده یا 17 عیار به 5 میلیون و 109 هزار، گرم 18 عیار 1 میلیون و 179 هزار، سکه جدید 12 میلیون و 690 هزار، سکه قدیم 11 میلیون و 900 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 550 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 710 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 975 هزار تومان معامله شد. 
 
قیمت دلار در روزهای اخیر به دنبال رکوردشکنی‌های پیاپی بود. این در حالی بود که بازار ارز از مشتری واقعی تقریبا خالی شده و بیشتر افرادی نیز که به این بازار مراجعه می‌کردند به قصد فروش به چهارراه استانبول می‌رفتند. با این حال تحرکات سفته بازان در این بازار و در کانال‌های خود در فضای مجازی، ‌قیمت‌سازی را افزایش داده بود. به طوری که در ساعات پایانی نیز قیمت دلار در این کانال‌ها بالا و پایین می‌شد و بازار ارز نیز صبح  هر روز خود را با قیمت‌های شب گذشته این کانال‌ها آغاز می‌کرد.
در این میان بانک مرکزی نیز اقدامات متنوعی انجام داد و در آخرین گام نیز ۳ اقدام مهم در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات باعث شده تا رشد قیمت دلار در بازار متوقف شود و روند قیمت نیز نزولی باشد. این ۳ تصمیم بانک مرکزی که ترمز رشد قیمت دلار را کشید، ‌شامل از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، برداشتن سقف قیمت دلار در سامانه نیما و همچنین صرافی‌های بانکی بود.
بانک مرکزی از ابتدای روز با برداشتن سقف قیمت در نیما و صرافی‌های بانکی نرخ دلار را کاهش داد.  قیمت در بازار و معاملات پشت خطی دچار شوک شد. طوری که قیمت دلار بازار از کانال ۲۷ به کانال ۲۶ عقب‌نشینی کرد و در ساعت 6 عصر به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در بازار آزاد رسید.با این اقدام بانک مرکزی، ‌فاصله قیمت بین بازار آزاد و صرافی‌ها کاهش پیدا کرد و تلاش شد تا امکان نوسان‌گیری دلالان از این بازار به حداقل برسد.
در واقع بانک مرکزی ابتدا ممنوعیت عرضه ۲۲۰۰ دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشت، سپس سقف قیمت در بازار نیما را حذف کرد تا قیمت از ملاقات عرضه و تقاضا به دست آید و دست‌آخر قیمت صرافی ملی که نماد بازار متشکل است را با بیش از سه هزار تومان افزایش به قیمت بازار نزدیک کرد.
فعالان بازار ارز می گویند با ورود جدی بازارساز به بازار و اعمال برخی سیاست‌های ارزی روند صعودی قیمت ارز متوقف و سیر نزولی قیمت دلار و سکه آغاز شد نرخ دلار و سکه که درحال ثبت رکوردهای جدید در بازار بودند تغییر مسیر داده و وارد مدار نزولی شده اند.
کاهش قیمت ارز و طلا درحالی در بازار آغاز شده که قیمت دلار در بازار آزاد تا 27 هزار و 100 تومان و سکه طرح جدید نیز تا 13 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته بود. اما با ورود جدی بازارساز به بازار و اعمال برخی سیاست های ارزی کاهش قیمت ها در بازار آغاز شده است. دلار از 27 هزار و 100 تومان به 26 هزار و 600 تومان و قیمت سکه نیز از 13 میلیون و 200 هزار تومان به 12 میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته است.
صرافی ها می گویند: بانک مرکزی اختلاف قیمت ها در بازار آزاد و رسمی را کاهش داد و با افزایش عرضه مانع رشد بیشتر قیمت ارز شد؛ برخی از بازاری ها البته معتقدند هرچند بانک مرکزی باید مدیریت عرضه و تقاضا را داشته باشد ولی اگر دخالت دستوری در بازار انجام نشود قطعاً بازار راهش را پیدا می کند.
بانک مرکزی در ابتدای روز عرضه را افزایش داد تا در کنار برداشتن سقف قیمتی،‌ بازار آزاد بتواند به قیمت تعادلی برسد.روند کاهشی قیمت دلار در بازار ادامه دارد و قیمت دلار فردایی نیز با کاهش همراه شده است.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز افزایش و ۱۱ واحد پولی کاهش یافت. نرخ سایر ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار آمریکا برای روز (۲۵ شهریور) بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۳ هزار و ۹۸۳ ریال و هر یورو نیز ۴۹ هزار و ۹۲۱ ریال اعلام شد
به گفته فعالان بازار، بانک مرکزی همچنین  سقف قیمت در نیما و بازار متشکل را برداشت و همین امر باعث شد تا فضای بازار ارز آرام شود ضمن اینکه با این سیاست عرضه و تقاضاست که قیمت ها را تعیین خواهد کرد.  افزایش اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی باعث تشکیل صف های طولانی برای خرید ارز از صرافی‌ها و فروش در بازار‌‌ آزاد شده بود و درنهایت واکنش بانک مرکزی را به همراه داشت و موجب توقف فروش ارز سهمیه‌ای به هر کارت ملی شد.
بانک مرکزی توقف موقتی عرضه ارز سهمیه ای را لغو کرد؛ بنابراین با تصمیم بانک مرکزی ممنوعیت عرضه 2200 دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشته شد.همچنین بانک مرکزی برای کاهش اختلاف دلار آزاد و رسمی، قیمت ها در صرافی ها و بازار متشکل ارزی را به بازار آزاد نزدیک کرد و همین امر باعث عقب نشینی قیمت ارز شد.
فروشنده های طلا و ارز در بازار زیاد شده اند ضمن اینکه ریزش قیمت‌ها با سرعت در تابلوی صرافی ها و سکه فروش ها محسوس است. افزایش شدید قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل؛ فروش ارز سهمیه‌ای از سرگرفته شد
همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، بازارساز قیمت ارز در بازار متشکل ارزی و صرافی ها را افزایش داد تا اختلاف دلار در بازار آزاد و رسمی کاهش یابد.مسیر صعودی قیمت ارز درحالی همچنان در بازار ارز طی می شود که قیمت دلار ساعتی قبل از کانال 27 هزار تومان هم عبور کرد و باعث شد تا دلار سقف جدید قیمتی را به ثبت برساند. هرچند دلار خیلی در این کانال دوام نداشت و با ورود جدی بازارساز قیمت دلار با کاهش همراه شد و به کانال 26 هزار تومان بازگشت.
همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، بازارساز نیز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی را افزایش داد.صرافی های بانکی بخصوص صرافی ملی که پیش از این قیمت اسکناس دلار و یورو را برای خرید و فروش در سایت های خود درج می کردند از ساعتی قبل با اعمال تغییراتی نرخ ارز در بازار متشکل ارزی ایران را نمایش میدهند.
تغییر مهمتر اما در قیمت هایی است که هم اکنون صرافی ها با عنوان قیمت خرید و فروش ارز (دلار و یورو) اعلام می کنند؛ برهمین اساس قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش 3 هزار و 160 تومانی 26 هزار و 750 تومان و قیمت خرید دلار نیز 26 هزار و 700 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش 3 هزار و 860 تومانی معادل 31 هزار و 650 تومان و قیمت خرید یورو 31 هزار و 600 تومان تعیین شده است.
نکته مهم دیگر این است که با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.
در حالی که سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال‌رزرو نرخ بهره را در اجلاس پیش‌روی خود همچنان پایین نگاه دارد، دلار تضعیف شده و قیمت طلا جهش کرد.
قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، در معاملات جهش کرد و به 1959 دلار رسید. این شاخص صبح سه‌شنبه رشد کرد و به 1962 دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا ۱.۱ درصد جهش کرد و به ۱۹۶۹ دلار رسید. این شاخص و به 1974 دلار رسید.  رشد قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که دلار تحت فشار قرار گرفته بود. استیون منوچین تاکید کرد که دولت امریکا به دنبال یک بسته کمک مالی جدید است. این اظهارات عامل دیگری برای تضعیف دلار شد.