:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

کارنامه درخشان عملکرد یک ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در یک سال گذشته علاوه بر ثبت کارنامه‌ای موفق در شاخص‌های عملکردي، در حوزه بانكداري الكترونيكي نيز محصولات مختلفي را عرضه كرده است.
کد خبر: ۱۶۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک نخستین و بزرگترين بانک قرض‌الحسنه کشور است كه در سال ۱۳۸۶ با سرمايه اوليه ۱۵هزار ميليارد ريال آغاز به فعاليت كرد و اقدامات مهم و موثري در راستاي اعطاي وام‌هاي قرض‌الحسنه و ترويج بانكداري اسلامي را در دستور كار خود قرار داد. انتخاب بانك قرض‌الحسنه مهر ايران به عنوان سومين بانك برتر جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ از سوي نشريه بنكر افتخارات اين بانك است. از اهم فعاليت‌هاي اين بانك مي‌توان به ارائه خدمت جهت انجام مسئوليت‌هاي اجتماعي در حوزه‌هايي چون اشتغال، معيشت، ازدواج، درمان، حمايت از مددجويان اجتماعي و سازمان‌هاي حمايتي اشاره كرد. در ادامه بخشي از عملكرد بانك مهر را از ۱/۶/۹۸ تا ۱/۶/۹۹ بررسي خواهيم كرد.

میزان افزایش منابع بانک مهر ایران در این بازه يک ساله، ۱۵۱هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به سال قبل ۷۳درصد رشد را تجربه کرده است. اين بانك همچنين توانسته ۲ميليون و ۵۱۱هزار فقره معادل ۲۷۲هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت كند و موفق به جذب يك ميليون و ۹۰۰هزار مشتري جديد شد.

همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سه بخش بانکداری الکترونیک، حمايت از اشتغال، كارآفريني و كالاي ايراني و همچنين مسئوليت‌هاي اجتماعي به فعاليت پرداخته و در اين حوزه‌ها به هم‌وطنان زيادي خدمت‌رساني كرده كه برخي از مهم‌ترين اين موارد را در ادامه شرح مي‌دهيم.

 

اجرای برنامه های بانکداری هوشمند

بانک‌ها همواره نقشی غیر قابل انکار و اساسی در اقتصاد هر کشور دارند. در عصر حاضر و با توجه به پیشرفت تکنولوژي و دسترسي آسان بسياري از افراد به اينترنت و... يكي از اقداماتي كه مي‌تواند به جذب بيشتر مشتريان و جلب رضايت آن‌ها كمك كند، توسعه بانكداري ديجيتال و همچنين محقق شدن بانكداري هوشمند است كه بانك مهر ايران بيش از دو سال است در اين راستا گام برمي‌دارد. شيوع كرونا نيز يكي از عواملي بود كه لزوم توسعه بانكداري هوشمند را تشديد كرد. از جمله فعاليت‌هاي اين بانك براي تحقق بانكداري هوشمند مي‌توان امكان افتتاح حساب آنلاين، درخواست تسهيلات به‌صورت آنلاين و احراز هويت غيرحضوري را برشمرد.

 

ارائه خدمات مختلف بر بستر همراه بانک

یکی از اقدامات بانک مهر ایران برای اجراي بانکداري هوشمند، افتتاح حساب آنلاين است. در اين طرح افراد قادر هستند با نصب برنامه مهريران و تکميل اطلاعات خواسته‌ شده، بدون مراجعه به شعب اقدام به افتتاح حساب كنند و كارت بانكي نيز براي فرد ارسال خواهد شد. اين موضوع از مراجعه فرد به شعبه بانك جلوگيري مي‌كند و در وقت مشتريان نيز صرفه‌جويي خواهد كرد.

از دیگر اقدامات این بانک جهت تحقق بانکداری هوشمند، پرداخت تسهیلات به صورت آنلاين است که به مشتريان اين امکان را مي‌دهد تا از طريق وب‌سايت بانك، فرآيند دريافت تسهيلات را پيش ببرند. اين اقدام به‌زودي بر بستر همراه‌بانك نيز در دسترس مشتريان قرار خواهد گرفت. همچنين اين بانك براي نخستين بار جهت رفاه حال مردم عزيز امكان احراز هويت غيرحضوري سجام را در كمتر از ۱۰ دقيقه و با استفاده از همراه بانك خود ميسر كرده، به‌طوري كه ديگر نيازي نيست تا افراد براي احراز هويت سجام به دفاتر پيشخوان مراجعه كنند.

 

برنامه‌های اصلاح ساختار و دیجیتالی کردن عمليات اجرايي بانک

همچنین بانک مهر ایران برنامه‌هایی را جهت اصلاح ساختار و ديجيتالي کردن عمليات اجرايي بانک انجام داد. برنامه‌هاي بانک جهت تحقق اين هدف شامل مواردي چون راه‌اندازي سامانه مديريت يكپارچه عمليات اجرايي ديجيتال بانك، ديجيتالي كردن اسناد، آرشيو الكترونيكي اسناد و حذف بايگاني فيزيكي در شعب، اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هويت بيومتريك، ثبت امضاي مشتريان به صورت الكترونيك، داشبورد ارزيابي عملكرد شعب و.. است. از مزاياي اين اقدامات مي‌توان به حذف كامل كاغذ از چرخه عمليات بانكي و در نتيجه آن كاهش هزينه‌ها، افزايش سرعت خدمت‌رساني به مشتريان به وسيله حذف فرم‌هاي كاغذي، افزايش امنيت اطلاعات، صرفه‌جويي در حجم و فضاي بايگاني و در دسترس بودن لحظه‌اي اسناد مشتري اشاره كرد.

 

مهمترین اقدامات بانک قرض الحسنه مهرایران در حوزه کارآفرینی و حمايت از کالاي ايراني

اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و کارآفريني از ديگر مواردي است که توجه ويژه بانک مهر ايران را به خود معطوف كرده و اين بانك گام‌هايي در راستاي توسعه اين موارد برداشته است. بانك مهر ايران تلاش كرده تا با يك برنامه‌ريزي منسجم رويكرد خود را در حوزه اعطاي تسهيلات تغيير دهد؛ به اين صورت كه از پرداخت تسهيلات در حوزه معيشت به ارائه تسهيلات در حوزه اشتغال، كارآفريني و حمايت از كالاي ايراني روي بياورد.

هدف بانک مهر از این اقدامات ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق محروم کشور است و این امر توانسته توجه نهادهاي حمايتي مثل کميته امداد، بنياد برکت، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و سازمان بهزيستي را به خود جلب كند. اين بانك در قالب چهار تفاهم‌نامه، ۱۹۶هزار فقره تسهيلات به ارزش بيش از ۲۰هزار ميليارد ريال پرداخت كرده است.

 

اجرای طرح حمایت از کالا و خدمات ایرانی

یکی از طرح‌هایی که بانک مهر در آن فعاليت دارد، حمايت از کالا و خدمات ايراني است كه بر اساس آن تفاهم‌نامه‌اي جهت حمايت از توليد كالاي ديجيتال، منسوجات، لوازم يدكي خودرو، صنايع دستي، فرش و مبلمان، ملزومات ساختمان، لوازم خانگي و... در حوزه كالا و همچنين تفاهم‌نامه‌هايي در حوزه خدمات درماني، پوشش بيمه‌اي، عوارض شهرداري، سفر و گردشگري، آموزش هنري و... منعقد كرده است.

 

افزایش قدرت خرید هموطنان با طرح کالا کارت

بانک مهر جهت حمایت از کالای ایرانی اقدام به راه اندازي طرح کالا کارت كرده است. بانك در اين طرح با عرضه‌كنندگان كالا و خدمات قراردادي منعقد مي‌كند كه در آن امكان خريد اقساطي كالا با استفاده از تسهيلات قرض‌الحسنه وجود دارد و هدف آن حمايت از توليد و اشتغال‌زايي و همچنين افزايش قدرت خريد مردم عزيز كشورمان است.

 

اقدامات صورت گرفته در حوزه های مسئولیت اجتماعی

یکی از افتخارات بانک مهر ایران طی اين يک سال، خدمت رساني در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي بوده و در اين راستا ۵۰۰هزار خانه روستايي را در مقابل حوادث و بلاياي طبيعي بيمه کرده است. اين اقدام در روستاهاي ۳استان كشور سيستان و بلوچستان، ايلام و خراسان شمالي صورت گرفت. در اين برنامه علاوه بر منازل مسكوني، اثاث منزل روستاييان هم تحت پوشش بيمه قرار گرفته‌است.

 

ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی برای سیل زدگان

یکی دیگر از اقدامات بانک مهر ایران در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي، ساخت ۱۰۰باب واحد مسکوني براي سيل‌زدگان استان‌هاي لرستان، گلستان و خوزستان است که اين واحدها به خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) تحويل داده شد. از اين ۱۰۰ باب ۳۰ واحد در گلستان، ۳۰واحد خوزستان و ۴۰واحد نيز در لرستان ساخته شد. براي اين امر ۲۰ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده شد.