:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

مصاحبه با مدير بازرسي و پاسخگويي به شكايات بانك صنعت و معدن در خصوص سامانه گزارش های مردمی مبارزه با فساد (سوت زنی)

شناسایی زمینه‌ها و بسترهای فسادساز در کشور و ضرورت مبارزه همه‌جانبه با این پدیده مذموم از جمله مهمترین موضوعاتی است كه اخيراً مورد توجه ويژه قرار گرفته است؛ البته بهتر آن است این جديت در پیشگیری از فساد باشد تا مبارزه با آن زيرا اثربخش تر و مؤثرتر است.
کد خبر: ۱۶۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
اقتصادگردان- شناسایی زمینه‌ها و بسترهای فسادساز در کشور و ضرورت مبارزه همه‌جانبه با این پدیده مذموم از جمله مهمترین موضوعاتی است كه اخيراً مورد توجه ويژه قرار گرفته است؛ البته بهتر آن است این جديت در پیشگیری از فساد باشد تا مبارزه با آن زيرا اثربخش تر و مؤثرتر است. از طرفي مبارزه با فساد باید در چارچوب قانون و از راه‌های قانونی صورت بگیرد، در این زمینه نیز باید سیستم تنبیه و تشویق در کشور وجود داشته باشد؛ تنبیه برای کسانی که تخلف انجام می‌دهند و تشویق برای کسانی که فسادهای اقتصادی را افشا و با آن مبارزه می‌کنند. در همين زمينه روابط عمومي بانك صنعت و معدن با محمد اميني مدير بازرسي و پاسخگويي به شكايات اين بانك به گفتگو نشسته است كه در ادامه مي آيد؛

1- سامانه گزارش های مردمی مبارزه با فساد (سوت زنی) چيست ؟
سامانه گزارشهای مردمی مبارزه با فساد به نشانی www.mefa.gov.ir يا همان سامانه سوت زني؛ سامانه اي است كه براي دريافت و بررسي گزارشهاي مردمي از موارد فساد و سوء جريان در سطح وزارت امور اقتصادي و دارائي و شركتها و سازمانهاي تابعه از جمله بانك صنعت و معدن ايجاد شده است.

2- چه موضوعاتي قابل طرح در اين سامانه است و چه كساني مي توانند به اين سامانه گزارش بدهند؟
كليه مصاديق فساد كه بنا بر تعريف عبارت است از هر گونه فعل یا ترك فعلی که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی و یا سازمانی که عمداً و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری با نقض قوانین و مقررات انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد نماید نظیر ارتشا، اختلاس، تبانی، سوءاستفاده از مقام یا موقعیت یا اختیارات اداری، سیاسی، امکانات یا اطلاعات، دریافت و پرداختهای غیرقانونی از منابع عمومی و انحراف از این منابع به سمت تخصیصهای غیرقانونی، جعل، تخریب یا اختفای اسناد و سوابق اداری و مالی و غیره در اين سامانه قابل طرح است و همه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمانهای مردم نهاد (سمن ها) مي توانند به صورت خود اظهاری به درج گزارش در اين سامانه اقدام نمایند.

3- فرآیند رسیدگی به گزارشات در اين سامانه به چه صورت مي باشد؟
در ابتدا گزارش دهندگان ، گزارش ها و اطلاعات مربوط به سوء جریانات و فساد را بر طبق فرآیند پیش بینی شده در سامانه درج می نمایند.
مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت امور اقتصادی و دارایی، اين گزارشها را بررسی و با مصادیق فساد یا سوء جریان تطبيق مي دهد. در صورت تطابق گزارش ها با مصادیق فساد، موضوع را ظرف یک روز کاری از طریق سامانه با کد رهگیری به گزارش دهنده اطلاع رسانی می نماید و ظرف مدت حداکثر سه روز کاری از طریق سامانه به بالاترین مقام دستگاه ذیربط ارجاع و اطلاع رسانی می گردد.
دستگاه های مشمول موظفند ضمن تشکیل هسته ویژه رسیدگی نسبت به بررسی و رسیدگی مستقل به موضوع و تهیه گزارش در خصوص پرونده های ارجاعی اقدام نمایند.

4- حداكثر زمان رسيدگي به گزارشهاي واصله چقدر است؟
دستگاه دریافت کننده گزارش با موضوع فساد موظف است نسبت به بررسی گزارش به صورت ویژه و ثبت نتیجه آن در سامانه حداکثر ظرف 10 روز کاری اقدام نماید. چنانچه جهت پاسخگویی نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشند می بایست مراتب را جهت کسب مجوز با ذکر دلایل در سامانه به مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادي و دارائي اعلام نمایند.
در صورت عدم رعایت مدت زمان پاسخگویی تعیین شده مراتب از سوی مرکز بازرسی ، به هسته ویژه رسیدگی یا هیات ویژه مرکزی رسیدگی جهت بررسی مجدد ارجاع می شود.

5- آيا امكان بررسي مجدد در صورت عدم اقناع از پاسخ ارسالي وجود دارد؟
مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادي و دارائي، در صورت عدم اقناع از نتیجه رسیدگی و پاسخ ارسالی توسط دستگاه ذیربط، جهت بررسی تکمیلی مجددا موضوع را به دستگاه رسیدگی کننده عودت و یا از طریق هسته ویژه رسیدگی یا هیات ویژه مرکزی، موضوع را به طور مستقل بررسی و رسیدگی و گزارش تهیه می نماید.

6- در صورت تطبيق يا عدم تطبيق گزارش هاي مردمي در هر مورد مركز بازرسي نهايتاً چه اقدامي را در دستور كار قرار مي دهد؟
چنانچه گزارش های واصله در سامانه گزارش های مردمی مبارزه با فساد، هیچگونه تطابق با مصادیق فساد در فرآیند های رسیدگی را نداشته باشد پرونده با اطلاع رسانی به گزارش دهنده مختومه می گردد. درصورت تشخیص فساد یا سوء جریان ، پرونده حسب مورد جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح قضایی یا هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه ذیربط تابعه ارجاع خواهد شد. چنانچه مراجع ذیصلاح رای برائت صادر نمایند، موضوع خاتمه یافته و مراتب به گزارش دهنده اعلام خواهد گردید.

7- آيا براي گزارش دهندگان فساد در صورت صحت گزارش پاداش يا مزايايي وجود خواهد داشت؟
چنانچه رای مراجع ذیصلاح مبنی بر محکومیت متخلف یا متخلفین باشد، مراتب با رعایت قوانین و مقررات موضوعه از طریق مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادي و دارائي به فرد گزارش دهنده اطلاع رسانی می شود و اعمال پاداش طبق "دستورالعمل حمایت و تشویق گزارش دهندگان فساد در وزارت امور اقتصادی و دارایی" صورت خواهد پذیرفت.

8- اگر گزارشي مغرضانه و به عمد خلاف واقع ارسال شود، آيا برخوردي صورت خواهد گرفت؟
هرگونه گزارش خلاف واقع و نیز ارائه اسناد و مدارك غیر واقعی که موجب تضییع حقوق قانونی دولت یا شخص ثالث گردد به استناد ماده (24) قانون ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد (مصوب 90/02/29) و سایر قوانین موضوعه، جرم محسوب و قابل پیگرد است .

9- در راستاي اجراي اين دستورالعمل چه اقداماتي در بانك صنعت و معدن انجام شده است؟
در اين راستا در اولين مرحله با تدوين دستورالعمل داخلي وظايف واحدهاي ذيربط براي اجراي دستورالعمل مشخص شد. همچنين با صدور احكام جداگانه توسط مدير عامل محترم بانك اعضاي هيئت ویژه رسیدگی تعيين شده اند.