:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

اختتامیه ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو برگزار شد

جلسه اختتامیه ارزیابی‌های خدمات پس از فروش صنعت خودرو مربوط به دوره ارزیابی سال ۱۳۹۸ که به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اواسط تابستان امسال ادامه پیدا کرده بود، با حضور مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت صمت برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
اقتصادگردان- فرآیند ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو همه ساله براساس الزامات آئین‌نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و دستورالعمل شرایط، ضوابط و ارزیابی خدمات پس از فروش صنعت خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اجرائی می‌گردد. طبق آخرین دوره این ارزیابی که با توجه به شیوع ویروس کرونا با تاخیراتی در اجرا همراه بود، در نیمه تابستان سال 1399 جمع بندی گردید.

بنابر گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در سال 1398، در این دوره تعداد ۴۸ شرکت عرضه‌کننده خودرو و تعداد ۲۳۸۵ نمایندگی مجاز زیرمجموعه آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج حاصل از این ارزیابی طی جلسه‌ای با حضور مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برگزار گردید.

در این جلسه ضمن تبیین نحوه اجرا و به‌روزآوری روش‌های ارزیابی، بکارگیری IT در اجرای ارزیابی‌ها و… نتایج ارزیابی‌های به عمل آمده در حوزه‌هایی همچون ستاد خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه کننده خودرو، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز تحت پوشش آن‌ها به همراه وضعیت رتبه‌بندی نهایی شرکت‌ها در دو دسته خودروهای سواری و سنگین تشریح گردید.

سهیل معمارباشی -مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های به عمل آمده در راستای تهیه و تکمیل گزارش مذکور، ابراز امیدواری کرد که با استمرار اجرای این ارزیابی‌ها و نوآوری در روش‌های مورد استفاده، در آینده نزدیک شاهد افزایش روز افزون کیفیت ارائه خدمات و نهایتاً ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش خودرو در کشور باشیم.

همچنین اشکان گلپایگانی- مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران- نیز در این جلسه ضمن ارائه توضیحات کامل از روند اجرای فعالیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای ارزیابی‌ها، در رابطه با اجرای شیوه‌های بازرسی ریموت در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ و بهره‌گیری از این روش‌ها در ارزیابی‌های خدمات پس از فروش و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای و تحقیقاتی شرکت ISQI در حوزه تست و بازرسی گزارشی ارائه نمود.

طبق اعلام این شرکت، براساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته، جدول رتبه‌بندی و رده‌بندی نهایی خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو سبک (دارای بیش از ۱۰ نمایندگی مجاز)مطابق جدول ذیل است:

براین اساس شرکت ایساکو (خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو)، بالاترین امتیاز خدمات پس از فروش را در بین تمامی شرکت‌های خودروساز اعم از تولیدکننده و عرضه کننده، به دست آورده است.

با توجه به شروع فعالیت شرکت KTL (متولی ارائه خدمات پس از فروش به محصولات برند هیوندایی شرکت کرمان‌موتور) در نیمه دوم سال1398 و عدم وجود اطلاعات مرتبط در نیمسال اول، این شرکت علیرغم مشارکت فعال در ارزیابی، مشمول رتبه‌بندی نگردیده است.

همچنین رتبه خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه کننده خودرو سبک (دارای کمتر از ۱۰ نمایندگی مجاز) نیز مطابق جدول به شرح زیر است:

 شرکت‌های ریگان خودرو و صنعت خودرو آذربایجان به دلیل عدم وجود اطلاعات در خصوص برخی از شاخص‌های ارزیابی، حائز رتبه و مشمول رده ‎بندی نگردیده‌اند.

علاوه براین رتبه خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سنگین نیز مطابق جدول زیر است:

 این شرکت‌ها به جهت عدم گستردگی شبکه خدمات متناسب با آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف‎‌کنندگان خودرو در رده‌بندی کلی قرار نگرفته‎‌اند.
شرکت رخش خودرو دیزل به دلیل عدم وجود اطلاعات در خصوص برخی از شاخص‌های ارزیابی، حائز رتبه و مشمول رده‎ بندی نگردیده است.