:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسی برنامه‌های وزارت نفت

زاکانی: در وزارت نفت اولویت‌ها به درستی دیده نشده است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با سیاست‌های غلط شاهد خسارت‌هایی بیش از صدها میلیارد دلار از حوزه صنعت نفت به کشور هستیم و اعتقاد داریم که باید کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌ها و وزارت نفت برای بررسی راهکارهایی عملیاتی برای حل مشکلات تشکیل شود.
کد خبر: ۱۶۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
اقتصادگردان- علیرضا زاکانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت بیان کرد:‌ ما باور داریم که ایران تحریم‌پذیر نیست و می‌توانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم و از تحریم‌ها در جهت آبادانی کشور بهره ببریم. بنده قصد دارم در سه سرفصل نکاتی را به آقای وزیر عرض کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: اول این‌که خسارات جدی به کشور وارد شده است که این خسارات بیش از صدها میلیارد دلار است و بخشی از آن به عدم نفع در قراردادها باز می‌گردد و بخشی دیگر از آن خسارات جدی است که به طور مستقیم از  حوزه صنعت نفت به کشور وارد شده است. یکی از خسارت‌های وارده در حوزه قراردادهای نفتی و گازی نظیر توتال است. که بخشی از خسارت آن ناشی از عدم نفع کشور و برخی از آنها جریمه‌هایی است که به کشور تحمیل شده‌اند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از نظر ما در توسعه میادین مشترک کاهلی صورت گرفته است. در میدان گازی فرزاد اکنون عربستان سعودی یکه‌تازی می‌کند و در میدان پارس جنوبی در طی هفت سال مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار عدم نفع به کشور داشته‌ایم. تحقیر توان داخلی کشور و ترجیح به واگذاری برخی از شرکت‌ها به کشورهای خارجی تبعاتی را برای کشور داشته است. لغو سهمیه‌بندی کشور بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است. عدم تزریق ال پی جی به ظرفیت‌های عمومی کشور حداقل ۱.۲ میلیارد دلار به کشور ضربه زده است.

زاکانی در ادامه تاکید کرد: تنوع در حوزه سوختی کشور نظیر سی ان جی و ال پی جی و احداث پالایشگاه‌ها و به ویژه پتروپالایشگاه‌ها نیاز به اهتمام ویژه‌ای دارد. عدم دقت به ظرفیت‌های داخلی کشور خسارات جدی به کشور وارد کرده‌اند. برخی از قراردادهایی که اخیرا بسته شده است برای کشور منفعتی ندارد. هنوز فاز چهار ستاره خلیج فارس تحویل داده نشده است. انتقال خط لوله گاز به عمان و روابط دیپلماسی در حوزه انرژی از مطالباتی است که می‌تواند به کشور کمک کند. به اعتقاد مجموعه مرکز پژوهش‌ها اولویت‌بندی در وزارت نفت مورد توجه نیست. انحصار در نحوه فروش نفت مشکل جدی است به زبان گفته می‌شود اما در عمل از پیشنهادات استقبال نمی‌شود. جلوگیری از قاچاق سازمان‌ یافته نفت خام از دیگر مطالباتی است که باید دنبال شود. جلوگیری از فعال شدن بخش داخلی برای تعمیر ماشین‌های دوار کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در پایان افزود: در حوزه تولید پتروشیمی عمده توان تولید در بخش متانول سرمایه‌ گذاری شده است و کمتر به بخش پروپولین توجه داشته‌ایم، در حالی که در جهان ۱۲ درصد به متانول و هفت درصد به پروپولین توجه می‌شود. با توجه به حساسیت حوزه صنعت نفت ما پیشنهاد می‌کنیم تا کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی، نمایندگان وزارت نفت و مرکز پژوهش‌ها تشکیل شده و به صورت کارشناسی ابعاد مسائل موجود و پیشنهاد عملی را بررسی کنند.