:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد:

اولویت تأمین ارز کود و سم محصولات کشاورزی، تغییر نرخ عرضه ذخایر روغن استراتژیک

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه ذخایر روغن استراتژیک کشور را اصلاح کرد تا بخش خصوصی در این حوزه انگیزه های لازم را برای تامین مستقیم نهاده های مورد نیاز خود داشته باشد، گفت: در جلسه اخیر مصوب شد که با توجه به تاثیر نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم بر محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی، بانک مرکزی تامین ارز نهاده های پایه مانند کود و سم را با اولویت ویژه انجام دهد.
کد خبر: ۱۶۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
اقتصادگردان- محمدرضا کلامی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار و در مورد عرضه روغن ذخایر استراتژیک اظهار کرد: نرخ عرضه روغن آفتاب ۵۵۰۰ تومان و روغن سویا و روغن پالم نیز ۵۱۰۰ تومان مصوب شد.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی خود باید وظیفه تامین مواد اولیه اش را انجام دهد، اظهار کرد: دولتی کردن اقتصاد به صلاح کشور نیست و ما فقط در حد ذخایر استراتژیک وظیفه و تکلیف داریم.

تکلیف بانک مرکزی برای تامین ارز دانه های روغنی و کنجاله سویا

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص دیگر مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار نیز گفت: در خصوص تامین ارز دانه های روغنی و کنجاله سویا مقرر شد که بانک مرکزی تامین ارز را انجام دهد. همچنین  با توجه به تکالیف نیروی انتظامی، دادستانی ها و سایر دستگاه های نظارتی به خصوص نیروهای مرزبانی و نیروهای مستقر در نقاط مواصلاتی کشور مقرر شد کسانی که در مسیر حمل و نقل نهاده های دامی با اختلاط شن و ماسه سعی در تقلب در تناژ این کالاها دارند و سبب ضرر به دامدار و غیرکیفی شدن محصول می شوند، به شدت مورد برخورد قرار بگیرند. در این راستا اتاق های تعاون، بازرگانی و تشکل های تولیدی و توزیعی مکلف شدند تا گزارش های خود را به دادستانی، سازمان حمایت، نیروی انتظامی و دبیرخانه تنظیم بازار منعکس کنند.

وی افزود: در خصوص هزینه های نقل و انتقال ارز نیز مقرر شد کمیته تخصیص ارز وزارت صمت برای ریال عمان و سایر ارزها پیش بینی های لازم را انجام دهد تا کالاهای مورد نیاز بدون مشکل تامین شود.

ورود تجار همسایه به کف بازار استان‌ها

این مقام مسئول در خصوص سایر مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور نیز گفت: با توجه به دریافت اخباری مبنی بر ورود تجار کشورهای همسایه به کف بازار استان‌های ما برای خرید محصولات کشاورزی سیب و پرتقال به قیمت سردرخت و صادرات این محصولات به نام خود، اتاق‌های بازرگانی و تعاون مکلف شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی راهکار قانونی برای تأمین حداکثر سود صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را به کارگروه تنظیم بازار ارایه دهند.

وی افزود: برای اینکه مقادیر افزایش صادرات در قالب نرخ ارز تأثیرگذار در بازار منجر به بالا رفتن قیمت این محصولات برای مصرف کننده نشود، کارگروهی مکلف به رصد و پایش موضوع شد. همچنین برای حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده و فعال اقتصادی به وضع عوارض صادراتی نیز در صورت لزوم توجه خواهد شد.

افزایش ۱۵ درصدی تولید پرتقال

کلامی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه طرح ذخیره سازی سیب و پرتقال را هر ساله با دو هدف اصلی انجام می‌دهیم که حمایت از تولید کننده در فصل برداشت یکی از این اهداف است، گفت: وقتی دولت به عنوان یک عامل کمی به بازار ورود می‌کند و خرید انجام می‌دهد، قاعدتا افزایش تقاضا محسوب می‌شود و با افزایش قیمت سر درخت برای باغدار سودمند خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار ارایه کرد، خوشبختانه در تولید پرتقال در سال جاری حدود ۱۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت، اظهار کرد: امسال در زمینه انواع پرتقال ناول، والنسیا، خونی و سایر اقلام حدود سه میلیون و ۴۷۱ هزار تن تولید می‌شود که نسبت به سه میلیون تن پارسال تقریبا ۱۵ درصد رشد خواهد داشت. همچنین در تولید سیب نیز حدود یک درصد نسبت به سال گذشته رشد خواهیم داشت که امیدواریم با این رشد تولید، بازار نیز متعادل شود.