:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نشانه سکته عرضه مسکن در 1400

تورم 50 درصدی مسکن در 5 ماه / صدور پروانه ساختمانی در تهران طی 5 ماهه نخست سال 39 درصد افت کرد

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از کاهش 39 درصدی صدور پروانه ساختمانی در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داد.
کد خبر: ۱۵۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
اقتصاد گردان - آنگونه که آمارهای منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، در سال 98 تعداد پروانه‌های صادره برای ساخت واحدهای مسکونی نسبت به سال 97 حدود 13.5 درصد رشد منفی داشته است و از 63 هزار و 507 فقره پروانه صادره در سال 97، به 54 هزار و 910 فقره پروانه صادره در سال 98 رسیده است. با توجه به افت 39 درصد صدور پروانه‌های صادره در 5 ماهه نخست سال جاری، به نظر می‌رسد که امسال رکورد تازه‌ای در افت تعداد پروانه‌های صادره برای ساخت وساز بر جای باقی بماند. مساله‌ای که نشان از کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز و به ویژه ساخت و ساز واحدهای مسکونی دارد. از همین رو، در سال‌های آینده بازار مسکن با کمبود عرضه مواجه خواهد شد. چه آنکه بر اساس برآوردها کشور نیازمند ساخت سالانه 900 هزار واحد مسکونی است که سهم تهران با توجه به تراکم جمعیتی بالا دست‌کم 200 هزار واحد مسکونی است اما همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در سال 97 صرفا 63 هزار فقره و در سال 98 حدود 55 هزار فقره پروانه ساختمانی برای ساخت واحد مسکونی صادر شده است. بی گمان، اگر در سال جاری، به دلیل کرونا و تحریم‌ها، شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌های مسکن نبودیم و این بازار روال طبیعی خود را طی می‌کرد، امسال نیز شاهد کمبود واقعی عرضه مسکن به بازار می‌بودیم. حال آنکه کمبودهای عرضه در بازار کنونی مسکن ناشی از امتناع مالکان واحدهای مسکونی فعلی از عرضه ملک خود به بازار مسکن است با هدف جلوگیری از زیان احتمالی در روند صعودی قیمت‌ها.

   افت 39 درصدی صدور پروانه ساخت

حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با تشریح آمار صدور پروانه در پنج ماه نخست امسال گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال، ۲ هزار و ۸۸۲ مورد پروانه ساختمانی صادرشده که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۴ هزار و ۷ مورد بوده است. به گزارش ایلنا، وی افزود: از لحاظ متراژ ساخت‌وساز در پنج ماه اول امسال، مجوز ساخت حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمربع صادر گردیده است؛ این در حالی است که سال گذشته مجوز ساخت حدود ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار مترمربع صادرشده بود که شاهد کاهش ۲۱ درصدی ساخت‌وساز از لحاظ متراژ نیز هستیم. سلیمی گفت: از تعداد پروانه‌های صادره در ۵ ماه نخست امسال، ۲۶۵۵ مورد در پهنه R (مسکونی) ۱۷۱ مورد در پهنه M (مختلط تجاری، اداری و مسکونی) و ۵۶ مورد در پهنه S (کار و فعالیت) قرار دارند. وی افزود: از مجموع پروانه‌های صادرشده در سال گذشته نیز ۳۷۲۰ مورد در پهنه مسکونی، ۲۲۹ مورد در پهنه مختلط و ۵۶ مورد در پهنه کار و فعالیت جای گرفته‌اند. مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با اشاره به فراوانی صدور پروانه در ۲۲ منطقه گفت: در پنج ماه نخست سال ۹۹ بیشترین فراوانی صدور پروانه در منطقه ۱۵ با ۳۵۲ مورد، منطقه ۴ با ۲۴۳ مورد و منطقه ۱۴ با ۲۲۱مورد رقم خورد؛ کمترین میزان صدور پروانه هم به ترتیب در منطقه ۹ با ۴۱مورد، منطقه ۶ با ۷۴ مورد و منطقه ۳ با ۸۰ مورد اتفاق افتاد.  سلیمی بیان کرد: در پنج ماه اول سال ۹۸ نیز بیشترین تعداد پروانه با ۳۷۶ مورد در منطقه ۴، ۳۳۶ مورد در منطقه ۱۵ و ۲۷۴ مورد در منطقه ۱۴ صادرشده بود، همچنین منطقه ۶ با ۶۱ مورد، منطقه ۱۲ با ۸۹ مورد و منطقه ۱۹ با ۹۳ مورد کمترین میزان صدور پروانه در پنج ماه نخست سال گذشته را ثبت کردند. مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در خصوص فراوانی متراژ ساخت‌وساز در مناطق ۲۲گانه نیز گفت: در ۵ ماه نخست سال مناطق۵، ۴ و ۱۵ مجوز بیشترین متراژ ساخت‌وساز را داشته و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۶ مجوز کمترین متراژ ساخت‌وساز را گرفته‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مناطق ۴، ۱ و ۱۵ بیشترین و مناطق ۹، ۱۹ و ۱۶ کمترین مجوز ساخت‌وساز را دریافت کرده‌اند.  براساس گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران سلیمی تأکید کرد: آمار ارایه‌شده با توجه به تنوع و تعداد املاک واقع در محدوده جغرافیایی مناطق ۲۲گانه بوده و ملاک برتری و ارزشیابی مناطق ۲۲ گانه در صدور پروانه نیست.

   تورم 50 درصدی مسکن در 5 ماه

 متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در پایان اسفند سال گذشته به 15 میلیون و 628 هزار تومان گزارش شده و مرداد سال جاری این شاخص به 23 میلیون و 110 هزار تومان بالغ شده است که حاکی از رشد 47.9 درصدی قیمت مسکن طی 5 ماهه نخست سال جاری دارد. همزمان، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این مدت، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 19.05 میلیون تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 49.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در 5 ماهه نخست سال 99 به حدود 46 هزار و 500 فقره بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 56.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.  به گفته کارشناسان، رشد نقدینگی، افزایش چشم‌انداز تورمی و همچنین تحولات در بازارهای موازی از جمله مهم‌ترین دلایل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن به شمار می‌رود.  به گزارش «تعادل» رصد تحولات ماهانه بازار مسکن نشان می‌دهد که واگرایی میان حجم معاملات ملک و متوسط قیمت خرید هر متر مربع واحد مسکونی افزایش یافته است. در این حال، افزایش 175.8 درصدی معاملات ملک در مرداد ماه در قیاس با مرداد سال 98 نشان از فاصله گرفتن حجم معاملات از کف معاملات مسکن در مرداد و شهریور سال گذشته که به ترتیب 3 هزار و 300 فقره و 2800 فقره ثبت شده بود، دارد. البته پیش از این، روزنامه «تعادل» در گزارشی، روند 28 ماهه معاملات ملک منتهی به اول مرداد سال جاری را بررسی کرد و نتیجه گرفت که در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر سال جاری، حجم معاملات ملک رونقی اندک را تجربه کرده و به سطوح فصل بهار سال 97 رسیده و عادی شده است، چرا که تعداد معاملات واحدهای مسکونی در دوره‌های رونق بازار مسکن در پایتخت از 25 هزار فقره فراتر می‌رفت، اما طی دو سال گذشته تحت تاثیر نوسان در فضای کلی اقتصاد و سرایت این بی ثابتی به بازار مسکن و در پی آن کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مصرفی به‌شدت کاهش یافت و حتی برای ماه‌های متوالی به کمتر از 5 هزار فقره سقوط کرد.