:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کاهش قیمت طلای آبشده در بازار / اونس طلا 1947 دلار / رد پای معاملات شبانه در قیمت‌های حبابی بازار ارز

افزایش حضور خریداران ارز به دلیل افزایش قیمت بازار و صرافی ها / ریزش دلار بازار جهانی در ماه های آینده

برخی کارشناسان گفته اند که اختلاف ۲ هزار تومانی صرافی دولتی و بازار تهران باعث شکل گرفتن صف های خرید در مقابل صرافی شده است. نتیجه خرید از صرافی و فروش به بازار برای هر کد ملی ۴ میلیون تومان سود خواهد بود. / هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار، 4 میلیون و 743 هزار تومان، طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 94 هزار تومان، و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 11میلیون و 250 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 900 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 180 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 720 هزار تومان
کد خبر: ۱۵۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
اقتصاد گردان - برخی فعالان بازار ارز و طلا می گویند که به دنبال افزایش قیمت های ارز و طلا در هفته اخیر و همچنین کاهش قیمت سهام و منفی شدن بازار سرمایه، حضور خریداران و فروشندگان در بازار ارز افزایش یافته و مراجعه به صرافی های ارزی نیز افزایش یافته است. 
اما برخی کارشناسان گفته اند که اختلاف ۲ هزار تومانی صرافی دولتی و بازار تهران باعث شکل گرفتن صف های خرید در مقابل صرافی شده است. نتیجه خرید از صرافی و فروش به بازار برای هر کد ملی ۴ میلیون تومان سود خواهد بود.  
کارشناسان می گویند که افزایش مراجعه به بازار ارز می تواند دلایل متعددی داشته باشد عده ای برای خرید و فروش ارز به دنبال افزایش قیمت ها وارد بازار شده اند. عده ای به دنبال خرید ارز برای واردات و تامین مواد اولیه هستند و عده ای نیز به دنبال رفع تعهدات ارزی خود و پرداخت بدهی ارزی هستند. 
برخی کارشناسان با اشاره به موضوع  واردات و تامین مواد اولیه تولید از طریق بازار آزاد ارز می گویند که با افزایش قیمت ها، و رشد تقاضای بازار کالا،  و همچنین کاهش فاصله نیما و بازار آزاد، تولید کنندگان برای تامین ارز خود به بازار ارز مراجعه کرده اند تا با مشکلات کمتری ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین برخی صادرکنندگان نیز که موفق به بازگشت ارز خود نشده اند اقدام به خرید ارز از بازار کرده تا به تعهدات خود عمل کنند.  

کاهش قیمت طلای آبشده در بازار

در روزهای اخیر، کاهش قیمت مثقال طلا و طلای آبشده  مشهود بوده است.  با اعلام هر اونس طلا قیمت فلز زرد با 0.66 درصد رشد به 1947 دلار  رسید و قیمت دلار 24 هزار و 400 تومان  در بازار آزاد اعلام شد. براین اساس قیمت طلا و سکه اندکی کاهش یافته و هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار، 4 میلیون و 743 هزار تومان، طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 94 هزار تومان، و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 11میلیون و 250 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 900 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 180 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 720 هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.
صرافی های مجاز بانکی قیمت خرید و فروش دلار را نسبت به روز کاری قبل تغییر ندادند و برهمین اساس قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 800 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 700 تومان درج شده است. در بازار آزاد قیمت دلار با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 24 هزار و 400 تومان، یورو 28 هزار و 700 تومان و درهم امارات 6 هزار و 720 تومان اعلام شده است.
در حالی که ارزش دلار کاهش یافته و آمارهای اقتصادی ضعیفی در پایان هفته گذشته در آمریکا منتشر شده که نگرانی ها از کندی روند ترمیم اقتصادی را بر انگیخته است، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.34 درصد افزایش به 1940 دلار و 43 سنت رسید. روز جمعه قیمت طلا به پایین ترین رقم در طی یک هفته اخیر یعنی 1916 دلار و 24 سنت رسیده بود. 10 سنت رسید.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد که رشد اشتغال در آمریکا طی ماه اوت کندتر شده و با قطع کمک های مالی دولت میزان فرصت های شغلی دائمی از دست رفته رو به افزایش است. این آمارها تردیدهایی را در مورد پایدار بودن روند ترمیم اقتصادی برانگیخته است.
استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا دیروز گفت، انعقاد یک توافق جدید میان کاخ سفید و کنگره می تواند به تامین مالی دولت فدرال تا ابتدای ماه دسامبر کمک کند و جزئیات این توافق تا پایان این هفته مشخص خواهد شد.
شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب اندکی کاهش داشت و از بالاترین رقم یک هفته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود فاصله گرفت. تضعیف ارزش دلار موجب ارزان تر شدن طلا برای سرمایه گذارانی می شود که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.تقاضای فیزیکی برای طلا در بازار خرده فروشی هند طی هفته گذشته اندکی افزایش داشت، اما حجم خرید و فروش در قطب های اصلی خرید و فروش طلا در آسیا همچنان پایین است.

این تازه شروع ریزشهای دلار است

 : کارشناس ارشد ارزی بانک "آی جی" معتقد است ارزش دلار تا سال آینده کاهش شدیدی خواهد داشت.
به گزارش رویترز، دلار در ماه های اخیر با کاهش تمایل معامله گران برای خرید آن مواجه شده و بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده است تا جایی که ارزش دلار در برابر همتایان مهمش به طور متوسط ۱۱ درصد نسبت به قله سال قبل کاهش داشته است. اولف لیندهال- کارشناس ارشد ارزی در بانک "آی جی" معتقد است که روند ریزش دلار در ماه های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت تا جایی که احتمالا ارزش آن حدود ۳۶ درصد در برابر دیگر ارزها کاهش خواهد یافت.

لیندهال با بیان اینکه ریزش های اخیر، پیش درآمدی بر یک روند طولانی خواهد بود، افزود: رفتار صندوق های پوشش ریسک نشان می دهد که اعتماد آن ها نسبت به دلار کمتر شده است. در روزهای اخیر از شتاب ریزش دلار کاسته شده است اما با توجه به شاخص های کلان اقتصاد آمریکا نظیر رشد پایه پولی، کسری بودجه و پیامدهای کرونا روی رشد اقتصاد، مسیر روشنی پیش روی دلار نخواهد بود.

لیندهال با اشاره به پیش بینی بانک "گلدمن ساکس" برای رسیدن هر یورو به ۱.۳۰ دلار تا سال ۲۰۲۳ نیز افزود: نرخ بهره پایین در کنار تزریق نقدینگی سنگین دو عاملی هستند که فشار زیادی را متوجه دلار خواهند ساخت.

جرون بلوکلند- مدیر سبد دارایی در صندوق سرمایه گذاری " روبکو" نیز گفت: رشد اقتصادی در کشورهای رقیب دلار از رشد اقتصادی آمریکا بهتر خواهد بود و به تدریج، این مساله دلار را در لاک دفاعی فرو خواهد برد. این ریزش تاثیرات زیادی روی بازارهای مالی خواهد داشت. در آمریکا نیز صادرکنندگان از این وضعیت منتفع خواهند شد.

با این حال ریک رایدر- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه سرمایه گذاری بلک راک معتقد است دلار در هفته های پیش رو روندی نزولی خواهد داشت اما صحبت از ریزش سنگین دلار در برابر دیگر ارزها خیلی واقع گرایانه نیست چرا که دلار هنوز از موقعیت بسیار نیرومندی در بین ارزهای جهانی و نظام مالی برخوردار است.


افزایش دوباره نرخ تورم ترکیه
نرخ تورم ترکیه مجددا به ۱۲ درصد نزدیک شد. به گزارش دلیلی صباح، تورم ترکیه در ۱۲ ماه منتهی به آگوست به ۱۱.۷۷ درصد رسید که ۰.۱۱ درصد بیشتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و بالاترین تورم ثبت شده این کشور طی دو ماه اخیر محسوب می‌شود.

در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به مراقبت های درمانی با ۱۴.۶۸ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، مواد غذایی با ۱۳.۵۱ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۸.۷۷ درصد و لباس و پوشاک با ۱۰.۱۵ درصد بوده است.

 از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است و افزایش مجدد قیمت‌ها در ماه آگوست خبر خوبی برای سیاست‌گذار محسوب نخواهد شد؛ به ویژه در زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی حاضر شده‌اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۰۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۱۰.۷۸ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه آگوست ۰.۸۶ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۰۵ درصد کمتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.


رد پای معاملات شبانه در قیمت‌های حبابی بازار ارز

سفته‌بازان و دلالان بازار ارز در حالی برای کسب سود بیشتر، افزایش صوری تقاضا و افزایش کاذب قیمت‌ها در معاملات شبانه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که بازارساز با عرضه‌های گسترده به دنبال کنترل نوسانات ارز است.

نوسانات بازار ارز در هفته‌های اخیر تا حد زیادی کنترل شده که این موضوع بیش از هر چیز به عرضه‌های گسترده بازارساز در بازار باز می‌گردد.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان‌دهنده آرامش و ثبات در بازار است، اما در این میان، جوسازی‌های کاذبی توسط برخی دلالان انجام می‌شود که سعی در بر هم زدن این آرامش دارند.

پیگری‌ها حاکی است که بانک مرکزی قصد دارد با عرضه‌های گسترده نشان دهد که دست بالا را در کنترل نوسانات ارز دارد. از سوی دیگر افزایش عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما نیز در جریان است.

با این حال قیمت‌ها در بازار نسبت به کاهش مقاومت می‌کنند، زیرا سفته‌بازان و دلالان با هدف کسب سود بیشتر به عنوان خریدار کاذب در بازار حضور دارند.

ایجاد تقاضای کاذب توسط دلالان

نکته جالب این است که هدف از خرید ارز در بازار توسط سوداگران، امید به افزایش قیمت در روزهای آینده نیست بلکه آنها در تلاشند تا با خرید بیشتر مانع از ریزش قیمت‌ها شوند تا بتوانند ارزهای خریداری شده در هفته‌های قبل را با قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند.

این افراد،  افزایش صوری تقاضا را دامن زده‌اند و این در شرایطی است که خریداران واقعی در بازار اقدام به خرید نمی‌کنند زیرا تحرکات بانک مرکزی نشان دهنده کنترل قیمت ارز در روزهای آینده است.

اما سفته‌بازان بازار ارز همچنان در معاملاتی که گاهی حتی واقعی نیست و در صورت واقعی بودن، کم عمق و کم حجم است، ‌ قیمت‌های کاذب را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

این گروه، عمده معاملات از این دست را در معاملات شبانه و تلفنی انجام می‌دهند تا قیمت‌های کاذب و حبابی در بازار ایجاد کنند و جو روانی را به سمت رشد قیمت‌ها سوق دهند تا خریداران خرد با سرمایه‌های کوچک به سمت خرید در بازار ارز حرکت کنند و دلالان نیز ارزهای در اختیار خود را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند.

شیوه عمل دلالان در ایجاد تقاضای کاذب به این صورت است که با حضور خریدار کاذب در بازار، قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند و خریداران خانگی نگران کاهش سرمایه‌های خود می‌شوند. بر این اساس، این خریداران خانگی که معمولا شناخت خوبی هم از بازار ارز ندارند، برای حفظ سرمایه خود آن را به کالایی در دسترس و البته با نقدشوندگی بالا تبدیل می‌کنند.

 از نظر آنها، ارز گزینه مطلوبی به شمار می‌رود و بر این اساس اقدام به خرید انواع ارز (دلار و یورو) می کنند. در این میان، دلالان از فرصت سوءاستفاده کرده و دلارهای در اختیار خود را با قیمت گران به خریداران کم‌اطلاع می‌فروشند.

در گام بعد، دلالانی که با سو استفاده از موقعیت، ‌دلارهای در دست خود را با قیمت گران فروخته بودند از بازار خارج می‌شوند و قیمت ها به یکباره روند نزولی پیدا می کند. بدین ترتیب سفته بازان و دلالان، سود هنگفتی را عاید خود کرده، اما خریداران کم‌اطلاع دچار زیان می شوند.

پس از گذار از این تلاطم، دلالان و سفته بازان منتظر فرصت بعدی می‌مانند تا از نوسانات بازار، ماهی سود خود را صید کنند.

برای مقابله با این دسته از فعالیت‌های سفته‌بازانه، اقداماتی مانند مقابله با کانال‌های تلگرامی اعلام کننده قیمت‌های شبانه انجام شده است، اما به علت ماهیت کار بازار ارز که بخشی از آن به صورت غیر رسمی و حتی غیر مجاز است، نمی‌توان به صورت کامل با این اقدامات سفته‌بازانه برخورد و آنها را متوقف کرد.

رییس کل بانک مرکزی چندی پیش درباره فعالیت سفته‌بازی در بازار ارز گفته بود: بانک مرکزی، قطعا با نوسانات سفته‌بازی مقابله می‌کند.

«عبدالناصر همتی» تاکید کرده بود: بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز را رصد کرده و همانند دو سال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل، هدایت خواهد کرد.