:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

درخواست همتي از سهامداران عمده براي بازارسازی عاجل و حفظ نقد شوندگي سهام

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم حمایت از بازار سرمایه گفت: پیشنهاد می کنم بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی در بازار سهام به صورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق های سرمایه گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد
کد خبر: ۱۵۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
اقتصاد گردان - عبدالناصر همتی افزود: قبلا هم تاکید کرده ام اقبال مردم به بورس موضوع مهمی است و عملکرد سرمایه گذاران کوچک و بزرگ پشتوانه بازار سرمایه است. لذا نظر به ورود طیف گسترده سرمایه گذاران جدید، تعامل حرفه ای، ارائه آموزش های سرمایه گذاری و شفافیت نهادهای مجری معاملات و معامله گران با این دسته از سرمایه گذاران، منجر به حفظ منافع و تداوم حضور بلندمدت و فعالیت آن ها در بازار خواهد بود.
شایسته است مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه های خصوصی بزرگ و حتی شرکت های تابعه بانک ها که طی چند ماه گذشته به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده اند با رعایت ضوابط قانونی نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران خرد در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.
بانک مرکزی توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در نظام تامین مالی را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می داند و از آن حمایت می کند. استقرار نظام عملیات بازار باز و توسعه ابزارها و بازار بدهی دولتی و انتشار گواهی اعتبار مولد را در این راستا پی می گیرد.پیشنهاد میکنم بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی در بازار سهام به صورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق های سرمایه گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد.
 به عقيده كارشناسان، اين اظهار نظر رئيس كل بانك مركزي نشان مي دهد كه بانك مركزي نگران كاهش قيمت سهام در بازار سرمايه و خروج نقدينگي از اين بازار و انتقال آن به سمت بازار ارز و طلا و بازارهاي كالا و ساير دارايي هاست كه عملا مي تواند روي رشد قيمت ها اثرگذار باشد. براين اساس، خواستار حمايت و حضور بازارسازها از جمله دولت و نهادهاي عمومي و حقوقي هاي بازار شده تا از اين طريق از ريزش قيمت سهام جلوگيري شود و نوعي ثبات را به بازار سرمايه حاكم كند و اقبال مردم به اين بازار همچنان حفظ شده و در عين حال اين بازار بتواند در تامين مالي طرح هاي اقتصادي و گردش مالي اقتصاد كشور در كنار بانك ها نقش خود را ايفا نمايد.