:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون مالی و امور مجامع بانک کارآفرین با اشاره به تاثیر افزایش سرمایه بر نسبت‌های مالی

سرمایه بانک کارآفرین به ۴۰۰۰ میلیارد می‌رسد / آخرین وضعیت عملکردی بانک کارآفرین در ۴ ماه ابتدای سال 99

معاون مالی و امور مجامع بانک کارآفرین با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده سرمایه این بانک از ۸۵۰ میلیارد تومان به ۴۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید، گفت: با توجه به موافقت بانک مرکزی با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی املاک، آورده نقدی سهامداران و پس از صدور موافقت سازمان بورس و با برگزاری مجمع فوق العاده، سرمایه بانک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد
کد خبر: ۱۵۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
اقتصاد گردان - فرشاد محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به موافقت اصولی هیئت مدیره با افزایش سرمایه بانک به مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی املاک، مطالبات حل شده و آورده نقدی سهامداران املاک بانک با همکاری کانون کارشناسان رسمی استان تهران و سایر استان‌ها اقدام به تجدید ارزیابی املاک و سرقفلی‌های خود کرد. بر این اساس، مبلغ ۱۸۵۰ میلیارد تومان مازاد تجدید ارزیابی املاک و سرقفلی‌های بانک مورد شناسایی قرار گرفت و گزارش توجیهی افزایش سرمایه به همراه ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی جهت بررسی و تائید به بازرس محترم ارائه و در اردیبهشت ماه سال ۹۹ مورد تائید ایشان قرار گرفت.

وی افزود: گزارش مزبور بعد از بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی در اول شهریور ماه مورد تائید بانک مرکزی قرار گرفت و به امید خدا بعد از تائید سازمان بورس مقدمات برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صورت خواهد پذیرفت. ساختار سرمایه یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های شرکت‌ها و به ویژه بانک‌ها به شمار می‌رود که تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن‌ها می‌تواند داشته باشد. در بانک‌ها افزایش سرمایه و اصلاح ساختار آن می‌تواند به افزایش توان تسهیلات دهی و سرمایه گذاری بانک‌ها کمک کرده و نسبت‌های اساسی بانک را تقویت کند. بانک کارآفرین آخرین بار در سال ۱۳۹۳ افزایش سرمایه داده و سرمایه خود را به مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان رسانده است که از آن سال تاکنون که کشور بر اساس آمارهای بانک مرکزی در شرایط تورمی نسبتاً بالایی قرار داشته؛ سرمایه بانک بدون تغییر مانده و اثر منفی بسیاری بر عملکرد و نسبت‌های اساسی آن داشته که در حقیقت رگ‌های تنفسی بانک در این سال‌ها بصورت فزاینده‌ای تنگ و تنگ‌تر شده است.

ثبات توان تسهیلات‌دهی بانک طی ۷ سال اخیر

معاون مالی و امور مجامع بانک کارآفرین ادامه داد: توان تسهیلات دهی بانک که درآمد حاصل از آن مهمترین درآمد بانک به شمار می‌رود؛ در این ۷ سال گذشته ثابت بوده است. انتظار می‌رود با انجام افزایش سرمایه و بهبودی که در نسبت‌های اساسی بانک اتفاق می‌افتد شاهد رشد قابل توجه و معناداری در توان تسهیلات دهی بانک باشیم که اثر آن هم بر صنایع و شرکت‌های مختلف استفاده کننده از این تسهیلات و هم بر سپرده گذاران و سهامداران بانک مثبت خواهد بود.

تاثیر افزایش سرمایه بر نسبت‌های مالی

وی درباره معیارهای حفظ سلامت و کاهش ریسک فعالیت بانک‌ها در نظام بانکی، گفت: نسبت سودآوری، نسبت مالکانه، نسبت اهرمی، نسبت دارائی‌های ثابت، نسبت مطالبات غیرجاری، نسبت کفایت سرمایه و ... از جمله این معیارها هستند. شاید بتوان نسبت کفایت سرمایه را از مهمترین نسبت‌هایی به شمار آورد که همواره فعالیت‌های اصلی بانک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس مقررات فوق بانک‌ها موظفند برای حفظ ثبات و مدیریت ریسک فعالیت‌های مالی خود نسبت خاصی از سرمایه را داشته باشند تا در برابر زیان‌های پیش بینی نشده توان لازم را داشته باشند. این نسبت در حال حاضر بر اساس مقررات بانک مرکزی حداقل هشت درصد است. با این حال بانک مرکزی می‌تواند در شرایط خاص و با هدف حفظ سلامت مالی بانک‌ها حدود بالاتری از این نسبت را برای همه یا برخی از بانک‌ها تعیین کند.

به گفته محمدپور براساس الزامات بانک مرکزی و کمیته بال، کفایت سرمایه بانک مستقیما بر افزایش توانایی و ظرفیت بانک در ارائه خدمات بانکی اثر دارد. افزایش توانمندی در جذب منابع، افزایش قدرت اعطای تسهیلات، بهبود سهم از بازار، رشد سودآوری و نهایتاً افزایش بازده بانک از مهمترین اثراتی است که بهبود نسبت کفایت سرمایه می‌تواند در پی داشته باشد.

معاون مالی و امور مجامع بانک کارآفرین افزود: در بانک کارآفرین بعد از تغییر سرمایه از ۸۵۰ میلیارد تومان به ۴۰۰۰ میلیارد تومان، نسبت کفایت سرمایه که در حال حاضر حدود ۷.۵ درصد است با بهبود ۱۰۰ درصدی به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید که این نسبت متضمن فعالیت بانک در یک حاشیه امن است. همچنین سرمایه نظارتی بانک که مبنای اصلی اعطای تسهیلات و انجام سرمایه گذاری‌ها است با یک افزایش ۱۸۵ درصدی مواجه خواهد بود که این امر به بهبود توان وام دهی و به تبع آن افزایش قدرت سودآوری بانک کمک می‌کند. همچنین، کاهش حد خالص دارائی‌های ثابت از حدود ۸۵ درصد به حدود ۵۰ درصد از اثرات دیگر افزایش سرمایه در این بانک است که که اولا باعث می‌شود بانک قادر به توسعه زیرساخت‌های فعالیتی خود شده و ثانیاً  از ریسک اعمال مالیات بر مازاد دارائی‌های ثابت محفوظ بماند.

وی ادامه داد: دو و نیم برابر شدن سرمایه لایه یک و حدود پنج برابر شدن سرمایه لایه دو از اثرات دیگر افزایش سرمایه خواهد بود که همه این بهبود در نسبت‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های بانک در یک چارچوب امن و کم ریسک ادامه پیدا کرده و در نتیجه قادر خواهد بود خدمات بهتر و گسترده‌تری به صنایع و شرکت‌های مختلف داشته باشد.

تاثیر افزایش سرمایه بر خدمات دهی بانک

این مقام مسئول در بانک کارآفرین در پاسخ به اینکه افزایش سرمایه و در نتیجه بهبود نسبت‌های بانک به ویژه در سال جهش تولید چه تاثیری بر بهبود خدمات بانک به صنایع و شرکت‌ها دارد؟ توضیح داد: شاید بتوان گفت افزایش سرمایه و بهبود نسبت‌های مالی بانک  بیشترین تاثیر را بر مشتریان حال حاضر و مشتریان بالقوه بانک خواهد داشت و متنوع شدن فعالیت‌های بانک، امکان ارائه خدمات و اعطای تسهیلات گسترده‌تر برای صنایع مختلف بویژه صنایعی که در خط مقدم جهش تولید قرار دارند، امکان تعریف بسته‌های مختلف برای صنایع خاص مانند شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های در معرض آسیب‌های مختلف مانند بیماری کرونا از جمله تبعات مثبت افزایش سرمایه در بانک کارآفرین خواهد بود. به بیان دیگر فعالیت‌های بانک  کارآفرین از لحاظ کمیت به حدود سه برابر قبل افزایش پیدا خواهد کرد و از لحاظ کیفیت توجه به حفظ مشتران قدیمی و همکاری با مشتریان جدید در چارچوب منافع مشترک و ارائه خدمات نوین بانکداری خواهد بود. 

آخرین وضعیت عملکردی بانک در ۴ ماه ابتدای سال

محمدپور درباره آخرین وضعیت عملکردی این بانک در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: از منظر تجهیز منابع و جذب سپرده با بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان شاهد افزایش ۵۶ درصدی منابع در تیرماه ۹۹ نسبت به ابتدای سال هستیم که این افزایش بیش از میانگین افزایش تجهیز منابع در بانک‌های خصوصی در چهار ماهه است. همچنین رشد اعطای تسهیلات در همین دوره بالغ بر ۱۵ درصد است که در این نسبت هم رشد بانک کارآفرین بالاتر از میانگین رشد بانک‌های خصوصی در دوره چهار ماهه است. ذکر این نکته ضروری است که استراتژی مدیریت بانک در خصوص اعطای تسهیلات این است که کیفیت نباید فدای کمیت و افزایش حجمی ارائه تسهیلات شود.

وی با بیان اینکه نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات بانک حدود ۹ درصد است، گفت: این رقم حدود نصف میانگین بانک‌های خصوصی بوده و البته این نسبت در بانک در چهار ماهه گذشته با کاهش یک درصدی مواجه بوده که نشان دهنده توجه بسیار بالای مدیریت بانک به کیفیت اعتبارسنجی مشتریان است. 

محمدپور در پایان سخنانش، خاطرنشان کرد: عملکرد چند ماهه اخیر بانک نشان می‌دهد بانک در یک مسیر هدفمند و با یک استراتژی مشخص و شفاف در حرکت است. اتفاق افتادن افزایش سرمایه که انشاالله با موافقت سازمان بورس و حمایت سهامداران محترم در مجمع عمومی فوق العاده صورت خواهد گرفت، درهای جدید فعالیتی را به روی بانک می‌گشاید که می‌تواند شروع یک اتفاق و حرکت جدید بوده و بانک را که همواره ویژگی شفاف بودن را با خود یدک می‌کشد، با حفظ آن ویژگی به یک بانک در اندازه‌ای که شایسته آن است، تبدیل کند.