:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با کاهش واردات؛

مازاد تجاری منطقه یورو افزایش یافت

به دنبال سبقت کاهش واردات منطقه یورو از افت صادرات این منطقه در بحبوحه پاندمی کرونا، مازاد تجاری این بلوک با سایر کشورهای جهان در ماه ژوئن به ۲۱.۲ میلیارد یورو (۲۵ میلیارد دلار) افزایش پیدا کرد.
کد خبر: ۱۵۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
اقتصادگردان- به گزارش نیویورک تایمز، این بلوک در سه ماهه دوم سال با بیشترین رکود ثبت شده در بازار کار مواجه شد. براساس تایید مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستت)، منطقه یورو علاوه بر این، با بیشترین افت تولید ناخالص داخلی معادل ۱۲.۱ درصد در سه ماهه دوم سال مواجه شده است.

یورواستت اعلام کرد که مازاد تجاری ژوئن بیشتر از رقم ثبت شده ۱۹.۵ میلیارد یورو ثبت شده در سال گذشته است. آمار و ارقام جدید این مرکز همچنین به مراتب بیشتر از انتظارات بازار مبنی بر مازاد تجاری معادل ۱۲.۶ میلیارد یورو است.

مازاد تجاری اعلام شده برای ماه ژوئن دوبرابر بیشتر از تزار مثبت ثبت شده در ماه مه با رقم ۹.۴ میلیارد یورو است. برآوردهای یورواستت حاکی از آن است که بهبود مازاد تجاری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش ۱۲.۲ درصدی واردات رخ داده که برای جبران ریزش  ۱۰درصدی صادرات بیشتر بوده است.

صادرات بلوک به سایر کشورهای جهان از ژانویه تا ژوئن با کاهش ۱۲.۷ درصدی به حدود یک تریلیون یورو در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. در سوی دیگر واردات با کاهش ۱۲.۹ درصدی به ۹۲۹ میلیارد دلار رسیده است. حجم تجارت مابین کشورهای بلوک نیز با افت ۱۳.۶ درصدی به ۸۶۹ میلیارد یورو رسیده است.

حجم تجارت انجام شده مابین ۱۹ کشور بلوک نیز بسیار پایین بوده است. به طوری که در ماه ژوئن آنها کالاهایی را به ارزش ۱۵۰.۶ میلیارد دلار مبادله کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئن مازاد تجاری ۲۰.۷ میلیارد یورویی را به ثبت رسانده‌اند. در میان سه شریک عمده تجاری اتحادیه اروپا، حجم تجارت این بلوک بیشتر با بریتانیا کاهش پیدا کرده است؛ کشوری که در ۳۱ ژانویه بلوک را ترک کرد.

صادرات اتحادیه اروپا به انگلیس از ژانویه تا ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که واردات با افت ۱۷.۵ درصدی روبرو شده است؛ در نتیجه بریتانیا اتحادیه اروپا را با مازاد تجاری ۴۶.۷ میلیارد یورویی ترک کرده است؛ این رقم در سال گذشته و در مدتی مشابه ۶۴.۵ میلیارد یورو بود.

تجارت منطقه یورو با آمریکا نیز به شکل چشمگیری کاهش یافته و این در حالی است که کاهش تبادلات تجاری با چین جزئی بوده است. یورواستت در گزارشی جداگانه اعلام کرد که اشتغالزایی در منطقه یورو در فاصله آوریل تا ژوئن با کاهش ۲.۸ درصدی مواجه شده است؛ این شدیدترین کاهش از زمان جمع آوری داده ها در سال ۱۹۹۵ محسوب می‌شود.

این اداره همچنین تایید کرد که برآوردهای منتشر شده توسط این نهاد در ۳۱ جولای در خصوص کاهش رکوردشکن تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه دوم سال، عمیق‌ترین رکود از زمان جمع‌آوری اطلاعات در سال ۱۹۹۵ به شمار می‌رود.