:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

دردسر جدید برای صادرات نفت ونزوئلا

صادرات نفت ونزوئلا که طی یک سال گذشته به دلیل تحریمهای آمریکا به شدت افت کرده، در روزهای اخیر با مشکل کیفیت ضعیف نفت روبه رو شده که باعث به تاخیر افتادن بارگیری در نفتکشها شده است.
کد خبر: ۱۵۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
اقتصادگردان- اسناد داخلی شرکت نفتی دولتی PDVSA که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد تاخیر در پایانه صادراتی اصلی این شرکت به دلیل میزان بیش از حد آب در مخازن و همچنین ناخالصیها و فلزات بوده که باعث شده نفتکشها چندین دفعه بارگیری نفت را متوقف کنند.

روند کند بارگیری به دلیل کیفیت ضعیف نفت خام ضربه دیگری به صادرات نفت ونزوئلا است که در دو ماه گذشته به پایینترین میزان در ۸۰ سال اخیر سقوط کرده است.

رویترز هفته گذشته با استناد به آمار داخلی شرکت PDVSA و برآورد رفینیتیو آیکان خبر داد که صادرات نفت و محصولات نفتی ونزوئلا در ژوییه به ۳۸۸ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ونزوئلا سالهاست که دچار کاهش شده اما تحریمهایی که آمریکا علیه صنعت نفت و صادرات این کشور وضع کرد به همراه افت تقاضا و گسترش شیوع پاندمی ویروس کرونا، روند افت آن را شتاب بخشید.

صنعت نفت ونزوئلا حتی پیش از سقوط اخیر قیمتهای نفت و شیوع پاندمی ویروس کرونا به دلیل فشار حداکثری آمریکا و تشدید تحریمها که با هدف سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا اعمال شده اند، در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود. درآمد نفتی تنها منبع ارزآوری دولت ونزوئلا بوده و به همین دلیل آمریکا در تلاش است تا حد امکان مانع تجارت نفت این کشور آمریکای جنوبی شود.

از سوی دیگر شرکت PDVSA دچار کمبود نقدینگی بوده و سالهاست در تعمیر و نگهداری تاسیسات و پالایشگاههای نفت سرمایه گذاری نکرده است.

تولید نفت ونزوئلا در ژوئن ۳۲ درصد سقوط کرد و با وجود این که ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت جهان است، به ۳۷۴ هزار بشکه در روز رسید که پایینترین میزان در ۷۵ سال اخیر بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ونزوئلا با توقف فعالیت آخرین دکل حفاری در این کشور، دیگر دکل حفاری نفت فعال ندارد.