:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کلیات طرح جدید گشايش اقتصادي هنوز به تایید نهایی نرسیده است

فروش اوراق سلف نفتی "طرح جدید دولت" نیست / محورهاي طرح گشايش اقتصادي بعدا اعلام مي شود

فروش اوراق سلف نفتی در بورس انرژی هیچ ربطی به طرح جدید دولت ندارد و ماه‌هاست اعلام می شود و تا الان هم ظاهراً خریداری نداشته است. هنوز کلیات طرح دولت مبنی بر فروش نفت به مردم به تأیید مقام معظم رهبری نرسیده است؛ در صورتی که کلیات به تأیید ایشان برسد، بررسی و تصویب جزئیات در دولت آغاز خواهد شد
کد خبر: ۱۵۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
اقتصاد گردان - درحالی فروش اوراق سلف نفتی از روز یکشنبه ۲۶ مرداد در بورس انرژی آغاز می‌شود که یک عضو کابینه دولت روحانی گفت: این موضوع مربوط به طرح جدید دولت نیست و از ماه‌ها قبل اعلام شده و خریداری هم ندارد.
اعلام خبر فروش اوراق سلف نفتی طی روز یک شنبه آینده 26 مرداد ماه در تالار بورس انرژی باعث شده تا این گمانه مطرح شود که طرح دولت مبنی بر فروش نفت به مردم رسماً اجرایی شده است.

بر اساس اطلاعیه ای که در روی سایت کدال منتشر شده در اینروز 529 هزار 312 بشکه نفت خام سنگین ایران عرضه خواهد شد. قیمت هر بشکه 944 هزار و 622 تومان تعیین شده است. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر 20 هزار بشکه است. بر اساس این اطلاعیه، حداکثر 10 روز کاری پس از پایان دوره عرضه اولیه معاملات ثانویه این اوارق آغاز می شود.

گمانه زنی ها زمانی جدی‌تر شد که اوراق سلف نفتی دو ساله بوده و سر رسید قرارداد 26 مرداد 1401 است، آنهم درحالی که مهمترین ایراد به طرح جدید نفتی دولت بدهکار کردن دولت آینده بوده است.

با این حال اما یک عضو کابینه دولت دوازدهم به تسنیم گفت: فروش اوراق سلف نفتی در بورس انرژی هیچ ربطی به طرح جدید دولت ندارد و ماه‌هاست اعلام می شود و تا الان هم ظاهراً خریداری نداشته است.

وی تأکید کرد: هنوز کلیات طرح دولت مبنی بر فروش نفت به مردم به تأیید مقام معظم رهبری نرسیده است؛ در صورتی که کلیات به تأیید ایشان برسد، بررسی و تصویب جزئیات در دولت آغاز خواهد شد.

رییس جمهور در روزهای اخیر گفته بود:" در جلسه سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می شود که گشایشی اقتصادی در کشور بوجود می آید و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می‌شود."

دولت در جلسه سران قوا پیشنهاد داده با استفاده از قرارداد اوراق سلف موازی اقدام به پیش فروش نفت کند. با این سیاست دولت در شرایط کنونی بخشی از نفت صادراتی را به خریداران پیش فروش می کند و یک تا دو سال آینده نفت تعهد داده شده را به آنان تحویل می دهد.پیشنهاد دولت این است که در قالب این قرارداد 200 میلیون بشکه نفت را برای دوره یک تا 2 ساله به فروش رسد.

درحالی اعلام شده بود که اوراق جدید دولتی، قرار است با نرخ ارز سامانه سنا قیمت بخورد و جنس اوراق از نوع، سلف موازی است که کسب اطلاع خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ بیانگر آن است که مبنای نرخ ارز در طرح دولت نرخ ارز نیمایی است نه سنا!

 در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند.

همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند. در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیرهای پولی بردارد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در تشریح جزئیات طرح نفتی دولت اعلام کرده است: ما می‌بینیم مردم به دنبال خرید طلا و ارز می‌روند و قیمت این‌ها بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم به وجود بیاوریم تا افراد بتوانند به اندازه توان خود از یک تا 100 هزار بشکه نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینان داده می‌شود که از آنچه سود بانک است، کمتر نمی‌شود.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: یعنی تضمینی داده می‌شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد اگر بخواهد سال آینده بفروشد، اگر قیمت نفت بین المللی که الان مثلا شاید حدود 38 دلار است، اگر آن موقع زمان 50 و یا 60 دلار شد، مانند هر کالای دیگر می‌تواند به قیمت آن روز بفروشد.

واعظی یادآور شد: ما نمی‌خواهیم اگر مردم در این طرح سرمایه گذاری می‌کنند و قیمت نفت به زیر قیمت امروز مثلا به بشکه‌ای حدود 30 دلار کاهش یافت، ضرر کنند. برای همین هم پیش بینی کردیم بر اساس نرخ سود بانکی مثلا 17 تا 18 درصد سالانه باشد که مابه التفاوت آن را شرکت نفت ایران تامین می‌کند.