:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش نرخ ارز در صرافي ها / چرایی ارزان نشدن سکه با وجود کاهش قیمت طلای جهانی

همتي: نرخ ارز متعادل می‌شود / نرخ هر اونس جهاني روز جمعه به 1947 دلار رسيد

در ساعات عصر نيز بهای خرید و فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی با افزایش ۳۵۰ تومانی نسبت به چهارشنبه به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰ تومان فروخته شد و با بهای ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان نیز خریداری شد. براين اساس با اعلام قيمت هر اونس جهاني طلا به قيمت 1947 دلار در روز جمعه، و دلار 22430 توماني در بازار آزاد، قيمت هر گرم طلا 1 ميليون و 34 هزار تومان، مظنه مثقال آبشده 4 ميليون و 448 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 750 هزار، سكه قديم 10 ميليون و 200 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 350 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليو و 650 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۵۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
اقتصاد گردان  – محسن شمشيري
رییس بانک مرکزی گفت: با سیاست‌های اتخاذ شده، قیمت ارز متعادل می‌شود.قیمت واقعی ارز نرخ‌هایی که در بازار و فضای مجازی مطرح می‌کنند نیست و با برنامه و سیاست می‌توان این نرخ را تعدیل کرد.این سیاست را آغاز کردیم و در سامانه نیما و در تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان این سیاست‌ها اعمال شده و ارز متقاضیان واقعی ارز را به تدریج تامین می‌کنیم.
دکتر عبدالناصر همتی عنوان کرد: با پیش‌بینی‌های انجام شده و اقدامات مورد نظر شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود.سیاست کسانی که می‌خواهند اقتصاد کشور را بهم بریزند به نتیجه نمی‌رسد.

افزایش ۳۰۰ تومانی دلار در صرافی‌ها

 بازار ارز روز پنج‌شنبه با شیب ملایم رشد قیمت‌ها همراه بود. بر این اساس نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان و فروش یورو به قیمت ۲۶ هزار تومان انجام شد. بهای ارز همچنان به آرامی در مسیر صعود قرار  گرفته و۲۳ مرداد دلار و یورو در صرافی‌های بانکی شاهد افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بهای خود بودند. در ساعات عصر نيز بهای خرید و فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی با افزایش ۳۵۰ تومانی نسبت به چهارشنبه به قیمت ۲۲ هزار و ۵۰ تومان فروخته شد و با بهای ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان نیز خریداری شد. تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز افزایش  قیمت را ثبت کردند. به این ترتیب فروش یورو امروز در این صرافی‌ها با قیمت ۲۶ هزار تومان برای فروش و عدد ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان برای خرید هر یورو در این صرافی‌ها ثبت شد.
 ارزیابی بازار غیر رسمی ارز اما گویای آن است که نرخ خرید و فروش دلار در این بازار نیز قیمت دلار با افزایشی حدود ۲۰۰ تومانی همراه بوده است و خرید و فروش دلار در محدوده قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. روز جمعه نيز قيمت دلار 22430، يورو 26400 و درهم 6220 تومان اعلام شد.  براين اساس با اعلام قيمت هر اونس جهاني طلا به قيمت 1947 دلار در روز جمعه، قيمت هر گرم طلا 1 ميليون و 34 هزار تومان، مظنه مثقال آبشده 4 ميليون و 448 هزار، سكه جديد 10 ميليون و 750 هزار، سكه قديم 10 ميليون و 200 هزار، نيم سكه 5 ميليون و 350 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 50 هزار، ربع سكه 1 ميليو و 650 هزار تومان معامله شد. 
همچنین در سامانه سنا نیز در روز کاری(۲۲ مرداد برای فروش هر یورو مبلغ میانگین ۲۵ هزار و ۳۷۵ تومان و برای فروش دلار نیز رقم ۲۱ هزار و ۳۷ تومان ثبت شده است. بر این اساس بهای این دو ارز در این سامانه با کاهشی حدود ۳۰۰ تومانی مواجه بوده است.از سوی دیگر در سامانه نیما طی در روز معاملاتی گذشته (۲۲ مرداد) فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۲ هزار و ۳۷۰ تومان انجام شد. فروش حواله دلار نیز با میانگین قیمت ۱۸ هزار و ۸۰۴ تومان ثبت شد. اكنون فاصله دلار نيما و ازاد به 3600 و اختلاف دلار نيما و دلار صرافي به 3200 تومان رسيده است. 
در بازار ارز رسمي نيز  بانک مرکزی با اعلام رسمی نرخ ۴۷ ارز عمده، از کاهش افزایش بهای ۲۵ ارز و کاهش ارزش ۱۳ ارز خبر داد.از این میان ۱۳ ارز با کاهش قیمت و ۲۵ ارز نیز با افزایش قیمت مواجه بودند. ارزش سایر ارزها ثابت باقی ماند.

چرایی ارزان نشدن سکه با وجود کاهش قیمت طلای جهانی

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه در بازارهای جهانی، نرخ انس جهانی در طول هفته بیش از ۱۰۰ دلار کاهش داشته اما به دلیل صعودی پیش رفتن نرخ ارز در داخل کشور، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا آنطور که انتظار می رفت، کاهش پیدا نکرد.
مسعود یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: با توجه به اینکه  قیمت اونس جهانی در پایان هفته نسبت به اوایل هفته تغییرات زیادی داشته و از ۲۰۳۵ دلار و هشت سنت به ۱۹۳۱ دلار و هفت سنت رسیده است اما این کاهش حدود ۱۰۴ دلاری اونس جهانی، تغییرات عجیبی به لحاظ قیمت در سکه و طلا ایجاد نکرد. این در حالی است که انتظار می‌رفت که تغییرات بسیار بیشتری در بازار سکه و طلای داخلی ایجاد شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران علت این موضوع را اینگونه بیان کرد که علیرغم کاهش قیمت‌ها در اونس جهانی اما نرخ ارز در داخل با آن همراهی نکرد. طی یک هفته اخیر نرخ ارز دقیقا زمانی که اونس جهانی ریزش داشت، روندی صعودی طی می‌کرد و همین موضوع سبب شد که تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی نداشته باشد. 

به گفته وی در حال حاضر بازار سکه و طلا بازاری آرام و از بابت مصرف کم‌تقاضا است و فقط سفته‌بازی‌ها و مشارکت در بورس‌ دیده می‌شود. بازار ما باید به شکلی باشد که فروش مصنوعات رواج داشته باشد اما در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و میزان معاملات مصنوعات طلا بسیار کاهش یافته است.  این سفته‌بازی‌ها و بورس‌بازی‌ها اجازه نمی‌دهند که تغییرات محسوسی در قیمت سکه ایجاد شود؛ ضمن اینکه حباب ۷۰۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه نشان می‌دهد که بازار ناسالم است.

یزدانی تاکید کرد: در بازار سالم حباب معنا ندارد و زمانی که معاملات و قیمت‌ها عادی باشند، حبابی وجود ندارد و قیمت سکه باید به میزان همان وزن طلا باشد؛ چراکه سکه، فلز طلا و از جنس طلاست و در نهایت باید ۱۰۰ هزار تومان با آن تفاوت قیمت داشته باشد اما ایجاد حباب‌های بزرگ که بعضا تا یک میلیون تومان هم رفته است، تنها به دلیل بازار غیرواقعی است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلا گفت:  در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود، در آخر هفته این عدد به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در پایان هفته قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده که به ترتیب نیم سکه ۱۰ هزار تومان کاهش، ربع سکه بدون تغییر و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته داشته‌اند.  

این مقام صنفی افزود: همچنین هر مثقال طلا با کاهش ۱۰۵ هزار تومانی، چهار میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند که هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته که حدودا یک میلیون و ۲۸ هزار تومان بوده، تغییر بسیار جزیی داشته است. همانطور که اشاره شد آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز با کاهش ۱۰۴ دلاری نسبت به ابتدای هفته ۱۹۳۱ دلار و هفت سنت است.
از چند ماه پیش همزمان با شیوع ویروس کرونا قیمت طلا شروع به رشدی بی سابقه کرده و تا حد بسیار زیادی بالا رفت.دلیل این افزایش قیمت طلا خرید بی سابقه آن توسط مردم بود.  اکنون به نظر می رسد فرصت دوباره ای برای خرید طلا به وجود آمده است.
قیمت طلا از حدود 1400 دلار در ماه های گذشته تا بیش از 2050 دلار در هفته پیش صعود کرده و پس ازآن در روز گذشته دچار سقوطی حیرت انگیز شد.طلا در روز  چهارشنبه با بیش از 100 دلار کاهش قیمت مواجه شده و باعث شد تا طلا به نزدیکی 1900 دلار برسد. صبح پنج شنبه نیز طلا ابتدا به زیر 1900 دلار سقوط کرده و پس از آن به بالای 1900 دلار بازگشت.
برخي كارشناسان بازار طلا مي گويند كه با توجه به شرایط کنونی جهان و وضعیت بحران اقتصادی، محرک های پولی، چاپ بی سابقه پول و قرار گرفتن تنش های میان چین و آمریکا در بالا ترین میزان خود می توان گفت که طلا برای همیشه سقوط نکرده و باز به 2000 دلار و بیشتر از آن بازخواهد گشت.این بدان معنی است که در روز های اخیر فرصتی بسیار عالی برای خرید طلا فراهم شده است. اگر از خرید طلا جا مانده اید و یا به دنبال سود بیشتر هستید این یکی از بهترین فرصت های براش شما خواهد بود. 

افزایش ملایم سکه همزمان با سقوط  قیمت جهانی 

باوجود نوسانات شدید بازار جهانی طلا، روز (پنج‌شنبه) بازار سکه و طلای ایران روند افزایشی ملایمی را تجربه کرد. براین اساس سکه تمام بهار آزادی با افزایشی ۲۵۰ هزار تومانی با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.بازار طلا امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که شامگاه گذشته قیمت انس جهانی رکورد سقوط قیمت خود را شکسته بود و در طی کمتر از ۲۴ ساعت سقوطی ۱۹۳ دلاری را تجربه کرد و بهای آن به زیر ۱۹۰۰ دلار رسید. البته امروز بهای این فلز گرانبها در بازارهای جهانی با افزایش مواجه بود و در محدوده ۱۹۳۰ دلار معامله می‌شود.
اما در بازار داخلی هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی شاهد افزایش قیمت بوده در حال حاضر با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.بازار طلا هم با افزایش اندک قیمت مواجه بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۲۷ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با کاهش قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومانی با قیمت ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش رسید.
در حالی که جهش در میزان سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شده، قیمت فلز زرد کاهش یافت و در مسیر ثبت اولین کاهش هفتگی از اوایل ماه ژوئن قرار گرفت.

پس از آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در گزارشی اعلام کرد این کشور برای اولین بار در جهان موفق به کشف واکسن بیماری مرگبار کرونا شده است و حتی یکی از دختران وی این واکسن را تجربه کرده است،‌ بهای جهانی طلا  با افت شدیدی روبرو شد.