:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

انتقال روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: با توجه به ضرورت همکاری در توسعه صنایع پایین‌دستی گاز، ظرفیت انتقال روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر فراهم شده است.
کد خبر: ۱۵۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
اقتصادگردان- مسلم رحمانی در نشست مطبوعاتی ظهر امروز با اشاره به وضعیت گازرسانی در استان بوشهر عنوان کرد: طی هفت سال گذشته -دولت یازدهم و دوازدهم- با اجرای طرح‌های متعدد در استان بوشهر و اتصال ۹ شهر به شبکه گاز ضریب نفوذ گازرسانی در شهرها از ۷۲ درصد به ۹۹.۲ درصد و با گازدار شدن ۳۱۸ روستا، ضریب نفوذ روستایی از ۳۶ درصد به ۹۶.۵ درصد رسید که مجموعاً ۹۲۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: در استان بوشهر و در دولت یازدهم با اجرای ۸۰۴ کیلومتر شبکه و ۴۳ هزار انشعاب، تعداد ۶۸ هزار مشترک شهری اضافه شدند. همچنین با نصب ۲۸ هزار انشعاب درب منازل خانوار روستایی و گازرسانی به ۲۱۱ روستا، ۱۳ هزار مشترک از این انشعابات استفاده کردند. در طی دولت دوازدهم نیز، با نصب ۲۳ هزار انشعاب شهری، تعداد ۵۶ هزار مشترک از آن استفاده کردند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش صنعتی، به شهرک های صنعتی بوشهر، برازجان و ریگ گازرسانی انجام شد و همچنین پتروشیمی دماوند و فاز دوم پتروشیمی مبین دارای گاز شدند، نیروگاه بعثت و گناوه نیز از نیروگاه های جدیدی بودند که در این دولت از گاز بهره مند شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: شهرک‌های صنعتی دلوار، دیّر، کنگان، برازجان، ناحیه صنعتی بنه‌گز گازرسانی انجام شد و پتروشیمی‌های متانول کاوه و بوشهر، کارخانجات سیمان سیراف کنگان و سیمان مُند دشتی دارای گاز شدند.

رحمانی ادامه داد: طی ۳ سال از دولت دوازدهم، در استان بوشهر اعتباری معادل ۴۷۰ میلیارد تومان برای گازرسانی جذب و هزینه شده، که با توجه به تحریم و مشکلات و چالش های بیشمار کشور در ابتدای دولت دوازدهم با رویکرد تامین رفاه مردم و عدالت اجتماعی این اقدام انجام شده است.

وی توضیح داد: هم‌اکنون ۳۷۴ صنعت در استان بوشهر از نعمت گاز بهره‌مند هستند، افزود: در سال ۹۸ تمامی اهدافی که برای گازرسانی در سطح استان بوشهر تعریف کرده بودیم به شکل ۱۰۰ درصدی محقق گردید، ۳۰۰ کیلومتر شبکه شامل ۱۷۲ کیلومتر در روستاها و ۱۲۸ کیلومتر در شهرها اجرا شده که میزان شبکه کل استان به ۷۲۰۰ کیلومتر رسیده است. با نصب ۶۵۰۰ تعداد کل انشعابات استان به ۲۰۶ هزار انشعاب رسید. در مجموع ۲۴۵۰۰ خانوار مشترک گاز شدند، تعداد مشترکین استان بوشهر به ۲۱۳ هزار مشترک در پایان سال ۹۸ رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر یادآور شد: طی سنوات ۱۱ ساله تا پایان سال ۹۸، تعداد ۳۲۰ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند شده اند اما تا همین زمان ۲۱۳ هزار مشترک داریم به این معنی که ۱۱۰ هزار ظرفیت خالی اشتراک وجود دارد که علمک نصب شده اما هنوز استفاده نشده است. خواهش ما از مردم این است با توجه به اینکه تامین اعتبار مصوبه گازرسانی به روستاها و شهرها از محل صرفه جویی سوخت ها بوده هر چه سریع تر از این امکان استفاده نمایند.

مسلم رحمانی با بیان اینکه گازرسانی به صنایع از اهداف مهم در سال جهش تولید بوده است، ادامه داد: سال ۹۸ در استان بوشهر به میزان ۱۴.۸ میلیارد متر مکعب گاز به گروه‌های مختلف مصرف کننده فروخته شده که ۹۹ درصد از این میزان به مصرف صنایع رسیده است، یعنی ارزش افزوده ای که باید در بحث گازرسانی محقق میشد در استان بوشهر رتبه اول را در کشور دارد. به تفکیک ۷۶ درصد در صنایع پتروشیمی، ۲۱ درصد نیروگاه ها، ۲.۶ درصد سایر صنایع مستقر در استان مثل سیمان ها، شهرک های صنعتی و صنایع کوچک، و ۰.۷ در حوزه مشترکان اداری، خانگی، تجاری، عمومی و اداری مصرف شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: دو پروژه شاخص استان بوشهر یکی گازرسانی به جزیره شیف، که با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و بستر دریای حائل بین خشکی و جزیره که عملا گازرسانی به جزیره را با مشکلات زیادی مواجه میکرد که با همّت مهندسان و پیمانکاران بومی و با روش نوین حفاری جهت دار افقی (H.D.D) برای اولین بار در کشور ۱۸۰۰ متر بستر دریا در عمق ۳۰ متر توسط یک شرکت ایرانی انجام شد. دیگری گازرسانی به روستاهای بخش ارم و بوشکان که با توجه به کوهستانی بودن منطقه و فاصله نسبت به خطوط انتقال، دشوار به نظر می رسید، اما در سال‌های ۸۵، ۹۶ و ۹۷ گازرسانی به روستاها و شهرهای منطقه اتفاق افتاد و در سال ۹۸ نیز مصوبه روستاهای باقیمانده این بخش‌ها اخذ و در هفته دولت امسال و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به اهداف برنامه‌ریزی شده در سال جاری، گفت: ۲۵۰ کیلومتر شبکه‌گذاری در سطح استان، نصب ۵۰۰۰ انشعاب و جذب ۱۶ هزار مشترک، فروش بالغ بر ۱۵.۶ میلیارد متر مکعب گاز و همچنین گازرسانی ۴۱ روستای باقیمانده استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است. در هفته دولت پیش رو تعداد ۱۸ روستا گازرسانی، و ۲۶ صنعت نیز گازدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با اشاره به هدف گذاری برای گازرسانی به ۲۰۵ صنعت استان بوشهر خاطرنشان کرد: ۱۷۸ واحد تولیدی و صنعتی شامل مصوبه شورالی اقتصاد استان بوشهر گازدار شده‌ و در هفته دولت نیز ۲۶ صنعت جدید از نعمت گاز بهره‌مند می شوند. مبلغ کل پروژه های در نظر گرفته شده برای سال جاری ۶۱۰ میلیارد ریال است که ۳۵۱ میلیارد ریال در هفته دولت و مابقی در دهه فجر افتتاح می شود.

رحمانی عنوان کرد: صنایع بزرگی که امسال در برنامه گازرسانی قرار دارند، گازرسانی به پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه است که هفته گذشته افتتاح شد و ۹۵ درصد گازرسانی به مجتمع پتروشیمی سیراف انرژی انجام شده اما خود پتروشیمی برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده که در همان زمان گازدار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت همکاری در توسعه صنایع پایین‌دستی گاز، ظرفیت انتقال روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر فراهم شده است.

این مسئول با اشاره به اقدامات شاخص در حوزه خدمات مشترکین اظهار کرد: صدور صورتحساب آنی برای کلیه مشترکین گاز استان بوشهر برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد که در زمان شیوع کرونا کمک زیادی به ما کرد، که در حال حاضر ۹۸ درصد صورتحساب ها با هدف رفاه حال مشترکین به‌ صورت پیامکی ارسال می شود.